فردا پایان کشمکش‌های المپیکی با رقابت ۲۹ نفر

انتخابات کمیته ملی المپیک پس از پشت سر گذاشتن حواشی و اما و اگرهای فراوان بالاخره قرار است روز یک‌شنبه ۶ شهریور تعیین تکلیف شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، انتخابات کمیته ملی المپیک پس از حواشی فراوان و تعویق‌های مداوم بلاخره قرار است فردا برگزار شود تا تکلیف ریاست هیات رئیسه و هیات اجرایی آن برای یک دوره چهار ساله مشخص شود.

این انتخابات در حالی قرار است ششم شهریور برگزار شود که با کمی تدبیر امکان برگزاری آن در همان اسفند سال گذشته وجود داشت و شاید اگر آن موقع برگزار می شد، این انتخابات تا دقیقه ۹۰ درگیر حواشی مختلف نمی‌شد.

*تعویق اول به خاطر انتخابات فدراسیون‌ها

هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در ابتدا تصمیم گرفت انتخابات را هفته اول بهمن ۱۴۰۰ برگزار کند اما به دلیل اینکه تعدادی از فدراسیون ها نظیر بسکتبال، شنا، تکواندو در انتظار برگزاری انتخابات بودند و اگر ثبت نام ها انجام می شد، امکان حضور در انتخابات را نداشتند، از این رو تصمیم گرفته شد که انتخابات ۱۷ اسفند برگزار شود.

* عملکرد ضعیف هیات اجرایی در تعیین تکلیف آیین نامه انتخابات

در نیمه بهمن و زمانی که همه در انتظار این آن بودند که کم کم مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شود، ناگهان هیات اجرایی اعلام کرد که در اساسنامه کمیته ملی المپیک اعلام شده که آیین نامه برگزاری انتخابات پس از تصویب هیات اجرایی باید به تایید مجمع کمیته ملی المپیک و همچنین ioc برسد. این مسئله مورد انتقاد قرار گرفت که چرا هیات اجرایی در حالی که اساسنامه در آبان به تایید شورای نگهبان رسیده بود، پس از گذشت چندین ماه یادش افتاده است که آیین‌نامه‌ای هم وجود دارد که باید به آن هم رسیدگی کند.

از آنجا که پنج عضو هیات اجرایی را نفراتی تشکیل می دادند که فدراسیون نداشتند، این انتقاد به آنها وارد شد که برای ماندن در کمیته ملی المپیک در تعیین تکلیف آیین نامه برگزاری انتخابات تعلل کرده‌اند. در نهایت هم تصمیم گرفته شد مجمع ۱۷ اسفند از انتخاباتی به سالیانه تغییر وضعیت دهد تا آیین نامه برگزاری انتخابات به تایید برسد. البته در همان مجمع اعضا تصمیم گرفتند که با توجه به در پیش بودن بازی های آسیایی ۲۰۲۲ برگزاری انتخابات به پاییز ۱۴۰۱ موکول شود.

* تعویق بازی‌های آسیایی و تصمیم گیری در مورد مجمع انتخاباتی

زمانی که چین اعلام کرد که امکان برگزاری بازی های آسیایی را در تابستان ۱۴۰۱ ندارد، کمیته ملی المپیک هم در سوم خرداد مجمع فوق‌العاده تشکیل داد که با توجه به تعویق بازی های آسیایی انتخابات کمیته ملی المپیک تعیین تکلیف شود. در آن مجمع اعضا تصمیم گرفتند که این انتخابات بعد از بازی‌های کشورهای اسلامی و ششم شهریور برگزار شود.

* چالش بزرگ با فدراسیون‌های المپیکی بلاتکلیف

کمیته ملی المپیک در حالی در تیرماه فراخوان برگزاری انتخابات را صادر کرد که همان موقع با چالش بلاتکلیفی فدراسیون‌های المپیکی روبرو بود. تعداد زیادی از فدراسیون ها از جمله فوتبال، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، شمشیربازی و وزنه برداری بلاتکلیف بودند و پیش بینی می‌شد به جمع آنها بدمینتون و سوارکاری هم اضافه شوند. انتخابات فدراسیون سوارکاری مورد تایید وزارت ورزش نبود و بدمینتون هم رو به پایان بود بدون اینکه خبری از انتخابات فدراسیون باشد. طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک باید اعضای فدراسیون‌های المپیکی به همراه ۶ نماینده ورزشکاران حاضر در مجمع، اکثریت آرای اعضای حاضر در مجمع را به خود اختصاص دهند.

در این میان زمزمه هایی از اختلاف بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم شنیده می‌شد و صالحی امیری امیری عملا عنوان کرد که اگر انتخابات به دلیل بیشتر نبودن اعضای المپیکی به تعویق بیفتد، مسئولیتش با وزارت ورزش است. پولادگر هم در واکنش به این اظهار نظر عنوان کرد که اگر انتخابات در تاریخ مقرر خودش برگزار می شد، هیچ کدام از این چالش ها وجود نداشت.

در این میان مجمع بدمینتون به ادامه کار محمدرضا پوریا به عنوان رییس فدراسیون بدمینتون تا برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک رای داد و وزارت ورزش هم برای تعیین سرپرست فدراسیون سوارکاری به نوعی کوتاه آمد تا این دو فدراسیون هم بتوانند در مجمع شرکت کنند.

* شکست صالحی امیری از هیات اجرایی برای تعیین خبره های ورزشی

یکی دیگر تصمیم‌های پرانتقاد هیات اجرایی در مورد انتخاب پنج خبره ورزشی حاضر در مجمع بود. طبق اساسنامه باید برای آن آیین نامه‌ای  نوشته می‌شد. آیین‌نامه انتخاب های ورزشی به گونه ای تدوین شد که  راه را برای ورود افراد سیاسی بست اما در مقابل اعضای هیات اجرایی که بدون فدراسیون بودند، به راحتی می‌توانستند وارد خبره‌های ورزشی شوند و همین مسئله انتقادات زیادی را به هیات اجرایی وارد کرد.

انتخاب خبره‌های ورزشی باید به پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی انجام می‌شد. صالحی امیری لیستی را به هیات اجرایی ارائه کرد که در آن لیست نفراتی چون کیکاووس سعیدی، مجید شایسته، مناف هاشمی، کیومرث هاشمی، اصغر رحیمی، محمد پولادگر، مهین فرهادی زاد، نصرالله سجادی، مریم پورکاظمی، فریبا محمدیان و مجید کیهانی حضور داشتند.

نصرالله سجادی به عنوان خبره حوزه دانش آموزی و مهین فرهادی زاد و فریبا محمدیان برای دو خبره بانوان انتخاب شدند. در شرایطی که صالحی امیری به دنبال این بود تا مناف هاشمی انتخاب شود اما اعضای هیات اجرایی به حضور شایسته و کیهانی رای دادند.

انتخاب خبره‌ها به قدری چالشی بود که سعیدی موفق شد یک رای کسب نکند و پولادگر هم رای بسیار پایینی کسب کرد.

صالحی امیری هم صراحتا عنوان کرد که از نتایج خبره های ورزشی راضی نیست. البته این سوال هم مطرح است وقتی تصمیم نداشت نفراتی چون شایسته یا کیهانی انتخاب شوند، چرا  تنها گزینه‌های مدنظر خود را به هیات اجرایی معرفی نکرد؟
 

همه حاشیه‌های انتخابات کمیته ملی المپیک/ رقابت سرنوشت‌ساز!

*صدور حکم های بازنشستگی که ابلاغ نشدند

در فاصله ۱۰ روز تا انتخابات، اتفاق عجیبی رخ داد و حکم بازنشستگی روسای فدراسیون های انجمن های ورزشی و اسکواش به همراه کیکاووس سعیدی صادر شد. اما نکته مهم این است ابلاغ رسمی به آنها نشد و زمینه حضور آنها در انتخابات فراهم شد. با وجود اینکه حکم بازنشستگی سعیدی در فضای مجازی هم منتشر شد اما عنوان کردند که حکم به طور رسمی به او ابلاغ نشده است.

*تعلل عجیب در اعلام احراز صلاحیت‌ها و قوانینی که رعایت نشدند

یکی دیگر  از انتقادات وارد شده به کمیته ملی المپیک این است که طبق آیین نامه برگزاری انتخابات، در مورد اعلام احراز صلاحیت ها عمل نکرده است. اعلام احراز صلاحیت ها، فرصت اعتراض کاندیداها، اعلام لیست نهایی کاندیداها هیچ کدام طبق آیین نامه برگزاری انتخابات انجام نشد.

ثبت نام از کاندیداها بیستم مرداد به پایان رسید که سه روز کاری بعد از آن باید تایید صلاحیت‌ها اعلام می‌شد که این کار صورت نگرفت. زمزمه های زیادی در مورد تایید یا رد صلاحیت کاندیداها مطرح بود و شایعه های زیادی ایجاد شد تا در نهایت در شب چهارشنبه دوم شهریور کمیته ملی المپیک احراز صلاحیت کاندیداها را اعلام کرد که در آن صلاحیت مجید شایسته، مهدی علی نژاد و بهرام قدیمی تایید نشده بود.

این مسئله باعث اعتراض علی‌نژاد شد و عنوان کرد که اگر تایید شده باید اسم او را هم وارد لیست کنند و اگر تایید نشده باید به صورت رسمی به او اعلام کنند. یک روز پس از اعتراض علی‌نژاد، ناگهان سخنگوی کمیته ملی المپیک اعلام کرد که علی نژاد و شایسته هم می‌توانند در مجمع انتخاباتی حضور داشته باشند.  به این شکل تعداد کاندیداهای ریاست از ۲ به ۴ نفر افزایش یافت.

البته در این میان برخی اعضای دیگر که برای ریاست رد صلاحیت شدند، کمیته ملی المپیک برای اینکه به نوعی شان آنها را حفظ کند، از آنها خواست انصراف خود را از پست ریاست اعلام کنند. نفراتی که از پست ریاست انصراف دادن هادی ساعی، آرش میراسماعیلی و کیکاووس سعیدی بودند.

* رقابت ۴ کاندیدا و حمایت صالحی امیری از یک گزینه خاص

پس از ماه ها حاشیه، اکنون قرار است انتخابات کمیته ملی المپیک یکشنبه برگزار شود. این انتخابات با توجه به حضور چهار مدعی برای ریاست، می‌توان گفت تا حدودی غیر قابل پیش بینی است و همه منتظر هستند که چه کسی ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده می گیرد. البته در این میان صالحی امیری دست به کار عجیبی زد و در حالی که عنوان کرده بود از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند چون اخلاقی نیست اما خسروی وفا را به عنوان گزینه مورد حمایت خود معرفی کرد.   

همه حاشیه‌های انتخابات کمیته ملی المپیک/ رقابت سرنوشت‌ساز!

اسامی اولیه و نهایی کاندیداها به شرح زیر است:

پست ریاست:

کاندیداهای اولیه: هادی ساعی، آرش میراسماعیلی، مهدی علی‌نژاد، محمود خسروی وفا، فضل‌الله باقرزاده، بهرام قدیمی، مجید شایسته، کیکاووس سعیدی

انصرافی‌ها: ساعی، میراسماعیلی، سعیدی، قدیمی

احراز صلاحیت شده‌ها: خسروی‌وفا، باقرزاده، شایسته و علی‌نژاد

پست نایب رییسی:

کاندیداها: فضل‌الله باقرزاده، غلامرضا نوروزی، مجید کیهانی، مهین فرهادی زاد، عباس اورسجی، حسن رنگرز، مهر علی باران چشمه، کیکاووس سعیدی، هاشم اسکندری

انصرافی‌ها: هاشم اسکندری

تایید صلاحیت‌ شده‌ها: باقرزاده، نوروزی، کیهانی، فرهادی‌زاد، اورسجی، رنگرز، باران چشمه و سعیدی

 ۷ عضوهیات اجرایی:

کاندیداها: مهدی گودرزی رییس فدراسیون سه گانه، محمدرضا پوریا رییس فدراسیون بدمینتون، آرش میراسماعیلی رییس فدراسیون جودو، غلامرضا شعبانی‌بهار رییس فدراسیون تیروکمان، مهرداد علی‌قارداشی رییس فدراسیون تنیس روی میز، عباس نظریان رییس فدراسیون اسکی، علیرضا پاکدل رییس فدراسیون هندبال، علیرضا سهرابیان رییس فدراسیون قایقرانی، محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال، ‌داوود عزیزی رئیس فدراسیون تنیس، مجید هنر جو رییس فدراسیون اسکیت، عبدالمهدی نصیرزاده عضو هیات رئیسه کشتی (رئیس فدراسیون بدنسازی)، مرتضی قربانی رییس فدراسیون تیراندازی، حمید عزیزی رییس فدراسیون گلف، جواد داوری رییس فدراسیون بسکتبال، محسن رضوانی رییس فدراسیون شنا، محمد علیپور رییس فدراسیون انجمن‌های ورزشی.

انصرافی‌ها: هادی ساعی، قدیمی

مجمع انتخاباتی ساعت ۱4 یکشنبه ششم شهریور در آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود.

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 32197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha