واکنش گمرک به کشف صدها هزار دلار داروی قاچاق در عراق

معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: هیچ گونه صادرات دارویی به کشور عراق از طریق مرزهای رسمی کشور صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدا و سیما، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر کشف صدها هزار دلار داروی قاچاق از ایران، گفت: طبق بررسی‌های صورت پذیرفته توسط گمرکات مرزی کشور، هیچ گونه صادرات دارویی به کشور عراق از طریق مرزهای رسمی کشور صورت نگرفته است.
ارونقی خاطرنشان کرد:فقط طی ماه گذشته چند محموله دارو از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران و با رعایت کامل کلیه مقررات مربوطه و کنترل‌های لازم، ترانزیت خارجی شده است که مبدأ این داروها نیز کشورهای خارجی بوده است.
معاون گمرک به لزوم صدور مجوزهای قانونی از جمله مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای صادرات دارو اشاره کرد و افزود: صادرات کالاهای اساسی و ضروری از جمله دارو به خارج از کشور ممنوع است و داروهای اعلام شده نیز داروی ایرانی نبوده اند.
ارونقی، روند واردات، انجام تشریفات گمرکی، ترخیص قطعی و توزیع داروهای خارجی در کشور را یک پروسه سیستماتیک برشمرد و گفت: ورود داروی خارجی به کشور با صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته و این مرجع، داروهای ترخیص شده را تا مرحله توزیع، رصد می‌کند، بنابراین صادرات مجدد این حجم دارو از مبادی رسمی، آنهم با ممنوعیت صدور دارو و کالاهای اساسی و ضروری، دور از ذهن به نظر می‌رسد و قطعاً می‌توان گفت خروج این محموله از طریق گمرکات کشور به خارج از کشور صورت نگرفته است.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور همچنین گفت: با توجه به اینکه در خبر منتشره اعلام شده است «.. رانندگان کامیون‌ها قصد داشته اند از دست گمرک فرار کنند...»، منظور از گمرک، گمرکات داخلی کشور عراق است و ارتباطی به گمرکات مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران ندارد.
ارونقی در پایان افزود: با توجه به کنترل‌های صورت گرفته از سوی گمرکات اجرایی بویژه گمرکات مرزی، روز ۲۳ مهر ماه بیش از ۵۳ هزار قوطی داروهای مکمل (۱٫۶۴۷٫۰۰۰ حبه قرص) و ۹۰ کیلوگرم شیلد و ۵ دستگاه photo polymer stap meker توسط پرسنل گمرک مهران کشف شد که پرونده به مراجع قضائی جهت رسیدگی ارسال شده است

۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 3222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha