مرزهای مهران، قصرشیرین و چذابه برای تردد زائران اربعین باز شد

سه مرز مهران، قصرشیرین و چذابه برای زائران اربعین باز شد و زوار می توانند با مراجعه به این مرزها به کشور عراق و عتبات عالیات سفر کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، براساس اخبار منتشر شده خبرنگاران در استان های ایلام، کرمانشاه و خوزستان، مرزهای زمینی سه شهر مهران، قصرشیرین و چذابه به روی زائران اربعین باز شده است.

به گزارش به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام، بر اساس این گزارش زوار اسکان داده شده در استان می توانند هم‌اکنون با مراجعه به مرز بین المللی مهران به کشور عراق جهت سفر به عتبات عالیات اقدام کنند.

گفتنی است، به علت وقوع ناآرامی ها در کشور عراق مرز مهران از شامگاه روز گذشته تاکنون به روی زائران بسته شده بود.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین: مرز رسمی خسروی برای تردد زائران باز شد

«محمد حیدری» سرپرست فرمانداری قصرشیرین عصر سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مرز رسمی خسروی از ساعت ۱۶ امروز سه شنبه هشتم شهریورماه برای عزیمت دوباره زائران به کشور عراق بازگشایی شد، افزود: با بازگشت نسبی آرامش به عراق و لغو ممنوعیت خروج زوار از مرزها از جمله مرز خسروی به عراق بر اساس تصمیم دولت مرکزی این کشور، از ساعت ۱۶ امروز شاهد از سرگیری تردد زائران گذرگاه رسمی خسروی هستیم.

وی اظهار داشت: تمامی تمهیدات لازم برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین فراهم شده و هیچ محدودیتی برای پذیرش زائران در قصرشیرین نداریم.

رییس ستاد مدیریت و سامان‌دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: آماده سازی زیرساخت ها و تقویت شرایط موجود نیز کماکان ادامه دارد. 

وی اضافه کرد: تمام اعضای ستاد اربعین و همچنین ستادهای مردمی آمادگی کامل برای خدمت رسانی به زائران در قصرشیرین و مرز رسمی خسروی را دارند و هیچ مشکلی در زمینه خدمات رسانی به زائران وجود ندارد.

حیدری ادامه داد: استقرار ۵۸ گیت ورود و خروج، آماده سازی بیش از ۱۰ توقفگاه خودرو با ظرفیت ۵۰ هزار خودرو، وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و وجود امکانات رفاهی و اقامتی شامل ۱۴ هتل و مهمانپذیر با ظرفیت یک هزار و ۵۰ تخت بخشی از امکانات موجود است.

مرز چذابه باز شد /شلمچه هنوز بسته است

همچنین براساس اخبار منتشر شده، مرز و پایانه مسافری چذابه نیز ساعت ۲۰ دوشنبه شب در پی بروز ناآرامی سیاسی و امنیتی در کشور عراق بنا به درخواست مقام های ارشد مرزبانی این کشور به صورت موقت بسته شده بود، ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه بر روی زایران عتبات عالیات باز شد.

براساس این گزارش با رایزنی‌ صورت گرفته با مقام های مرزی عراق ، مرز چذابه(شیب عراق) باز شده  و عبور زایران عتبات عالیات از گیت های خروجی پایانه مسافری چذابه از سر گرفته شد.

هم اکنون زایران ایرانی و اتباع عراقی در حال انجام تشریفات قانونی برای عبور از مرز چذابه هستند.

درعین حال همچنان مرز شلمچه بسته است.

مرز چذابه در حوزه سیاسی شهرستان دشت آزادگان در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز یکی از مرزهای رسمی و بین‌المللی تردد زایران ایرانی عتبات عالیات و گردشگران و زایران عراقی است.

براساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ۲۶شهریور۱۴۰۱روز اربعین حسینی است و پیش بینی شده حدود یک میلیون زایر اربعین حسینی از مرز چذابه عازم کربلای معلا شوند.

مرز تمرچین برای فعالیت‌های تجاری با اقلیم کردستان باز است

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به انجام مبادلات تجاری مرزی با اقلیم کردستان عراق گفت: مرز تمرچین با هدف انجام فعالیت‌های تجاری با شمال عراق باز است.

محمدصادق معتمدیان روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مرز تنها مبادلات تجاری با منطقه اقلیم کردستان عراق بدون وقفه در حال انجام است و تردد مسافر نیز به صورت محدود به همین حوزه انجام می‌شود.

وی افزود: مرز تمرچین به عنوان یکی از مرزهای تردد زائران اربعین حسینی پیش بینی شده ولی اکنون هیچ ترددی در این راستا انجام نمی‌شود و فقط مبادلات تجاری و سفرهای محدود به منطقه اقلیم در جریان است.

سخنگوی گمرک کشور ساعتی قبل اعلام کرد: خروج اتباع ایرانی از مرزها به سمت کشور عراق تا اطلاع ثانوی متوقف شده اما مرزهای تجاری برای تبادل کالا مانند سابق فعال هستند.

به گزارش ایرنا از گمرک، «سید روح اله لطیفی» در خصوص آخرین وضعیت تردد زوار و تبادل کالا در مرزهای ایران با عراق اظهار کرد: عبور زوار و  مسافران به سمت عراق برای اتباع ایرانی بدلیل شرایط پیش آمده در عراق، تا عادی‌تر شدن شرایط، فعلا متوقف شده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: اتباع عراقی که در ایران حاضر هستند هم برای بازگشت هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند از مرزها به عراق بازگردند.  

وی در مورد مرزهای تجاری نیز گفت: فعالیت‌های تجاری و انتقال کالا در مرزها بدون وقفه در حال انجام است و تمام مرزهای تجاری ما با عراق و اقلیم کردستان فعال هستند.

به گزارش ایرنا، از روز گذشته برخی جریانات در عراق موجب اغتشاش در این کشور شده اند که در پی آن، ‌انجام فعالیت های روزمره از جمله زیارت از اماکن متبرکه با مشکل مواجه شده است.

۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
کد خبر: 32372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha