دولت هند تخفیف انتقال بار به بندر چابهار را تمدید کرد

هند اعلام کرده است که تخفیف ۴۰ درصدی حمل باز بین هند و ایران را تمدید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزارت کشتیرانی هند اعلام کرد که تخفیف ۴۰ درصدی برای حمل بار میان این کشور و بندر چابهار ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

پس از افزایش بودجه توسعه بندر چابهار و همچنین تعهد دهلی نو برای ادامه توسعه این بندر، این کشور با هدف تشویق تجارت در اسکله شهید بهشتی، تخفیف ۴۰ درصدی برای انتقال محموله‌های کانتینری میان هند و بندر چابهار را تمدید کرد.

نشریه «لایو مینت» هند در این باره نوشت: وزارت کشتیرانی هند در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که تخفیف ۴۰ درصدی برای نقل و انتقال بار و هزینه‌های مرتبط با کشتیرانی میان بندرهای جواهر لعل نهرو و شهید بهشتی در چابهار ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

در فاز نخست توسعه بندر چابهار، هند مسؤولیت کنترل و اداره امور در بندر شهید بهشتی چابهار ایران را بر عهده گرفته است.

بنا به اعلام وزارت کشتیرانی هند، این تخفیف شامل انتقال حداقل پنج میلیارد تن کالا به بندر شهید بهشتی می‌شود. این بنادر با شرکت بنادر جهانی هند برای ایجاد یک پروسه عملیاتی استاندارد همکاری خواهند کرد تا کشتی‌هایی که به بندر شهید بهشتی کالا منتقل می‌کنند یا از این بندر بارگیری می‌نمایند، از این تخفیف‌ها بهره مند شوند.

وزارت کشتیرانی هند تصریح کرد: هدف تمدید از تخفیف‌های حمل بار، ترویج تجارت مرتبط با بندر شهید بهشتی چابهار ایران است. این اقدام همچنین باعث افزایش حمل بار میان بنادر جواهل لعل نهرو، دیندایال و شهید بهشتی در ایران خواهد شد.

ماه گذشته بود که هند بر تداوم تعامل با ایران در تکمیل پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

تارنمای رسمی وزارت امور خارجه هند در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که «وی مورالیداران» مشاور وزیر امور خارجه هند در پاسخ به سوال نمایندگان در پارلمان این کشور در ارتباط با پروژه چابهار، گفت: در سفر سال ۲۰۱۶ نخست وزیر هند به ایران، یک قرارداد سه جانبه میان هند، ایران و افغانستان برای ایجاد کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب امضا شد. هند با همکاری ایران، در فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار شرکت دارد.

وی افزود: شرکت بنادر جهانی هند از ماه دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون مدیریت امور این بندر را برعهده گرفته و در این مدت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا و حدود ۸ هزار و ۲۰۰ کانتینر را مدیریت کرده است. اخیر انتقال کالا به افغانستان از طریق بندر چابهار افزایش یافته است. کمک ۷۵ هزار تنی گندم هند به افغانستان- که تاکنون ۸ محموله آن به افغانستان منتقل شده- با استفاده از مسیر چابهار میسر شده است. در سال مالی جاری ۵۳ هزار تن محموله گندم هند از طریق چابهار به افغانستان صادر شده است.

گفتنی است؛ در سفر اخیر وزرای دفاع و امور خارجه هند به ایران و دیدار آن‌ها با همتایان ایرانی خود، مساله پروژه چابهار و راه‌ آهن چابهار به زاهدان نیز مورد گفت وگو قرار گرفت.

موقعیت مهم ایران در منطقه و جهان، ذخایر انرژی (نفت و گاز) که هند برای توسعه خود بشدت به آن‌ها نیاز دارد، کریدور شمال- جنوب و دسترسی هند به آسیای مرکزی و حتی اروپا، جایگاه ایران به عنوان قدرتی در حوزه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا از جمله انگیزه‌هایی قوی برای تقویت روابط این کشور با ایران و ارتقای این روابط تا سطح روابط راهبردی هستند.

این پتانسیل وجود دارد که با گسترش و توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور، ایران به جایگاه نخست تجارت خارجی هند در منطقه تبدیل شود. ایران دروازه ورود هند به آسیای مرکزی، روسیه و شرق اروپاست و با توجه به رقابت شدید این کشور با چین، منطقی نیست که هند خارج از همکاری‌های استراتژیک به رابطه با ایران فکر کند.

۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
کد خبر: 3229
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha