معجزه درمان سرطان؛ رویا یا واقعیت؟

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه بیماری سرطان ترسناک نیست، توضیحاتی درباره موضوعاتی که اخیرا درخصوص معجزه درمان سرطان مطرح شده، ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دکتر محمداسماعیل اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرطان‌ها و حوزه تخصصی فعالیت خود، گفت: ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده و ۴۰ درصد هم قابل علاج و درمان هستند و تنها ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان با این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. باید برای این درصد هم کاری کنیم که بتوانند زنده بمانند و پزشکان به خوبی آگاهاند که این اقدامات را به خوبی انجام دهند؛ بنابراین ترس از سرطان ترس بیهوده‌ای است. بنده معتقدم سرطان یک مخلوق هوشمند خداوند است که هرگز از بین نمی‌رود زیرا با روش‌های هوشمندانه‌ای که بلد است همیشه بقا خواهد داشت و ساختار پزشکی باید بلد باشد با آن مقابله کند.

سرطان ترسناک نیست

وی با اشاره به اینکه مباحث ایمنی‌زایی در زمینه سرطان‌ها تعارف است، تاکید کرد: مگر واکسن برای کرونا کشف نشد؟ پس چرا کرونا هنوز وجود دارد؟ این در حالیست که کرونا یک ویروس است و سرطان بسیار بسیار پیچیده‌تر است. این سخنان اصلا به معنای این نیست که نباید واکسن کرونا تزریق کنیم چون واکسن واقعا به ما کمک کرده است اما اینکه فکر کنیم راه حل ۱۰۰ درصدی حل مشکل است،‌ چنین نیست. من علی‌رغم تزریق ۴ دز واکسن حدود یک ماه در بخش مراقبت ویژه بستری بودم اما همانجا هم کارم را تعطیل نکردم. سرطان بسیار پیچیده‌تر از ویروس کرونا است.

او با بیان اینکه حتی ذهن ما می‌تواند سرطان‌زایی کند، تصریح کرد: کافی است فرد بداخلاق باشد، نامهربان باشد،‌ حسدورزی کند، کلاهبرداری کند و... نباید مردم از سرطان بترسند؛ البته در نهایت هم همه فوت می‌کنند حال یکی از پشت بام می‌افتد، کسی هم ممکن است مثلا با سرطان معده فوت کند اما باید کاری کنیم که حتی آن فرد مبتلا به سرطان هم با شیرینی و درک درست از مرگ، این دنیا را ترک کند که این هم وظیفه گروه پزشکی است.

پیشگیری از سرطان کار حاکمیت است

اکبری تاکید می‌کند: زمانی که می‌توانیم باید از سرطان پیشگیری کنیم و زمانی که می‌توانیم باید آن را درمان کنیم و زمانی که می‌توانیم باید زندگی و مرگ سالم به مردم هدیه دهیم و مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جایی است که به این موضوعات توجه کرده است. تلاش‌مان را می‌کنیم که بگوییم چگونه باید اقدامات پیشگیری کننده از سرطان انجام شود، هرچند که خیلی از اوقات به حرفمان گوش نمی‌دهند. پیشگیری یک کار حاکمیتی است که ما دستورالعمل بدهیم و حاکمیت اجرا کند که البته معمولا چنین نمی‌شود. در سمت دیگر درمان ما باید استاندارد و علمی باشد. در مقالاتی که ما منتشر می کنیم مدیریت سرطان را بهتر از غربی‌ها انجام می‌دهیم یعنی سرطان‌هایی که معمولا یک مرحله بالینی هم بدتر از سرطان‌های کشورهای غربی است، با طول عمل مساوی و حتی گاهی بهتر از آنها مریض‌مان زندگی می‌کند. این نشان می‌دهد ما جامع‌نگری خوبی داشتیم و حواسمان به مردم بوده است.

آثار تحریم‌ها بر درمان بیماران مبتلا به سرطان

او درباره توان تجهیزاتی ایران برای تشخیص و درمان سرطان با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، اظهار کرد: این موضوعات در حوزه تشخیص خیلی دخیل نیست، اما در بُعد درمانی تاحدودی تاثیر دارند. مرکز ما تنها مرکزی بود که دستگاه رادیوتراپی حین عمل جراحی داشت که یک دستگاه ایتالیایی و یک دستگاه آلمانی بود. الان هر دو دستگاه کار نمی‌کند و شرکت آلمانی معتقد است که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند بیاید و دستگاه‌ ما را شارژ کند که این یک ظلم به مردم است؛ در حالیکه ما هم توان ساخت آن را نداریم. اخیرا اعلام کرده‌اند شاید بتوانند کاری برایمان کنند که البته هنوز هم خبری نشده است.

وی افزود: داشتن این تجهیزات کمک می‌کند تا ما درمان بهتری انجام دهیم اما اگر نباشد و نشود هم به نحوی دیگر خدمت‌رسانی می‌کنیم. اگر توان علمی خوبی داشته‌ باشیم با روش‌های دیگر هم همان نتیجه را می‌گیریم اما وجود چنین دستگاهی کار را آسان‌تر کرده و به جای اینکه بیمار پس از جراحی ۳۰ روز بیاید تا اشعه بگیرد من در حین عمل ظرف یک دقیقه و ۳۰ ثانیه به بیمار اشعه می‌دهم که با این کار حتی هزینه و سختی بیمار هم کمتر می‌شود.

معجزه درمان سرطان؛ رویا یا واقعیت؟

او در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر معجزه درمان سرطان و کشف واکسن آن که اخیرا در برخی کشورهای غربی مطرح شده بود، تاکید کرد: اینکه تعریف معجزه چه باشد، مهم است. خداوند چیزی را از غیب نمی‌آورد بلکه همه چیز را از مسیر طبیعی انجام می‌دهد. سرطان هم از مسیر طبیعی درمان می‌شود. بنده بیماران سرطانی بهبود یافته‌ای دارم که تعجب می‌کنم چرا بهبود یافته است؟ چه اتفاقی افتاده است که این فرد ۳۰ سال بعد هنوز زنده است؟ بیماری داشتم که ۳۵ سال قبل سرطان معده داشت و در اصفهان او را عمل کرده بودم و چند وقت قبل با شکایت یبوست به من مراجعه کرد و من اصلا فکر نمی‌کردم این فرد همان آدمی باشد که ۳۵ سال قبل دیدم. سرطان معده کشنده است، اما او زنده مانده بود. اسم این اتفاق می‌تواند معجزه باشد اما همین اتفاق هم یک مسیر طبیعی دارد و این مسیر اعمال می‌شود.

این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان بیان کرد: هر سرطان در آدم‌های مختلف تعریف متفاوتی دارد یعنی یک نوع سرطان روده در ۵ بیمار ۵ سرطان است و نه یک سرطان. باید اینها را شخصی سازی کرده و آنتی بادی علیه آن را به کار ببریم و آن مریض را برای آن سرطان درمان کنیم تا بعد از آن برای خانواده‌ همان بیمار که ممکن است بعدا به همان سرطان مبتلا شوند از واکسن استفاده کنیم تا مبتلا نشوند. الان مثلا واکسن هپاتیت توانسته از سرطان بدِ کبد پیشگیری کند و آن واکسن به معنای پیشگیری است. سرطان هم مخلوق هوشمند خدا است و هرگز از بین نخواهد رفت؛ در حالیکه تمام تلاشم مقابله با آن است اما خیلی باید درس خوانده باشی که این حرف را بزنی و معتقد باشی سرطان از بین نخواهد رفت.

۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۹
کد خبر: 32380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha