پیش‌بینی هفتگی‌بورس / روند بورس نزولی ‌می‌شود؟

شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحدی رسید و افت کمتر ۰٫۲۱ درصدی را ثبت کرد. با وجود افت شاخص کل، شاخص هم‌وزن رشد ۰٫۸۹ درصدی را ثبت کرد و به محدوده ۴۱۱ هزار واحدی رسید. فرابورس نیز کاهش نامحسوسی داشت و با افت ۰٫۰۶ درصدی توانست وضعیت را نسبت به هفته اخیر تثبیت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ سارا فلاح، تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: این هفته هم بازار سردرگم و بی تصمیم بود. شاخص کل نزدیک به یک درصد افت داشت و اثری از افزایش حجم معاملات خرد سهام دیده نشد. ارزش معاملات سهام و حق تقدم به میانگین‌های ۵ روزه و ۲۲ روزه خودش نزدیک شده است. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز بازار تصمیم برای ورود به فاز جدید نداره.

وی ادامه داد: مطابق هفته‌های گذشته گوش بازار به اخبار برجام است. با نزدیک شدن به اعلام تصمیمات هر دو طرف مذاکره شایعات بیشتری  به‌وجود می‌آید که طبیعتا اثر هیجانی و زودگذری در بازار دارن و تنها کسانی که قصد نوسانگیری چند روزه دارند به این شایعات وزن می‌دهند و سایر معامله‌گرها با افق های سرمایه گذاری دیگر باید از این نویزها چشم‌پوشی کنند.

بازگشایی سرخابی در بازار سرمایه

این کارشناس بورسی با اشاره به وضعیت هفته گفت: بازگشایی نماد پرسپولیس در این هفته بود. ارزش مارکت دو نماد یعنی استقلال و پرسپولیس و قیمتی که دارند یکمی بالا است و برای سرمایه‌گذاری باید فعلا کمی صبر کرد تا متعادل‌تر شوند.  جنس تحلیل این دو نماد فرق داره صنعت جدیدی است و مثل هر صنعتی که برای خودش روش جداگانه دارد. مثلا روش تحلیل تولیدی‌ها با پالایشگاهی با بانکی فرق دارد. این دو نماد هم روش تحلیلشان متفاوت است.

فلاح ادامه داد: خبر مهم دیگر در خصوص دامنه نوسان ۷ درصدی است. این موضوع بازار را به سمت تحلیل پذیرتر شدن و دور شدن از هیجان می‌برد. بیشتر شاهاد این خواهیم بود که یک نماد بدون صف افت قیمت داشته باشه و نماد دیگه بدون صف خرید رشد کند.

وی توضیح داد: درنتیجه نقش تحلیل پررنگ تر می‌شود. اما از طرفی هم بازار ما یک بازار به شدت از بازار کارا یا efficient market  دور است. هرچند هیچ بازار در جهانی کارای کامل نیست ولی بازار ما هم از کارایی خیلی دور است. اطلاعات به درستی در دسترس همه قرار نمی‌گیرد و رانت وجود دارد. این موضوع با افزایش دامنه نوسان اثرات مخرب بیشتری دارد یا به زبان دیگر حق بیشتری از سهامداران بدون رانت ضایع می‌شود که امیدوار هستیم با افزایش دامنه نوسان نظارت دولت بر ناشرین و فعالین خاص بازار بیشتر شود.

فلاح تشریح کرد: البته ما مخالف بسته شدن نماد به ظن دستکاری هستیم. اتفاقی که به کرات در بازار دیده شده است. اگر ظن دستکاری در نمادی وجود دارد باید با متخلف به‌طور جد برخورد شدد نه اینکه تمام سهامدارهای آن نماد اعم از کوچک و بزرگ و حقیقی و حقوقی از معامله کردن دارایی شون محروم شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید بپذیریم بورس ما یک بازار نوپاست و زمان لازم لست تا به بلوغ برسد.

وضعیت بازارهای جهانی

فلاح با اشاره به بازارهای جهانی گفت: چین یکبار دیگه به بهانه کویید در بعضی از شهرها لاک دان اعلام کرد که باعث می‌شود تولید پایین بیاید. ظاهرا قصد دارد در این ۴ ماه پایانی سال میلادی تولید فولاد را کم تا مقداری از افت قیمتی را جبران کند. چون شاخص دلار افزایش بی سابقه‌ایی را داشته که باعث افت و رکود در کامودیتی‌ها شده است.
وی ادامه داد: این سیاست چین می‌تواند تا حدی این افت را جبران کند.

فلاح اظهار کرد: از روز چهارشنبه عرضه گاز از سریف نورد استریم یک به اروپا کامل بسته شد. روسیه ادعا کرده که این مسئله تنها چند روز و به دلیل تعمیرات است. چرا که تحریم قطعات ندارد و تعمیرات کمی طول می‌کشد ولی کارشناسان اروپایی این ادعا رو رد کردند و می‌گویند گه اصلا خرابی وجود ندارد و این بهانه که روسیه گاز رو به طور کامل روی اروپا ببندد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: کمبود گاز در اروپا در بخش کشاورزی آسیب جدی می‌زند و قیمت اوره را می‌تواند افزایش بدهد. در نتیجه انتظار رشد قیمت اوره را داریم.

وی تشریح کرد: اخبار مذاکرات و سفر وزیر امور خارجه به روسیه مهم و تاثیر گذار است. اگر خبر مهم و موثقی نیاید پیش‌بینی می‌کنیم که بازار در فاز بی تصمیمی خواهد بود.  ارزش معاملات نزولی و کم قدرت می‌شود.

تحلیل تکنیکالی شاخص کل

این کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظاری که از برجام در بین فعالان وجود دارد در شاخص کل هم به‌خوبی خودش را نمایان کرده است. روند میان مدت شاخص نزولی است. ولی برای کوتاه مدت بین دو محدوده ۱۴۲۰ و ۱۴۷۰ محصور شده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که قبلا هم گفتیم منتظر شکل‌گیری الگوی فیلر سووینگ در اندیماتور ار اس آی هستیم. هر زمانی سطح ۵۰ رو روبه بالا بشکنه الگو کامل میشه یکبار حمله یه سطح ۵۰ رو داشت که موفق به عبور از اون نشد. واگرایی مسطح یا سمیدایورجنس بین دو دره آخر و ار از آی دیده میشه که تا حدی به شکل گیری الگوی فیلر سووینگ کمک مکینه. بنابراین فعلا اولین ساپورت رو محدوده ۱۴۲۰ و اولین مقاومت را محدوده۱۴۷۰ در نظر میگیریم.

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
کد خبر: 32459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha