خروج مداوم پول حقیقی از بورس

بازار سهام روز چهارشنبه را همانند روزها و هفته‌های گذشته کم‌رمق دنبال کرد، به‌طوری‌که در این روز شاهد واگرایی شاخص‌کل و شاخص هموزن بودیم. علاوه‌بر این با سکوت خبری در رابطه با روند احیای برجام و انتظارات تورمی در کنار رفتار احتیاطی سرمایه‌گذاران، خروج پول سرمایه‌گذاران خرد در این روز نیز ادامه داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ بازار سهام روز چهارشنبه را همانند روزها و هفته‌های گذشته کم‌رمق دنبال کرد، به‌طوری‌که در این روز شاهد واگرایی شاخص‌کل و شاخص هموزن بودیم. علاوه‌بر این با سکوت خبری در رابطه با روند احیای برجام و انتظارات تورمی در کنار رفتار احتیاطی سرمایه‌گذاران، خروج پول سرمایه‌گذاران خرد در این روز نیز ادامه داشت.

رکود بازار در بی‌خبری برجامی

بورس اوراق‌بهادار تهران آخرین روز معاملاتی هفته را همانند روزهای گذشته کم‌رمق پشت‌سر گذاشت، به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در ساعات ابتدایی بازار روز چهارشنبه در سطوح یک‌میلیون و ۴۴۱‌هزار واحد آغاز به‌کار کرد اما با وجود سایه ابهامات اقتصادی و غیراقتصادی که ناشی از بی‌خبری از روند برجام است، با شیب ملایم نزولی همراه شد.

به این ترتیب شاخص‌کل با ثبت افت ۱۳/ ۰درصد تا سطح یک‌میلیون و ۴۳۹‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. همین امر باعث شد تا دماسنج اصلی بازار سهام در روز یادشده به سطحی بازگردد که در روزهای اول شهریورماه قرار داشت. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) با پابرجا ماندن رکود در بازار یک پله دیگر افت کرد و به رقم ۱۶۷۹‌میلیاردتومان رسیدکه این مقدار از ۱۹ تیر سال‌جاری کمترین سطح از ارزش معاملات خرد بود، در مقابل نیز شاخص‌کل با معیار هموزن برخلاف دماسنج اصلی بورس با ۲۷/ ۰‌درصد رشد، سبزپوش شد.

بی‌تحرکی در رشد صنایع

از ابتدای‌ ماه شهریور تاکنون، بورس تهران تنها سه روز ورود پول سرمایه‌گذاران خرد را شاهد بوده است، به‌طوری‌که حقیقی‌های بازار تنها با انتشار اخبار امیدبخش توانستند خالص خریدی مثبت را به ثبت برسانند، اما روز چهارشنبه با کمرنگ‌تر شدن تب و تاب مذاکرات، بورس مجددا خروج پول حقیقی‌ها را معادل ۱۷۶‌میلیاردتومان داشت.

در این میان صنعت کامودیتی‌محور پالایشی‌ها با بیشترین خروج پول معادل بیش از ۴۲‌میلیاردتومان و صنعت برجامی خودرو با خروج بیش از ۴۰‌میلیاردتومان پول به ثبت رسید، از این‌رو با توجه به باقی‌ماندن ترس و احتیاط در بین معامله‌گران و حتی افزایش روزافزون این احساسات در بازار، انتظارات مبنی‌بر ادامه‌دار بودن روزهای رکودی بازار سهام دارد، به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود و معامله و سرمایه‌گذاری در بازاری که با کوچک‌ترین خبر تغییرات زیادی را به خود می‌بیند، ندارند.

در چنین شرایطی هر چند خطری جدی بازار را تهدید نمی‌کند، اما مسائلی همچون هیجانات پوشالی که توسط سفته‌بازان در بازارهای موازی ایجاد می‌کنند در کنار اخبار ضدونقیض از طرف مذاکرات، بورس تهران را تحت‌الشعاع قرار داده است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد تا شفاف‌سازی کامل از جانب دولت و سیاستگذاران اقتصادی صورت نگیرد، سرمایه جدید به بازار ریسکی همچون سهام ورود نخواهد کرد.

پالس دلار به بورس

رفتار دلار را می‌توان مهم‌ترین نماگر برای سنجش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران دانست، پس از فضای انتظاری طی ‌ماه‌های گذشته برای تعیین‌تکلیف مذاکرات هسته‌ای حال این سیکل تکراری مجددا باعث‌شده تا امید سرمایه‌گذاران به حصول نتیجه دلخواه در مذاکرات احیای برجام کمرنگ شود.

موضوعی که طی روزهای اخیر مسیر افت بیشتر نرخ دلار به سطوح پایین را سخت‌تر کرده است. همین موضوع می‌تواند پالسی به فعالان بورسی به‌حساب‌ آید که ریزش‌های شاخص‌کل همراه با خروج مداوم پول از بازار می‌تواند همچنان ادامه‌دار باشد و بهبود شاخص‌ها در کانال‌ها ‌رقم نخورد. به این ترتیب افت و خیز نرخ دلار و بی‌ثباتی آن باعث‌شده تا نمادهای گروه برجامی به‌شدت متزلزل شوند و دائما خروج پول داشته باشند.

۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
کد خبر: 32427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha