دلیل مبتلا شدن ۲ برابری زنان به ام اس/ زمان مناسب برای فرزندآوری مبتلایان ام اس

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری ام اس در بانوان به نسبت آقایان ۲ تا ۳ برابر شایع تر است و از نوسانات هورمونی و استرس و اضطراب های بسیار ناشی می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، فردین فرجی گفت: بیماری مالتیپل اسکلروزیس با نام اختصاری ام اس شناخته می شود که آحاد جامعه با این بیماری و علائم آن به صورت نسبی آشنا هستند و دارای دو طیف بیماری به صورت ام اس زودرس در افراد زیر ۲۰ سال و ام اس دیررس در افراد سنین بالا است با این حال این بیماری بیشتر افراد سنین ۲۰ تا ۵۰ سال را درگیر می‌کند و با توجه به این که افراد در این سنین درگیر تحصیل، اشتغال و تشکیل خانواده است این بیماری حائز اهمیت است.

وی افزود: این بیماری در بانوان به نسبت آقایان ۲ تا ۳ برابر شایع تر است با این حال علت آن ناشناخته است و ممکن است از تاثیرات هورمونی و نوسانات آن و همچین استرس و اضطراب هایی که در جامعه بانوان بیشتر وجود دارد ناشی شود.

وی ادامه داد: ترکیبی از عوامل مختلف محیطی و ارثی در روند ابتلا به این بیماری موثر است و حدود ۱۵ درصد موارد مبتلا به این بیماری سابقه خانوادگی مثبت را گزارش می‌کنند ولیکن در اکثریت موارد این انتقال ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و افراد مبتلا نگران انتقال این بیماری به فرزندان خود نباشند.

وی در خصوص علائم بیماری توضیح داد: شایعترین علائم بیماران مبتلا به ام اس، علائم حسی و حرکتی است از جمله احساس گزگز، مور مور، سر شدن در دست و پاها، احساس خستگی و اختلال در راه رفتن، ایستادن و بالا پایین رفتن از پله ها، ۵۰ درصد موارد شروع بیماری با علائم حسی و حرکتی است و ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد علائم بینایی از جمله تاری دید به صورت تک چشمی و گاها دوچشمی و دوبینی خواهند داشت.

وی ادامه داد: اسپاسم و گرفتگی عضلانی به دنبال افزایش تن عضلانی اتفاق میفتد و می‌تواند از علائم شایع ام است باشد هم چنین خستگی یکی از علائم در حوزه ام اس است اما اختصاصی نیست با این حال اگر فردی علائمی دارد که احتمال می‌دهد مربوط به ام اس باشد می‌بایست به متخصص نورولوژی مراجعه کند تا با معاینه دقیق و انجام تست های لازم از وجود و یا عدم موجود ام اس اطمینان حاصل کند.

فرجی ادامه داد: اکثر بیماران مبتلا به ام اس بیماری شان کنترل شده است و حملاتی که به‌ همراه دارد منجر به ناتوانی فرد نمی‌شود و بیماری منافاتی با زندگی و نرمال این افراد ندارد با این حال یکی از محرک های بسیار مهم برای شروع حملات ام اس و تشدید علائم بیماران استرس است و زمینه های استرس و اضطراب میتواند تشدید ام اس را به همراه داشته باشد لذا کنترل استرس و امید برای درمان و حمایت خانواده و دیگران برای کنترل این بیماری تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: خوشبختانه تصوری که از ام اس وجود دارد با ۲۰ سال قبل تفاوت چشمگیری دارد درمان های متعدد و متنوعی به صورت تزریقی و خوراکی وجود دارد گروه های تخصصی نورولوژی استان ها دانشگاه های علوم پزشکی استان ها انجمن های مردم نهاد ام اس در استان ها بسیار تقویت شده اند و دیدگاه به بیماری ام اس متفاوت شده است و الزاما کسی که مبتلا به ام اس می‌شود نهایتا به نا توانی دچار می‌شود.

وی در خصوص استفاده داروهای سنتی برای بیماران ام اس، تصریح کرد: داروهایی که برای بیماری ام اس استفاده می‌شود می‌بایست استناد های علمی و آکادمیک و مجوز های قانونی داشته باشد و در کتب علمی مدرن چنین استنادی برای استفاده از داروهای سنتی برای درمان ام اس وجود ندارد و دستور کلی برای استفاده از داروی سنتی و عصاره گیاهی برای تمامی بیماران ام اس استناد قانونی ندارد و داروهای می‌بایست مورد استفاده قرار گیرد که در جهان تایید شده است.

بنابر گزارش دانشکده علوم پزشکی اراک، دکتر فرجی در پایان خاطرنشان کرد: ام اس ممنوعیتی برای ازدواج، بارداری و فرزند آوری ایجاد نمی‌کند با این حال زمان مناسب برای بارداری نیازمند وجود تاریخچه دقیق در خصوص سیر بیماری نزد پزشک معالج است و با توجه به سیر بالینی بیماری و تعداد حملات در طی یک سال و داروهای مصرف فرد و شدت بیماری متغیر است.

۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 32432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha