عکسی که «جیمز وب» از بازوهای مارپیچی کهکشان ستاره‌زا گرفت

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر مسحورکننده دیگری از یک جرم آسمانی را به نمایش گذاشته است که مربوط به کهکشان مارپیچی فانتوم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نیواطلس، این کهکشان که هنوز در حال ستاره‌زایی است به نام کهکشان فانتوم شناخته می‌شود و برای نخستین بار بازوهای مارپیچی تماشایی آن با جزئیاتی هیجان‌انگیز نمایش داده شده است.

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از این کهکشان در ماه ژوئیه در دسترس قرار گرفت و از آن زمان تاکنون این ابزار مشغول ثبت تصاویر مذکور بوده است. این کهکشان پر هرج و مرج با جزئیاتی خیره کننده توسط جیمز وب نمایش داده شده و منظره‌ای رویایی از آن به همراه حلقه‌ها و شفق‌های متنوع در دسترس قرار گرفته است.

کهکشان فانتوم که با نام مسیر ۷۴ نیز شناخته می‌شود، به دلیل بازوهای مارپیچی واضح و مشخص در گروه کهکشان‌های "مارپیچی بزرگ" قرار می‌گیرد. فانتوم حدود ۳۲ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی حوت و تقریباً رو به روی زمین قرار دارد و لذا به سوژه‌ای محبوب برای مطالعه اخترشناسان مبدل شده است.

عکسی که «جیمز وب» از بازوهای مارپیچی کهکشان ستاره زا گرفت

هابل، سلف جیمز وب، در گذشته تصاویر شگفت انگیزی از کهکشان فانتوم ثبت کرده که مناطق ستاره ساز آن را در طول موج‌های فرابنفش و مرئی نور نشان می‌دهد. دانشمندان با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته جیمز وب، توانستند اطلاعات تازه‌ای از کهشکان فانتوم به دست آورند.

از جمله این اطلاعات می‌توان به ویژگی‌های رشته‌های مارپیچی کهکشان فانتوم و جرم و سن ستاره‌های نوظهور آن اشاره کرد که داده‌های تازه ای در مورد عمر جهان در اختیار محققان قرار می‌دهد. ترکیب این اطلاعات مطالعه اجرام مختلف آسمانی را از جنبه‌های تازه ای ممکن می‌کند.

۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
کد خبر: 32395
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha