اخبار ضد و نقیض برجامی،بلای جان بورس/بورس با رشد دلار صعودی می‌شود /توافق احتمالی، منافع ویژه‌ای را برای کشور نخواهد داشت

کارشناس بازار سرمایه گفت:طی یک هفته اخیر گرایش کلی بازار  رو به ابهام بیشتر و عدم توافق بوده است. البته گمان می‌کنم که سرانجام توافق حاصل بشود اما پیش‌بینی می‌کنم که خبر احیای برجام به یکباره اعلام نشود و به شکل گام به گام باشد.انتظار می‌رود که توافق احتمالی، منافع ویژه‌ای را برای کشور نداشته باشد اما با این حال تاثیر روانی بر روی قیمت ارز بگذارد و به دنبال آن، بازار سهام نیز از این موضوع منتفع می‌شود و نوسان قیمتی مثبتی را در کوتاه مدت تجربه خواهد کرد.

میثم درخشنده کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درباره وضعیت بازار بورس در روزهای اخیر و وضعیت آن پس از امضای احتمالی برجام  اظهار کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار از پنجم تا نهم شهریور ماه و در بازه زمانی یک هفته‌ای، روند نزولی با شیب ملایمی را پشت سر گذاشته و عمده نمادها با افت قیمت مواجه بودند که علت اصلی آن مربوط به اخبار ضد و نقیض برجامی می‌شود.

درخشنده ادامه داد: مهم‌ترین بحث خبری این‌ روزهای بورس مربوط به  سرانجام و نتیجه مذاکرات هسته‌ای است و بازار سهام نیز طی یک الی دو ماه گذشته به اخبار احیای برجام واکنش مثبت نشان داده و  این اتفاق نیز هر بار با لیدری گروه خودرو و قطعات بوده و همچنین در زمان‌هایی که خبر منفی او یا به تعویق افتادن آن می‌آید، واکنش شدید و منفی را نشان می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:  نرخ دلار نیز در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم افت چندانی نداشت و در برخی از روزها نیز با صعود اندکی نیز رو به رو بود.

وی تشریح کرد: در مجموع می‌توان گفت که طی یک هفته اخیر گرایش کلی بازار  رو به ابهام بیشتر و عدم توافق بوده است. البته گمان می‌کنم که سرانجام توافق حاصل بشود اما پیش‌بینی می‌کنم که خبر احیای برجام به یکباره اعلام نشود و به شکل گام به گام باشد.

درخشنده ابراز کرد: انتظار می‌رود که توافق احتمالی، منافع ویژه‌ای را برای کشور نداشته باشد اما با این حال تاثیر روانی بر روی قیمت ارز بگذارد و به دنبال آن، بازار سهام نیز از این موضوع منتفع می‌شود و نوسان قیمتی مثبتی را در کوتاه مدت تجربه خواهد کرد.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: بورس نیز همانند سایر دارایی‌ها با تورم، رشد خواهد کرد و افزایش نرخ دلار یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در رشد تورم است. اگر برجام احیا بشود و دلار رشدی را تجربه نکند، تورم نیز کنترل می‌شود و قیمت دارایی‌ها از جمله بورس با کاهش قیمت مواجه می‌شوند.

درخشنده گفت: البته باید این نکته را مدنظر داشت که احیای برجام و شکل گیری توافق منجر به تسهیل فرآیند فروش و کاهش بهای تمام شده محصولات صنایع بورسی می‌شود و از این منظر احیای برجام می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد اما در کنار این موضوع باید به متغییرهایی همچون میزان افزایش یا کاهش نرخ دلار توجه داشت و همچین باید دید که میزان صادرات از نظر ارزش ریالی موجب سودآوری می‌شود یا خیر؛ به طور کلی فکر می‌کنم بازار سهام در میان و بلند مدت با رشد ملایمی رو به رو شود.

۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 32435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha