لغو دومین تلاش ناسا برای پرتاب ابر موشک اس-ال-اس به ماه

عملیات پرتاب موشک اس-ال-اس همراه کپسول بی‌سرنشین اوریون برای دومین بار لغو شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، امروز تلاش‌ ناسا برای انجام عملیات آرتمیس-یک مانند هفته گذشته نافرجام ماند.

دلیل لغو این عملیات، اختلال در فرایند سوختگیری بود. ناسا ۳ بار سعی کرد نشت در فرایند سوختگیری هیدروژن مایع در ابر موشک اس-ال-اس را برطرف کند.

هنگام انجام سوختگیری، مهندسان ناسا نشتی در نقطه اتصال هیدروژن مایع به موشک اس-ال-اس ردیابی کردند.

مکان این نشتی با نشتی که در ۲۹ آگوست ردیابی شده بود، تفاوت داشت. جریان هیدروژن مایع به مدت ۳۰ دقیقه قطع شد تا کانکتور گرم شود و فرایند سوختگیری از سر گرفته شود. پس از آن دوباره سوختگیری هیدروژن مایع از سر گرفته شد.

اما بار دیگر این روند متوقف شد تا عملیات ردیابی مشکل نشتی ادامه یابد. طی فرایند سوختگیری دستی که به کندی انجام می‌شد، تیم کنترل پرتاب دوباره متوجه نشتی شدند. آنها سوختگیری را متوقف کردند تا نشتی را برطرف کنند. پس از آن برای دومین بار عملیات سوختگیری هیدروژن مایع از سر گرفته شد.

اما دومین عملیات سوختگیری نیز با شکست مواجه شد زیرا فرایند مشکل‌یابی شکست خورد و مهندسان ناسا گزینه‌های دیگر برای برطرف کردن نشتی را بررسی کردند. پس از آن ناسا دوباره سوختگیری را از سر گرفت اما به محض جریان یافتن هیدروژن مایع نشتی دوباره آشکار شد.

پس از آن ناسا انجام عملیات آرتمیس-یک را لغو کرد.

ماموریت «آرتمیس-یک» نخستین عملیات از پروژه آرتمیس است که طی آن ناسا فضانوردان را دوباره به ماه می‌فرستد. قرار است در آرتمیس-یک، فضاپیمای اوریون، ۴۲ روز در مدار ماه بماند و سپس به زمین برگردد.

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 32537
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha