دولت صادق الوعده با بورس چه کرد؟ / بازار در تور برجام

ابراهیم رئیسی دیروز درنشست خبری خود بدون اشاره به بورس، تاکید کرد که دولت صادق الوعده است و به همه وعده‌های خود عمل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ ابراهیم رئیسی دیروز درنشست خبری خود بدون اشاره به بورس، تاکید کرد که دولت صادق الوعده است و به همه وعده‌های خود عمل کرده است. این در حالیست که بازار سرمایه این روزها اوضاع بسیار نامطلوبی داشته و سهامداران نسبت به وضعیت بورس تهران شدیدا معترض هستند.

شاخص بورس تهران امروز ۷ شهریور ۱۴۰۱ با افت ۳۸۷۵ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۴۱ هزار واحدی رسید. این افت ناچیز در شرایطی رقم خورد که بازار شدیدا تحت تاثیر ابهامات برجامی است. اما شاخص هم وزن با رشدی ناچیز در محدوده ۴۱۰ هزار واحدی باقی ماند.

نظر بورسی‌ها درباره دولت صادق الوعده چیست؟

ابراهیم رئیسی روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه دولت سیزدهم را دولت صادق الوعده خواند. رئیس جمهوری که نامی از بورس در این نشست خبری به میان نیاورد مدعی شد که دولت به وعده هایی که داده عمل کرده است. این در حالیست که در حوزه های مختلف اعم از بازار سرمایه بسیاری از کارشناسان و سهامداران تردیدهای جدی درباره این ادعای رئیسی دارند.

یکی از اصلی ترین وعده های ابراهیم رئیسی به اهالی بورس این بود که مداخله دولت در امر قیمت گذاری به حداقل برسد. به عبارتی رئیسی قول داده بود تا از اساس بساط قیمت گذاری دستوری را برچیند. اما در مقاطع مختلف اعم از قیمت گذاری خودرو و… دقیقا برخلاف این وعده خود عمل کرد.

همچنین رئیسی قول داده بود تا ضرر سهامداران بورسی در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ را جبران کند. اما نگاهی به وضعیت کنونی بازار حاکی از تداوم روند ضرردهی سهامداران در یکسال اخیر است. در برخی سهم‌ها حتی این روند تشدید شده و سهامداران زیانی به مراتب بیشتر و بزرگتر از دوران ریاست جمهوری روحانی را در بورس رئیسی تجربه کرده‌اند.

مهمترین وعده‌ای که محقق نشد چیست؟

اما کارشناسان اعتقاد دارند مهمترین وعده محقق نشده ابراهیم رئیسی، جلوگیری از گره خوردن اقتصاد به برجام است. وعده ای که این روزها تاثیرش بر وضعیت بازار سرمایه را به روشنی می توان مشاهده کرد. هرچند نگاهی به قیمت اقلام اساسی و نیازهای روزانه مردم به خوبی حاکی از محقق نشدن این وعده رئیس جمهوری است. اما این مسئله تنها محدود به معیشت مردم نمی‌شود بلکه در ابعاد کلان صنایع و کسب و کارهای خرد و بزرگ نیز تحت تاثیر فرسایشی شدن مذاکرات برجامی هستند.

بازار سرمایه نیز این روزها کاملا با ریسک ابهامات برجامی مواجه است. هرگاه خبری مثبت از روند مذاکرات منتشر می‌شود بازار نیز تکان می‌خورد و تابلوها سبز می‌شوند. اما هر زمان که افکار عمومی نسبت به احیای برجام ناامید می‌شوند بازار نیز وارد فاز نزولی می‌شود. حالا باید کمی اندیشید که آیا دولت صادق الوعده توانسته روی یکی دو جین قولی که به مردم داده بایستد یا خیر؟

۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 32384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha