توقف قانون مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس در ایستگاه دولت

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: شاید دولت اصلا اعتقادی به اجرای قانون و اخذ مالیات از خانه های لوکس نداشته و شاید منافع اقتصادی برخی از افراد با اجرای این قانون به خطر بیافتد که با این شرایط مجلس باید به موضوع به صورت جدی ورود کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از تعلل ۷ ماهه دولت در تدوین آیین نامه اخذ مالیات از خانه های لوکس، گفت: متأسفانه با وجود تأکید نمایندگان مجلس بر ضرورت اخذ مالیات از خانه های لوکس و خانه های خالی، هنوز دولت اقدام قابل قبولی در این عرصه انجام نداده است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی اولویت اصلی کشور در حوزه مسکن، افزایش ساخت و ساز بوده که این امر نیازمند منابع اعتباری است، حال مجلس در تدوین طرح جهش تولید و تأمین مسکن، مقرر کرده که صندوق واحدی برای متمرکز کردن اعتبارات بخش مسکن  تشکیل شود یکی از منابع اعتباری این صندوق، مالیات های اخذ شده از خانه های خالی، خانه های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه مسکن خواهد بود.

افزایش اخذ مالیات از حوزه مسکن لازمه تولید یک میلیون واحدی مسکن در کشور

وی گفت: بنابر این تا وقتی که نظام مالیاتی حوزه مسکن ساماندهی نشود؛ تولید انبوه مسکن نیز به درستی اتفاق نخواهد افتاد، از این رو وقتی گفته می شود که سالانه باید حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، این مسئله به معنای اجرای این پروژه ها از سوی دولت نیست، بلکه قوه مجریه باید بستر تحقق این موضوع را فراهم کند که یکی از شاخص های افزایش اخذ مالیات از حوزه مسکن است.

بسیاری از واحدهای مسکونی هم لوکس بوده و هم خالی از سکنه هستند

خانی ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از واحدهای مسکونی هم لوکس بوده و هم خالی از سکنه هستند، اما دولت هنوز برای اخذ مالیات از آن ها اقدامی نکرده است و روز به روز بر قیمت این واحدهای مسکونی افزوده می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: به نظر من مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ باید مطالبه جدی و عملی از دولت برای اخذ مالیات از خانه های لوکس و لاکچری داشته باشد، متأسفانه دولت همواره به دولت کسب منابع اعتباری سهل وصول مانند فروش ذخایر نفتی است، اما قطعا با کمی تلاش و برنامه ریزی می توان منابع اعتباری جدیدی را ایجاد کرد که به نفع جامعه خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: البته شاید دولت اصلا اعتقادی به اجرای قانون  و اخذ مالیات از خانه های لوکس نداشته و شاید منافع اقتصادی برخی از افراد با اجرای این قانون به خطر بیافتد که با این شرایط مجلس باید به موضوع به صورت جدی ورود کند. زیرا در شرایط کنونی بسیاری از مردم برای کوچک ترین کارهای خود مالیات پرداخت می کنند، اما در این میان خانه های لوکس مدام از پرداخت مالیات فرار می کنند.

۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶
کد خبر: 3223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha