چشم انداز بورس بدون توافق / اقتصاد به برجام گره نخورد؟

اظهارنظر روزهای اخیر دیپلمات‌ها این سیگنال را به بازارها داد که احتمال احیای برجام اندک بوده و چشم انداز بورس نیز ابهام‌آلود باقی می‌ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ اظهارنظر روزهای اخیر مقامات ایرانی و آمریکایی این سیگنال را به بازارها داد که احتمال احیای برجام اندک بوده و ترسیم چشم انداز بورس نیز دشوارتر از همیشه شد.

شاخص کل بورس روز شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ با افتی قابل پیش‌بینی از روز گذشته مواجه شد. شاخص با قرار گرفتن روی ریل نزولی، افتی ۱۲ هزار و ۴۶۲ واحدی را تجربه کرد و در محدوده یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی تثبیت شد. شاخص هم وزن هم با افتی قابل توجه و به تبعیت از شاخص کل در محدوده ۴۰۷ هزار واحدی قرار گرفت.

چشم انداز بورس و آینده توافق اتمی

روزهای گذشته اظهاراتی از مقامات ایرانی و غربی منتشر شد که امیدها برای احیای برجام را شدیدا کاهش داد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بسیاری از تحلیلگران شانس احیای توافق را در بالاترین سطح یک سال اخیر مذاکرات می‌دانستند. با توجه به این موضوع و همچنین ناامیدی فعالان اقتصادی، اتفاقاتی که امروز در بازار ارز و سهام رخ داد از روز گذشته پیش‌بینی می‌شد. در حال حاضر ابهامات برجامی به قدری افزایش یافته که به نظر می‌رسد ترسیم چشم انداز بورس دشوارتر از هر زمان دیگری باشد.

به باور اغلب کارشناسان وضعیتی که این روزها در بورس تهران شاهد هستیم ناشی از فرسایشی شدن مذاکرات برجامی است. مشخص نبودن نتیجه مذاکرات (فارغ از اینکه نتیجه چیست؟) باعث شده تا بورس و سایر بازارهای داخلی دچار بی‌ثباتی مزمن شده‌اند. به نحوی که تحلیلگران اعتقاد دارند بازار از شرایط تحلیل‌پذیری خارج شده و کاملا تحت تاثیر واکنش‌های هیجانی سهامداران است.

حالا با توجه به اینکه احتمال از سرگیری مذاکرات وین در هفته‌های آینده افزایش یافته است. اکنون انتظار می‌رود برجام کماکان در صدر ریسک‌های بورسی باقی بماند و به عنوان مهمترین تهدید برای بازار شناخته شود. مذاکراتی که اگر تا پیش از آغاز فصل سرما در اروپا به نتیجه نرسد احتمال شکستش از دید متخصصان بالاست.

از طرفی تحلیلگران اعتقاد دارند هرچه به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نزدیک می‌شویم انگیزه کاخ سفید برای احیای توافق کاهش خواهد یافت. با این اوصاف احتمالا چشم‌انداز بورس نیز برای هفته ها و حتی شاید ماه های آینده چندان روشن نخواهد بود. به عبارتی می توان گفت بورس شدیدا به برجام گره خورده و این گره بجز با تعیین تکلیف مذاکرات باز نخواهد شد.

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 32522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha