بــورس ســـوار بــر الاکلنگ کامـودیتــی ها/نرخ بهره آمریکا و تصمیمات فدرال رزرو تاثیر بسیار زیادی بر بازارهای جهانی دارد/نرخ تورم آمریکا بزودی نزولی می شود

مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن گفت: نرخ بهره آمریکا و تصمیمات فدرال رزرو نیز تاثیر بسیار زیادی بر بازارهای جهانی دارد؛ در ماه های گذشته با اعمال افزایش نرخ بهره به منظور جلوگیری از فشار تورمی ایجاد شده که احتمالا تا ماه سپتامبر به پیک خود برسد و بعد از آن این امر باعث کاهش نرخ تورم بشود و به طبع آن تصمیمات تهاجمی و سختی که فدرال رزرو در جهت افزایش چشم گیر نرخ بهره داشته، کمی تعدیل بشود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ آینده بسیاری از سهام موجود در بورس تهران به سیاست‌های اتخاذ شده فدرال‌رزرو و شرایط حاکم در بازارهای جهانی گره خورده است، به‌طوری‌که بر اساس سیاست‌های اتخاذشده فدرال‌رزرو انتظار می‌رود نرخ بهره آمریکا همچنان صعودی باشد. در چنین شرایطی هم‌اکنون روند معاملات کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر چشم‌انداز رکودی در آینده در مداری نزولی نوسان دارند، به‌گونه‌ای‌که مجموع تحرکات بازار نشان می‌دهد که فشار نزولی بازار به مراتب بیشتر از تمایلات صعودی است؛ این در حالی است که چشم‌انداز اقتصاد آمریکا همچنان منفی است و این احتمال وجود دارد که صنایع کامودیتی‌محور حتی در شرایطی که مذاکرات احیای برجام هم با توافق همراه شود، نتوانند عملکرد چندان مطلوبی داشته باشند، بنابراین تحت‌تاثیر چنین شرایطی برآیند دادوستدهای بورس تهران تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران را بسیار دشوار کرده و روند بازار نیز سمت و سویی چندان قدرتمند در جهت رشد یا رکود ندارد.

علی اسکینی مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن و کارشناس بازار سرمایه در خصوص بررسی وضعیت کنونی بازارهای جهانی در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر قیمت های جهانی به دو دسته تقسیم می شود، به طوری که قیمت برخی از ‌آنها تحت تاثیر چین و برخی دیگر به سایر کشورهای دنیا وابسته است.

اسکینی تشریح کرد: البته نرخ بهره آمریکا و تصمیمات فدرال رزرو نیز تاثیر بسیار زیادی بر بازارهای جهانی دارد؛ در ماه های گذشته با اعمال افزایش نرخ بهره به منظور جلوگیری از فشار تورمی ایجاد شده که احتمالا تا ماه سپتامبر به پیک خود برسد و بعد از آن این امر باعث کاهش نرخ تورم بشود و به طبع آن تصمیمات تهاجمی و سختی که فدرال رزرو در جهت افزایش چشم گیر نرخ بهره داشته، کمی تعدیل بشود. سیاستی که فدرال رزرو در ماه های اخیر پیش گرفته و ادامه دار نیز خواهد بود بر نرخ بسیاری از کامودیتی تاثیر منفی گذاشته و باعث کاهش قیمت آن شده است که از جمله آن می توان به کاهش نرخ نفت اشاره کرد که از محدوده ۱۲۰ دلار به زیر صد دلار رسیده است. 

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: از موارد دیگری که بر روی نرخ کامودیتی‌ها تاثیرگذار است، می توان به به بحران انرژی در اروپا ناشی از جنگ روسیه و اوکراین است که باعث شده کامودیتی‌هایی که نیاز به انرژی زیادی دارند با کمبود عرضه مواجه بشوند که از جمله آن می توان به اوره، روی، آلومینیوم و.. اشاره کرد. 

در خصوص مسائل و محصولات مربوط به چین، روند متفاوتی نسبت به سایر  محصولات حاکم است؛ چین بسیار سیاست های سختگیرانه‌ای در رابطه با کووید انجام داده و این باعث ایجاد رکود اقتصادی به خصوص در وضعیت مسکن چین شده است و به عبارتی دیگر رونق گذشته را ندارد. کاهش رشد اقتصادی چین باعث شده که بسیاری از کالاهای مرتبط با این کشور (که متقاضیان آن هستند)  همانند پتروشیمی و فولاد تا حد زیادی با چشم انداز منفی رو به رو بشوند. علی رغم سیاست های پولی و انبساطی که در این کشور اعمال شده،هنوز تقاضا به صورت جدی تحریک نشده است، بنابراین نمی‌توان گفت که کف های قیمتی شکل گرفته است. این موضوع باعث شده تا قیمت محصولاتی همچون متانول و فولاد تاثیرپذیری مثبت و رو به بالایی را نداشته باشند. البته دامپینگ روسیه نیز در این خصوص بی تاثیر نبوده اما وضعیت نه چندان مطلوب زنجیره فولاد عمدتا از بازار چین تاثیرپذیری داشته است. 

وی بیان کرد: نرخ گاز در سراسر اروپا بسیار بالاست و همین موضوع باعث تاثیرگذاری در نرخ اوره شده است. حدود ۷۰ درصد اوره دنیا با گاز تولید می شود و افزایش نرخ گاز باعث شده تا هزینه تولید آن نیز با افزایش رو به رو بشود و قیمت آن در سطح جهانی دست خوش تغییرات بشود.

مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: در بررسی بازارهای جهانی نباید این نکته مغفول بماند که صادرات  اوره بسیاری از کشورها همانند چین محدود شده است و عمدتا به تامین نیازهای داخلی می پردازند. در حقیقت با شرایط پیش آمده در سطح جهانی، کفه عرضه تا حد زیادی با افت و کاهش رو به رو کرده اما کفه تقاضا افتی نداشته و با همان قوت باقی مانده، به همین دلیل اوره همچنان در سطوح قیمتی بالا ماندگار شده است.

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴
کد خبر: 32513

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha