۴ سیگنال سیاسی امروز برای بازارها / واکنش دلار و بورس چیست؟

پایان تحریم تسلیحاتی ایران پس از ۱۰ سال، آغاز همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، سفر رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به ایران و بازگشت آرامش به منطقه قره باغ چهار خبر سیاسی مهم امروز است. واکنش بازارها به این اخبار چه خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، طبق گفته حسن روحانی، رئیس جمهور قرار است از امروز تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود. جزییات خبر خوش رئیس جمهور گویای آن است که از امروز محدودیت‌هایی که در زمینه صادرات و واردات تسلیحاتی داشتیم، برداشته می‌شود.

بیش از ۱۰ سال است که این تحریم وجود داشته و به همین دلیل برداشته شدن این تحریم اهمیت دارد. قرار است با برداشته شدن این تحریم‌ها، ایران جنگنده‌های سوخو از روسیه خریداری کند.

بدین ترتیب از امروز همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را از سر گرفته خواهد شد. روز پنج‌شنبه گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو بعد از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از روزهای آینده، همکاری‌های نظامی با ایران را ادامه خواهد داد.

در همین حال امروز عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، عازم تهران می‌شود تا دیدارهای خود با مقامات ایرانی را انجام دهد. این خبر را سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرده است.

از سوی دیگر ایرنا گزارش داده که شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده اوضاع در منطقه درگیری قره باغ آرام است و آتش بس بشردوستانه لازم الاجرا شده است. خبر بازگشت آرامش به منطقه قره باغ در حالی منتشر می‌شود که ساعاتی گذشته جمهوری ارمنستان و آذربایجان با آتش بشردوستانه موافقت کردند.

در بین این اخبار هرچند به نظر می‌رسد پایان تحریم تسلیحاتی ایران مهمترین اثر احتمالی بر بازارها را داشته باشد اما در هفته گذشته هر سه بازار چندان واکنش آنی به خبر خوش رئیس جمهور نشان ندادند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به تجربه‌های پیشین بازار ارز واکنش احتمالی بیشتری نسبت به پایان تحریم‌ها و بازگشت آرامش به منطقه از خود نشان دهد اما بازار سهام در تجربه‌های پیشین واکنش قابل توجهی نسبت به تشدید محدودیت‌های خارجی نداشت که اکنون انتظار واکنش مثبت از آن وجود داشته باشد.

حتی به نظر می‌رسد عوامل اقتصادی بیشتر از این عوامل سیاسی بر روند این هفته بازارها تاثیرگذار باشند. در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: عده‌ای باور دارند، بازار به روال هفته‌های قبل به افزایش خود ادامه خواهد داد، این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند، بازارساز در هفته‌جاری به رینگ ارزی خواهد آمد و با عرضه خود قیمت‌ها را در مسیر نزولی قرار خواهد داد. اگر روند قیمت دلار تغییر کند، به احتمال سکه نیز مسیر کاهشی را در پیش خواهد گرفت و در این بین، سهم افت سکه‌های کوچک‌تر مانند نیم سکه و ربع سکه بیشتر خواهد شد. این دو فلز گرانبها حباب زیادی را طی هفته‌های اخیر به‌دست آورده‌اند.

ربع سکه در هفته‌ای که گذشت، بیش از ۱۷ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و نیم سکه هم بالای ۱۲ درصد افزایش یافت. چنین افزایش‌هایی هماهنگی با روند قیمت دلار و اونس طلا نداشت و همین عامل به حباب نیم سکه و ربع سکه اضافه کرد. در چنین شرایطی می‌توان گفت، معامله‌گران نیم سکه و ربع سکه روی قیمت‌های بالاتری برای دلار و اونس طلا حساب باز کرده‌اند و در صورتی که برخلاف انتظار آنها، به‌عنوان مثال، دلار کاهشی شود، احتمال ریزش بیشتری برای دو سکه کوچک‌تر بازار وجود دارد.

۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 3245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha