رونق بازار سرمایه با رفع ابهامات اقتصاد کلان صورت می‌گیرد

رفع ابهامات در بازار سرمایه، مشخص شدن نرخ خوراک، حذف قیمت‌گذاری دستوری به منظور رونق بازار سرمایه بسیار موثر است چرا که فعالان اقتصادی با رفع ابهامات و مشخص شدن نرخ خوراک، برای یک سال آینده خود برنامه‌ریزی کرده و این امر باعث ورود پول حقیقی به بازار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورسان؛ یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برای آنکه خروج مداوم پول از بازار سرمایه اتفاق نیفتد نیازمند چشم‌انداز مثبتی در اقتصاد کشور و به دنبال آن رونق بازار هستیم، گفت: نگاه این روزهای سرمایه‌گذاران و صنایع به موضوع برجام، توافق و یا عدم توافق آن گره خورده است و ابهامات موجود در بازار سرمایه باعث شده که شاهد ورود کم پول حقیقی به بازار باشیم.

امیر اعتمادی در این‌باره افزود: اگر به دنبال توافق برجام در کنترل نرخ ارز، نرخ بهره و تورم به دستاوردهای خوب برسیم، شرایط خوبی برای اقتصاد کشور، رفاه مردم و بازار سرمایه و همچنین شرکت‌های بورسی حاصل شده و با افزایش فروش نفت، شاهد جبران کسری بودجه کشور نیز خواهیم بود.

وی عنوان کرد: متاسفانه نوسانات روزانه ایجاد شده در بازار صرفا به هدف نوسانگیری انجام شده و سرمایه‌گذاری واقعی را در بر نمی‌گیرد. بنابراین، نیاز بازار سرمایه بیش از هرچیزی در تغییرات ساختاری و بنیادی است.

اعتمادی با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشور به این راحتی تغییر نخواهد کرد، گفت: در صورت احیای برجام، می‌توان انتظار بازگشت همان رشد متوسط قبلی را برای اقتصاد کشور داشت و نه چیزی بیشتر از آن؛ در واقع حتی اگر نتیجه برجام هم مثبت باشد فقط تحریم‌های تجاری برداشته می‌شود و می‌توان علاوه بر فروش نفت و گاز، پول‌های بلوکه شده را نیز دریافت کرد؛ برجام فعلی به معنای ورود جدی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیست و ورود آنان نیازمند اطمینان آن‌ها به فضای سرمایه‌گذاری در کشور است.

این کارشناس با بیان اینکه در صورت احیای برجام، کاهش را در بازار دلار خواهیم داشت گفت: حتی اگر این افت دلار اندک هم باشد، می‌تواند نرخ دلار را در یک مقطع زمانی تثبیت کند.

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقاتی بازار را به رونق مورد نظر نزدیک خواهد کرد، گفت: رفع ابهامات در بازار سرمایه، مشخص شدن نرخ خوراک، حذف قیمت گذاری دستوری به منظور رونق بازار سرمایه بسیار موثر است چرا که فعالان اقتصادی با رفع ابهامات ومشخص شدن نرخ خوراک، برای یک سال آینده خود برنامه‌ریزی کرده و این امر باعث ورود پول حقیقی به بازار خواهد شد.

اعتمادی خاطرنشان کرد: ثبات اقتصادی و طرح توسعه شرکت‌ها نیز از دیگر عوامل موثر بر رونق بازار سرمایه بوده و شرایط پیش‌بینی پذیری را برای سهامداران و سرمایه گذاران ایجاد می‌کند تا با خیالی آسوده وارد بازار شده و از آن بهره‌مند شوند.

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 32194

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha