قیمت‌گذاری دستوری باید جای خود را به عرضه‌های گسترده در بورس کالا بدهد

بهزاد رحیمی گفت: اگر قیمت‌ محصولات واقعی و نه بر اساس قیمت‌های دستوری باشد، به طور قطع دست دلالان و اشخاصی که از آن کالا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌کنند، کوتاه‌ و کالای مورد نظر بدون واسطه به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با ورود کل عرضه و تقاضای برخی محصولات به بورس کالا، بازار به سوی تنظیم‌گری درست هدایت می‌شود، گفت: توقع مجلس و نمایندگان آن این است که عرضه کالاها در بستری شفاف صورت بگیرد که خوشبختانه با ورود برخی کالاها به بورس کالا، این مهم انجام و بازار خود به خود بدون نیاز به هیچ اقدامی در حوزه قیمت، تنظیم شده است.

بهزاد رحیمی با تاکید بر اینکه هدف، ایجاد تعادل قیمت از طریق بورس کالا است، عنوان کرد: با راهیابی محصولات و عرضه آنها از طریق بورس کالا، شاهد تنظیم صحیح حجم عرضه و تقاضا و به تعادل رسیدن بازار و قیمت‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و ورود کل عرضه و تقاضای این محصول در این بستر شفاف، بدون شک بازار خود به خود تنظیم و نیاز به هیچ اقدامی در حوزه قیمت نیست و نبوده است.

رحیمی گفت: اکنون برای قیمت‌گذاری بسیاری از کالاها که قیمت‌گذاری نامشخص و نامتعادلی دارند، راه علاج بورس کالاست و معتقدیم بورس می‌تواند این وضعیت را سامان داده و به طور قطع، اثرگذاری داشته باشد.

او تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری در بازار کالاها باید جای خود را به عرضه‌های گسترده در بورس کالا بدهد. به عنوان نمونه، در قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو، نه خودروساز و نه مصرف کننده راضی نبودند زیرا خودروساز ادعای ضرر و زیان کرده و مصرف کننده نیز بر این باور بود که محصول را با قیمت بالا خریده است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر قیمت‌ محصولات واقعی و نه بر اساس قیمت‌های دستوری باشد، به طور قطع دست دلالان و اشخاصی که از آن کالا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌کنند، کوتاه‌ و کالای مورد نظر بدون واسطه به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: قیمت‌گذاری دستوری برای تمامی بازارها چیزی جز ضرر نخواهد داشت. بنابراین، در این زمینه مجلس مخالف هر نوع قیمت‌گذاری کالاها و محصولات برخلاف روند طبیعی بازار است و با تنظیم عرضه و تقاضا در بورس کالا، قیمت‌ها همواره در آرامش و تعادل کشف می‌شود.

۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 32239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha