امکان فروش سهام عدالت وجود دارد؟

از سال ۱۳۹۹ آزادسازی مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت آغاز شده است، آیا باقی مانده سهام عدالت نیز آزاد می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا؛ آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹  با ابلاغ مقام معظم رهبری صورت گرفت. ۳۰ درصد از سهام عدالت در خردادماه و  ۶۰درصد از آن در مردادماه سال ۱۳۹۹ آزاد شد. با وجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده تا پایان سال ۱۳۹۹ بود، اما این امر صورت نگرفت. در حال حاضر مشخص نیست ۴۰درصد باقی‌مانده سهام عدالت مستقیم چه زمانی آزاد می‌شود.

در حال حاضر سهامداران می‌توانند ۶۰ درصد از سهام خود را بفروشند. اما فروش سهام عدالت بستگی به وضعیت بازار دارد یعنی اگر وضعیت بورس خوب نباشد، سهامداران نمی‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند.

چه خبر از وضعیت سهام عدالت

امکان فروش سهام عدالت به صورت مستقیم وجود ندارد. فروش سهام عدالت از ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۹۹ برای مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، متوقف شد. مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را، فشار بر بازار سهام اعلام کردند.

حدود ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند که از این تعداد، ۱۹ میلیون نفر روش مدیریتی مستقیم و ۳۰ میلیون نفر، روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولان تا پایان تیرماه سال۱۳۹۹ فرصت داشتند، نحوه مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کنند و حال با گذشت این تاریخ، دیگر امکان تغییر روش مدیریت وجود ندارد. پس از گذشت زمان اعلامی، سهام عدالت هر شخصی که به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده بود، به صورت خودکار به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منتقل می‌شد. (روش مدیریتی غیرمستقیم)

برای فروش سهام خود، اگر سجامی نیستند، در ابتدا باید با ورود به سامانه WWW.SEJAM.IR سجامی شوند و کد بورسی دریافت کنند. سپس به سایت WWW.DDN.CSDIRAN.IR مراجعه کرده تا دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کنند.

۲۰ درصد باقی مانده سهام عدالت چه می‌شود؟

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: دولت منابع دیگری برای تخصیص به سهام عدالت ندارد. کل ارزش بازار پرتفوی سهام دولت در تابلوی بورس حدودا ۱۸۶ هزار میلیارد تومان است. حدود ۸۶ هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک ۴۰ تا ۴۵ درصد آن وثیقه وام‌هایی است که از سال ۱۳۷۹ به بعد اخذ شده است و امکان واگذاری آن‌ها از هیچ طریقی وجود ندارد. در نهایت هر زمانی معاونت حقوقی پاسخ خود را اعلام کند، امکان تخصیص سهام به مشمولین کمیته امداد و بهزیستی امکان‌پذیر می‌شود.

۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 32250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha