رشد بورس در پسا برجام بنیادی خواهد بود

بهزاد یوسفیان گفت: کاهش احتمالی قیمت دلار پس از برجام و کشیده شدن ترمز تورم، نمی‌تواند اثرات مثبت احیای آن را در حوزه اقتصادی و شرکت‌های بازار سرمایه خنثی کند و بورس تهران به دلیل گشایش‌های ایجاد شده در پسابرجام، می‌تواند با رشد بنیادی همراه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورسان، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سناریوهای برجامی پیش‌روی بازار می‌تواند روندهای متفاوتی را رقم بزند، گفت: برای اینکه بدانیم آینده بورس پس از توافق برجام چگونه خواهد بود باید تبعات کلی آن بر کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم، به طوری که اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند و بازار سرمایه هم به تبع آن افزایش یابد، به طور قطع، هزینه‌ها هم افزایش یافته و ریسک‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

بهزاد یوسفیان در این‌باره افزود: به طور کلی، در صورت احیای برجام، شاهد اتفاقات بزرگی در بازار سرمایه براساس تولیدات داخلی و وضعیت داخلی شرکت‌ها خواهیم بود، به طوری که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها به سود شرکت‌ها افزوده خواهد شد و می‌تواند رقم فروش شرکت‌های بورسی را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه با احیای برجام گروه‌های بانکی و خودرویی تحت تاثیر آن بوده و رشد مناسب‌تری خواهند داشت، عنوان کرد: در کنار رشد مناسب این گروه‌ها، باید الزاماتی رعایت شده و گروه‌های بانکی و خودرویی برای اینکه صعود پایدارتری را تجربه کنند ریزساختارهایی را رعایت و برنامه مدونی برای خود تدوین کنند.

یوسفیان ادامه داد: گروه‌های ذکر شده اگر بتوانند برنامه‌ریزی خوب و مناسبی را پس از احیای برجام برای خود داشته باشند، به طور حتم به رشد پایدار هم دست خواهند یافت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد با مشخص نبودن بسیاری از فاکتورهای سیاسی و اِلِمان های اقتصادی بهتر باشد در شرکت‌هایی که کارمزد محور هستند سرمایه‌گذاری کنیم؛ زیرا ماهیت این شرکت‌ها به طوری است که سودسازی خود را انجام می‎دهند.

وی همچنین معتقد بود که کاهش احتمالی قیمت دلار پس از برجام و کشیده شدن ترمز تورم، نمی‌تواند اثرات مثبت احیای برجام را در حوزه اقتصادی و شرکت‌های بازار سرمایه خنثی کند و بورس تهران به دلیل گشایش‌های ایجاد شده در پسابرجام، می‌تواند با رشد بنیادی همراه شود.

۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
کد خبر: 32370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha