واردات گندم در صورت اصلاح نشدن قیمت خرید تضمینی قطعی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر قیمت گندم در کشورهای همسایه دو برابر قیمت این محصول در داخل کشور است. تعیین نرخ ۴ هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم قطعا باعث واردات گندم و قاچاق تولیدات داخلی به کشورهای همسایه در سال آینده خواهد شد.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به قیمت ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده و عدم تحویل ۳ میلیون تن از این محصول توسط کشاورزان به دولت در سال جاری، انتظار می رود در سال آینده نیز این تجربه به شکلی وخیم تر تکرار شود و برای جلوگیری از این روند، افزایش مجدد قیمت اعلام شده ضروری است.

وی افزود: قیمت ۴ هزار تومانی گندم با توجه به هزینه های تولید و شرایط اقتصادی جامعه ظلم به کشاورزان است. کشاورزان عمدتا در دهک های پایین جامعه قرار دارند، بنابراین نمی توانند با قیمت اعلام شده از پس هزینه های تولید و زندگی برآیند. هر چند برخی از آنها مجبورند دوباره به کشت گندم بپردازند ولی در نهایت سودی نصیب آن‌ها نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته گفت: در سال زراعی گذشته و با توجه به نرخ خرید تضمینی ۲۵۰۰ تومانی گندم بسیاری از افراد سر مزرعه حضور پیدا می کردند و گندم را در بازار آزاد با ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان گرانتر از نرخ دولتی از کشاورزان خریداری می کردند که این امر سبب کاهش خرید دولت از کشاورزان نسبت به سال گذشته شد.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان نمی توانند بیش از چند ماه منتظر پرداخت مطالبات خود از سوی دولت باشند، بنابراین ترجیح می دهند گندم های خود را به صورت نقدی بفروشند. در سال های گذشته دولت معمولا با چندماه تاخیر پول کشاورزان را پرداخت می کرد.

فلاحی ادامه داد: منابع مالی لازم برای افزایش قیمت و پرداخت مطالبات کشاورزان در اختیار دولت وجود دارد اما مشخص نیست به چه دلیل در خصوص حمایت از تولیدات محصولات اساسی نظیر گندم چنین تصمیماتی اتخاذ می شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در استان همدان در سال زراعی ۹۹-۹۸ حدود ۴۳۶ هزار تن بود که نسبت به میزان سال گذشته که در حدود ۴۱۰ هزار تن بود حدود ۸.۸ درصد رشد داشته است، گفت: اگر سیاستگذاری­ها در این بخش به درستی انجام نپذیرد این میزان افزایش را به کاهش خرید تضمینی بدل میکند که این امر موجبات نارضایتی عمیقی را در این بخش اقتصادی فراهم می آورد.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نیز گفت: قیمت ۴ هزار تومانی گندم با توجه به هزینه های تولید و نوسانات نرخ ارز به هیچ عنوان منطقی و مناسب نیست. در حال حاضر قیمت گندم در کشورهای همسایه دو برابر قیمت این محصول در داخل کشور است. تعیین ۴ هزار تومانی برای گندم در سال آینده قطعا باعث واردات گندم و قاچاق تولیدات داخلی به کشورهای همسایه خواهد شد. بنابراین انتظار می رفت دولت با بررسی بیشتر قیمت مناسبی برای این محصول تعیین می کرد.

فلاحی در خصوص طرح مجلس برای اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز اظهار داشت: اقدام مناسبی توسط مجلس برای این منظور صورت گرفت که منتظر بررسی شورای نگهبان در این خصوص هستیم. البته برخی کارشناسان ایراداتی به طرح مجلس داشتند که این موضوع باید مورد توجه طراحان طرح قرار می گرفت.

انتهای پیام/

۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 3265
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha