دولت بجای ساخت ۴ میلیون مسکن،موانع ساخت و ساز را خصوصا در شهرداری ها برطرف کند/صندوق های زمین و مسکن باید احیا شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دولت در همکاری با شهرداری ها باید تلاش کند تا شهرداری موانع کمتری پیش پای سازندگان قرار دهد که از جمله آنها می توان به تسهیل فرآیند مجوز دهی و هزینه هایی اشاره کرد که اصولا شهرداری ها دریافت می کنند. به علت سخت گیری ها و موانعی که نهادهای مختلف بر سر راه ساخت و ساز مسکن می گذارند شاهد کاهش شدید سرمایه گذاری در حوزه مسکن هستیم. بخشی از تسهیل و افزایش ساخت و ساز مسکن وابسته به این مقوله است، به این معنا که اصلاح روندهای سابق به سرعت باید در دستور کار دولت قرار داده شود.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسن حیدری اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تحقق ساخت و ساز ۴ میلیون مسکن بنا بر وعده داده شده به مردم از سوی دولت سیزدهم گفت: به جرات می توان گفت دادن چنین وعده ای در کارزار انتخاباتی به مردم یکی از بزرگترین اشتباهات رئیس دولت به شمار می رود چرا که دولت نمی تواند این تعداد واحد مسکونی را بسازد و اصولا دولتها مسکن ساز نیستند که در این حد و اندازه بتوانند مسکن اقتصادی و ارزان برای مردم بسازند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: ضمن اینکه در ایران این تجربه ثابت شده دولت نمی‌تواند مسکن بسازد. براساس تجربه مسکن مهر و طرح ملی مسکن که هیچ کدام به نتیجه دلخواه نرسید می توان گفت دولت در این امر بنا به دلایل مختلفی موفق نیست و نمی تواند در ساخت و ساز مسکن موفقیت چندانی کسب کند.

 وی در خصوص طرح هایی مثل اعطای زمین رایگان به مردم که بعضا از سوی دولتمردان بیان می شود، گفت: این قبیل طرح ها کاربردی نیست و نمی تواند منجر به تحولی در ساخت و ساز مسکن شود. علی رغم اینکه شاید دولت ادعا کند مردم از دولت برای ساخت مسکن زمین می خواهند یا اینکه به دنبال وام مسکن هستند، به نظر می رسد دولت کار را باید از جای دیگری کلید بزند و آن موضوع راهی نیست جز رفع موانع ساخت و ساز مسکن.

وی درباره راهکارهای تسهیل گر ساخت و ساز برای آحاد مردم گفت: به عنوان مثال دولت در همکاری با شهرداری ها تلاش کند تا شهرداری موانع کمتری پیش پای سازندگان قرار دهد که از جمله آنها می توان به تسهیل فرآیند مجوز دهی و هزینه هایی اشاره کرد که اصولا شهرداری ها دریافت می کنند. بی تردید با کاهش هزینه ها و تسهیل مجوز دهی و آماده سازی شهرک های جدید با بسترسازی های لازم برای زندگی شهری، می توان ساخت و ساز مسکن را کلید زد.

حسن حیدری کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن، گفت: به علت سخت گیری ها و موانعی که نهادهای مختلف بر سر راه ساخت و ساز مسکن می گذارند شاهد کاهش شدید سرمایه گذاری در حوزه مسکن هستیم. بخشی از تسهیل و افزایش ساخت و ساز مسکن وابسته به این مقوله است، به این معنا که اصلاح روندهای سابق به سرعت باید در دستور کار دولت قرار داده شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به دلیل سنگ اندازی های موجود از دولت آقای روحانی به بعد تا کنون شاهد کاهش روند سرمایه گذاری در بخش مسکن بوده ایم، روندی که به هیچ وجه متناسب با جمعیت و نیاز به مسکن کشور نیست. برای ورود سرمایه گذاران به حوزه ساخت و ساز و از سر گیری رونق در این بازار وزارت مسکن و شهرسازی با جدیت باید راهبرد رایزنی و تعامل با سایر سازمان ها و ارگانها را در راستای افزایش همکاری برای تسهیل فرآیندهای ساخت مسکن را دنبال کند. حمایت از سرمایه گذاری در بخش مسکن و اعطای تسهیلات و بخشودگی های مالیاتی و ... به سازندگان مسکن از راهکارهای تشویقی به شمار می رود که باید احیا شود.

استاد اقتصاد در پایان گفت و گو با تاکید بر تاسیس صندوق‌های زمین و مسکن برای سرمایه گذاری خرید مسکن گفت: به نظر می رسد صندوق های زمین و مسکن باید احیا شود تا دهک های مختلف جامعه براساس درآمد و توان مالی خود دراین صندوق ها برای چند سال آینده خرید مسکن به صورت تدریجی سرمایه گذاری کنند و مطمئن باشند مثلا پنج سال آینده با سرمایه پس انداز شده در صندوق ها صاحب خانه می شوند، در غیر این صورت و عدم آماده سازی بسترهای مورد نیاز طرح ساخت و ساز مسکن؛ وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال سرنوشتی جز شکست خوردن ندارد.

۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۳
کد خبر: 32331

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha