برنده ها  و بازنده های یک انتخاب/تاج فدراسیون را به کدام سو می برد؟

با پیروزی مهدی تاج و بازگشت احتمالی کی‌روش، خیلی‌ها می‌روند و می‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ روزنامه هم میهن نوشت:اغراق نیست اگر بگوییم صبح سه‌شنبه عجیب‌ترین انتخابات تاریخ فدراسیون فوتبال برگزار شد. در فاصله هشت‌ساعت تا شروع انتخابات به یک‌باره حسن کامرانی‌فر در ساعت یک بامداد سه‌شنبه اعلام کرد، انتخابات لغو و در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد. ساعت سه‌بامداد اما جلسه فوق‌العاده‌ای بین اعضای هیات‌رئیسه و کمیته بدوی تشکیل و جلوی لغوانتخابات گرفته شد. این انتخابات اما «قربانی‌»های زیادی داشت و هنوز یک‌روز از حضور تاج نگذشته، مدیر روابط عمومی، دبیرکل فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم‌ملی فوتسال دقیقا بعد از شمارش آرا و مشخص شدن پیروزی تاج از سمت خود استعفا کردند تا حالا یکی از خلوت‌ترین فدراسیون‌های تاریخ را شاهد باشیم.

کودتا یا پیروی از قانون؟

حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال (که البته بعد از پیروزی تاج از سمت خود کنار رفت) دوشنبه‌شب یعنی  هفت‌شهریور سعی کرد با ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا دیداری داشته باشد و تخلفات مهدی تاج و داشتن پرونده قضایی او را به‌اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا برساند اما این موضوع با مخالفت این عضو ناظر روبه‌رو شد؛ چراکه ناظر ‌ای‌اف‌سی عقیده داشت پیش از برگزاری انتخابات، اخلاقی نیست  با نماینده یکی از کاندیداها دیدار داشته باشد. درنهایت کامرانی‌فر انتخابات را به دلایل مختلف لغو کرد. از اصلی‌ترین دلایل لغو انتخابات توسط کامرانی‌فر، زیر سوال بردن استقلال فدراسیون فوتبال و باز بودن پرونده قضایی مهدی تاج به‌عنوان یکی از کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال بود که سعی داشت با همین دلایل، انتخابات را به تاریخ دیگری موکول کند؛ تاریخی که قطعا به بعد از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موکول می‌شد تا افراد حاضر در فدراسیون فوتبال بتوانند در جام‌جهانی نیز حضور فعال داشته باشند.

بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند این یک کودتای انتخاباتی برای حذف مهدی تاج و باقی ماندن «باند میرشاد ماجدی» تا پایان جام جهانی است، اما عده دیگر معتقد بودند باتوجه به پرونده‌های زیادی که مهدی تاج در مراجع قضایی دارد، همچنین مقصر اصلی «پرونده مارک ویلموتس» است، این اگر هم کودتا باشد، یک‌کودتا در راستای حفظ منافع‌ملی است. با این حال کمیته بدوی همچنین اعضای هیات‌رئیسه جلوی لغو انتخابات را گرفتند تا درنهایت با برگزاری انتخابات، مهدی تاج با اکثریت آرا و کسب ۵۱ رای از مجمع انتخاباتی، به پیروزی قاطعی دست پیدا کند.

برنده‌های انتخابات چه کسانی هستند؟

کافی است سری به فضای مجازی بزنید تا متوجه شوید با انتخاب مهدی تاج، باردیگر دعوای عجیبی در «شبکه‌های اجتماعی» شکل گرفته است. مهدی تاج برای اولین‌بار در برنامه زنده «ورزشگاه» در شبکه‌پنج‌ سیما اعلام کرد اگر رئیس فدراسیون فوتبال شود کارلوس کی‌روش را به تیم ملی ایران برمی‌گرداند. نکته قابل‌توجه این است که بعد از این صحبت بود که کارلوس کی‌روش پستی اینستاگرامی را در صفحه شخصی خودش منتشر کرد. این ویدئو مربوط می‌شد به صحبت کارلوس کی‌روش در رختکن تیم ملی ایران با بازیکنانی چون سردار آزمون، طارمی و… پس معادله حل شد؛ برندگان پیروزی تاج در انتخابات، در گام‌نخست کارلوس کی‌روشی است که پیشنهاد هدایت تیم الاهلی مصر را هم روز گذشته رد کرد به امید اینکه تاج در انتخابات پیروز شود و او را باردیگر برای جام‌جهانی برگرداند. با بازگشت کارلوس کی‌روش، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد باردیگر در تیم‌ملی قدرت ماورایی کسب خواهند کرد؛ بازیکنانی که به شکل علنی مقابل اسکوچیچ ایستادند تا سرمربی تیم‌ملی برکنار شود. پیروزی تاج برای احسان حاج‌صفی به‌حدی مهم بود که حاضر شد مرخصی یک روزه‌ای از تیمش در یونان بگیرد تا در انتخابات هشتم‌شهریورماه شرکت کند. این‌بار البته او خیلی تمرکز کرد تا رای‌اش مقابل دوربین‌های تلویزیونی خوانده نشود. مسعود شجاعی، دیگر بازیکنی است که چندماه پیش گفت رویای حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را در سر دارد و حالا با بازگشت احتمالی کی‌روش، شجاعی در آستانه ۳۷سالگی به احتمال فراوان باردیگر ملی‌پوش خواهد شد. کافی است این نکته را به یاد بیاورید در روزهایی که شجاعی بدون تیم بود هم به تیم ملی دعوت می‌شد. دیگر بازیکنی که شرایط مشابه با مسعود شجاعی را دارد، رامین رضاییان است که بعد از حواشی عجیبی که برای او در فضای مجازی ایجاد شد بیش از دوسال است که به تیم‌ملی ایران دعوت نمی‌شود اما کارلوس کی‌روش کسی نیست که به‌راحتی از نام رامین رضاییان عبور کند. رامین حدود یک‌سال انفرادی تمرین می‌کرد و با هیچ تیمی قرارداد نمی‌بست اما بازیکن ثابت تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات بود. او و شجاعی حالا یکی از خوشحال‌ترین‌ها هستند.

قربانیان انتخابات؟

بی‌شک صدرنشین بازنده‌های بازگشت تاج، کسی نیست جز «دراگان اسکوچیچ»، سرمربی تیم‌ملی ایران که رکورد بهترین نتایج تاریخ فوتبال ایران را در ۱۶مسابقه اول کسب کرد، ایران را به‌راحتی و سه‌هفته زودتر راهی جام‌جهانی کرد و حالا در آستانه برکناری است چراکه مهدی تاج بعد از پیروزی در انتخابات از هیات‌رئیسه درخواست جلسه‌فوری کرد تا سرنوشت مربی ایران هرچه زودتر مشخص شود. با برکناری اسکوچیچ، به‌طور قطع دستیارانش و در گام‌نخست وحید هاشمیان و کریم باقری نیز جایی در تیم‌ملی نخواهند داشت و رنگ حضور در جام‌جهانی را هم نخواهند دید. به بازیکنان تیم‌ملی برسیم که در دوران کارلوس کی‌روش در «لیست سیاه» بودند. شجاع خلیل‌زاده، مدافع فعلی تیم‌ملی که در دوران کارلوس کی‌روش بازیکن پرسپولیس بود حتی یک‌بار هم به تیم‌ملی دعوت نشد اما به‌محض رفتن کی‌روش و آمدن اسکوچیچ او اصلی‌ترین بازیکنی بود که در تمام میادین حضور داشت. خلیل‌زاده در مصاحبه‌ای که ماه‌گذشته از او منتشر شد اعلام کرد کی‌روش به همه نگاه بالا به پایین داشت اما اسکوچیچ اصلا اینطور نیست. همین مصاحبه کافی است که بدانیم او اولین خط‌خورده تیم‌ملی با بازگشت کارلوس کی‌روش خواهد بود. دیگر بازیکنانی که باید نگران بازگشت کی‌روش باشند احمد نوراللهی، مهدی ترابی و میلاد سرلک هستند. دیگر بر کسی پوشیده نیست که کارلوس کی‌روش چالش عجیبی را با پرسپولیس و هوادارانش داشت و به‌یک‌باره هفت‌بازیکن پرسپولیس را از اردوی تیم‌ملی اخراج کرد و به تهران فرستاد. باوجودی که دشمن اصلی کی‌روش یعنی برانکو دیگر سرمربی پرسپولیس نیست اما او قطعا چنین چالشی را با این تیم در آینده نزدیک خواهد داشت. سردار آزمون اما تنها بازیکنی است که مشخص نیست باید نام او را در لیست برنده‌های انتخابات گذاشت یا بازنده‌ها! سردار در دوران کی‌روش یکی از حامیان اصلی او بود و بسیاری از بازیکنان او را نورچشمی کی‌روش می‌نامیدند اما با حضور اسکوچیچ نیز سردار یکی از حامیان سرسخت سرمربی فعلی ایران شد. حتی به‌خاطر حمایتش از اسکوچیچ، دچار چالش جدی با مهدی طارمی و رامین رضاییان شد و کار به درگیری اینستاگرامی بین این سه‌نفر کشید!

در هر صورت با بازگشت مهدی تاج، حضور دوباره کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی ایران کاملا قریب‌الوقوع است. بازگشتی که قطعا خانه‌تکانی اساسی را به خودش خواهد دید؛ با مدیریت تاج و کی‌روش.

۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 32406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha