مشاور تیم مذاکره کننده ایران: اروپا به دنبال امضای توافق نهایی است/ آمریکا شانه خالی می‌کند!

مشاور تیم مذاکره کننده ایران گفت: کشورهای اروپایی مستاصل شده‌اند و مدتی است، برای امضای نهایی این توافق تمایل دارند و این آمریکا است که از احیای برجام شانه خالی میکند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد مرندی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه الجزیره قطر تصریح کرد: مهم برای ایران این است که توافق احتمالی هیچ گونه نکته احتمالی، امور مبهم یا شکافی نداشته باشد که ایالات متحده بتواند در آینده برای لغو آن، از این شکاف‌ها بهره‌برداری کند.

وی افزود: همان گونه که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ واشنگتن توانست در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ از شکاف‌ها و عبارت‌های مبهم در توافق بهره‌برداری کند.

مشاور هیأت مذاکره کننده ایران افزود: این بار اما ایران برای تدوین برنامه هسته‌ای و ایجاد یک چارچوب متوجه این مسأله شده است و به همین دلیل برای ایالات متحده دشوار خواهد بود که این توافق را لغو کند.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم، آمریکا هرگز نتواند بدون پرداخت هزینه، توافق را لغو کند، به همین دلیل هیچ موضوع استثنایی در پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنان برخی اصطلاحات و عبارت‌های مبهم به قوت خود باقی است و ایران خواستار شفافیت آنهاست و ایالات متحده نباید با این مسأله مخالفت کند.

مرندی در پاسخ به این سؤال که پرسید آیا می‌توان چنین نتیجه گرفت که علت به تأخیر افتادن مذاکرات احیای برجام "اختلاف در اصطلاحات" است، نیز گفت: اول این که همانطور که ایران بارها گفته است که اتهام‌های ساختگی  و سیاست زده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران در شورای حکام باید حل و فصل شود.

مرندی اظهار کرد: ما در جریان هستیم که دبیرکل آژانس پیش از جلسه اخیر این نهاد، به سرزمین‌های اشغالی سفر و با یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل صحبت کرد و این اقدام وی به روشنی نشان داد که یک اقدام "سیاست زده" انجام داده است.

مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها  تصریح کرد: همچنین جلسه شورای حکام نیز در دست کشورهای غربی است و به همین دلیل ایران خواستار پایان دادن به این اتهامات بی اساس و دروغ است.

مرندی اضافه کرد: اگر به دنبال توافق هستیم، باید پرونده این موضوعات را ببندیم و ما نیازمند پایه‌های استوار برای امضای این توافق هستیم و ایالات متحده در آن هنگام نمی‌تواند بار دیگر موضوعات قدیمی را به جریان بیندازد.

مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: نکته دوم آن است که هرگونه ابهام در متن توافق و هرگونه جمله در آن نیازمند توضیح است، به دلیل آن که این متن، یک متن مهم است و برای مدت زمان طولانی روی آن توافق صورت گرفته است.

وی افزود: ایران نمیخواهد که آمریکا پس از مدتی بگوید که ما از موضوع "فلان" خودداری میکنیم، چرا که مبهم است.

مرندی در پاسخ به این سؤال که پاسخ نخست ایران با پاسخ دوم آن چه تفاوتی با خواهد داشت نیز گفت: به نظر من این دو پاسخ نمیتواند، تفاوت چندانی با یکدیگر داشته باشند، و همانگونه که پیشتر اشاره کردم، تغییر غیر منتظره‌ای در موضع ایران رخ نداده است. آنچه در مراحل پایانی توافق باقی مانده، توضیح متن توافق است.

وی افزود: ما در اینجا (در توافق برای احیای برجام) از متن حقوقی سخن می‌گوییم؛ بسیاری از مسائل به میزان شفافیت و وضوح آنها بستگی خواهد داشت، به همین دلیل آمریکا  وکشورهای اروپایی به دنبال آن هستند که این متن همچنان مبهم باقی بماند، درحالی که ایران می‌گوید که مخالف این موضوع است.

مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها اضافه کرد: باید از شر تمام مسائل مبهم و غیر شفاف و روشن خلاص شویم، چرا که دوباره این مسائل سربرخواهد آورد و توافق را تضعیف میکند و از میان خواهد برد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که متن شفاف نباشد، نمی‌توان گفت که این متن برای امضای نهایی آماده است.

مرندی درباره نقش اروپا برای شفافیت بیشتر این اصطلاحات نیز گفت:کشورهای اروپایی مستاصل شده‌اند و مدتی است، برای امضای نهایی این توافق تمایل دارند و این آمریکا است که از احیای برجام شانه خالی میکند، چرا که مدت‌هاست مقامات اروپایی به همتایان ایرانی خود میگویند که اگر توافق به دست آنها بود، مدت‌ها پیش این توافق امضا شده بود.

مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها افزود: به همین دلیل اروپا باید بحران انرژی خود را حل وفصل کند.

وی بدون اشاره به نام کشوری خاص گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی به ایران آمده اند و خواستار صادرات گاز از طریق ترکیه به اروپا شده‌اند به همین دلیل کشورهای اروپایی به این توافق چشم دوخته‌اند و امیدوار به امضای آن هستند، اما بار دیگر، مشکل اصلی برای امضای توافق آمریکاست.

مرندی در پایان اظهار کرد: هرچند کشورهای اروپایی به صورت علنی با آمریکا مخالفت نمی‌کنند، اما روشن است که آنها به دنبال آن هستند که موضوع پرونده هسته‌ای ایران هرچه سریعتر پایان یابد و این مسأله حل شود.

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 32507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha