آیین نامه‌ای برای وارد نکردن خودرو!

آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شده است اما کارشناسان می‌گویند این آیین‌نامه برای وارد نکردن خودرو است نه واردات آن. چراکه موانع و مشکلات آن بسیار است. اما چرا؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس آیین‌نامه جدید، واردات خودرو دو شرط اصلی دارد، اول اینکه خودروی وارداتی باید خدمات بعد از فروش داشته باشد دوم اینکه واردات خودرو باید با انتقال فناوری صورت بگیرد.

ایران تحریم است و این خودروسازان نه امکان ایجاد نمایندگی در ایران را دارند و نه امکان انتقال فناوری را. از طرفی سقف واردات خودرو به کشور حدود یک میلیارد دلار است و نهایتا ۵۰ هزار خودرو می‌توان وارد کرد. آن هم از کشورهای مختلف. اما باید دید ایجاد نمایندگی برای این تعداد خودرو معقول است؟ پس همین دو شرط نشان می‌دهد دولت عزم جدی برای واردات خودرو ندارد.

اما این آیین‌نامه نکات دیگری هم دارد. سقف خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار است و گفته می‌شود این خودروها قرار است برای سه دهک کم درآمد جامعه وارد شود. اگر مبنای واردات دلار صرافی ملی باشد، قیمت هر خودرو در مبدا ۵۳۰ میلیون تومان می‌شود. این جدای از هزینه گمرک و سایر هزینه‌های واردات است که احتمالا قیمت این خودروها را گرانتر از این می‌کند.

خودروی اقتصادی یعنی خودرویی که بتوان آن را با ۵ یا ۶ ماه حقوق خرید اما چنین خودرویی معادل ۹۰ ماه حداقل حقوق کارگران است. یعنی ۸ سال پس‌انداز کامل برای خرید آن.

ایران از کدام کشورها و خودروسازان خودرو وارد می‌کند؟ وزیر صمت گفته این بر عهده بازرگان است و خودش تعیین می‌کند از کجا خودرو وارد کند. اما معاون فاطمی امین گفته با خودروسازهایی همچون تویوتا ژاپن و خودروسازان آلمان، چین و هند مذاکره کرده‌ایم.

اما اگر خطوط نانوشته این آیین‌نامه را خواند می‌بینیم که یا دولت عزم واردات خودرو را ندارد یا اینکه قرار است انحصار واردات را هم مانند تولید به خودروسازان داخلی بدهد!

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 32204

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha