سقوط آزاد بیت کوین به کف ۴۴ روز گذشته / حال خراب پادشاه ارزهای دیجیتال

صحبت‌های اخیر مقامات آمریکایی نشان می‌دهد آنها فعلاً برنامه‌ای برای بازگشت از سیاست‌های پولی انقباضی ندارند. کارشناسان اما می‌گویند افزایش دوباره نرخ بهره بانکی در آینده، قرار نیست تأثیر شدیدی بر بازارهای مالی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت بیت کوین امروز به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک ماه گذشته رسید و این در حالی است که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، روز گذشته بر ادامه روند اجرای سیاست‌های پولی انقباضی در این کشور تأکید کرد.

بیت کوین امروز در پایین‌ترین سطح قیمت ۱۹٬۹۴۵ دلار را تجربه کرد،؛ اما در حال حاضر با ۶درصد سقوط در ۲۴ ساعت گذشته، بالای ۲۰٬۲۰۰ دلار معامله می‌شود.

سقوط بیت کوین به کف ۴۴ روز گذشته؛ آمریکا فعلاً دست از سیاست‌های انقباضی بر نمی‌دارد

نمودار قیمت بیت کوین؛ نمای یک‌ساعته بازار «بیت کوین/ دلار».

پاول گفته است تصمیم کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا برای افزایش ۰.۵۰ یا ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ بهره بانکی در ماه سپتامبر (شهریور) به وضعیت آمارهای دریافتی و چشم‌انداز در حال تغییر اقتصاد بستگی دارد.

ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر ارشد مجموعه اواندا (Oanda)،‌ اخیراً گفته بود معامله‌گران باید انتظار این را داشته باشند که افزایش احساس ریسک‌گریزی در بازار، قیمت بیت کوین را به سطوحی پایین‌تر از ۲۰٬۰۰۰ دلار برساند.

مویا می‌گوید: دارایی‌های ریسکی (مثل ارزهای دیجیتال) در حالی برای حفظ ارزش خود تلاش می‌کنند که پاول هم به مبارزه خود با تورم از طریق اجرای سیاست‌های پولی انقباضی ادامه خواهد داد؛ حتی اگر این کار باعث کاهش سرعت رشد اقتصادی آمریکا شود.

به‌دنبال سخنرانی روز قبل پاول، آلت کوین‌های بازار هم با کاهش قیمت مواجه شدند. بین ۱۰۰ ارز اول بازار، کازماس (ATOM) بدترین عملکرد را داشته و در شبانه‌روز گذشته ۱۴درصد از ارزش خود را از دست داده است. اتریوم نیز در این مدت ریزشی ۹.۵درصدی را تجربه کرده است.

شاخص‌های بورسی «S&P۵۰۰» و نزدک (Nasdaq) نیز به سخنرانی روز جمعه پاول واکنش نشان داده و هر کدام امروز به‌ترتیب ۳.۳۷درصد و ۴.۱۰درصد سقوط کرده‌اند.

پاول در سخنرانی روز قبل خود گفته بود: بازگرداندن ثبات به قیمت‌ها مدتی طول خواهد کشید و مستلزم این است که از ابزارهایی که در اختیار داریم به‌خوبی استفاده کنیم تا بتوانیم عرضه و تقاضا را در بازار مجدداً به تعادل برسانیم.

جاش اولشویچ (Josh Olszewicz)،‌ مدیر بخش تحقیقات مؤسسه سرمایه‌گذاری والکیری (Valkyrie)، گفته است: انتظار داریم در شهریور هم شاهد افزایش ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ بهره بانکی باشیم و تصور نمی‌کنیم این اتفاق در صورت وقوع تأثیر شدیدی بر بازارهای مالی داشته باشد. پس از آن هم تا زمانی که تورم مهار شود و نرخ بیکاری به عدد سالم‌تری بازگردد، افزایش متوالی نرخ بهره بانکی را خواهیم داشت.

۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 32256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha