ابهام بزرگ بازارهای مالی درمورد نرخ تسعیر ارز / علت درجا زدن بازار سهام در ماه های اخیر چیست؟ / ۲ عامل تعیین کننده در قیمت های جهانی

کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از نمادها در هفته های اخیر با رشد مواجه بودند که علت این موضوع ناشی از فاکتورهای قابل اندازه گیری و ارزیابی تاثیرگذار داخلی بوده که با مشخص شدن نرخ‌ها حرکت رو به رشدی را پیش گرفتند اما به طور کلی علت اصلی فضای نوسانی فعلی در کلیت بازار و درجا زدن آن در ماه های اخیر مربوط به مشخص نبودن روند آتی و عوامل تاثیرگذار در کلان اقتصاد است؛ بدیهیست که این موضوع قابل برآورد نیست.

 گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ این روزها اخبار برجامی بیشتر از هر زمان دیگری به گوش می رسد و گمانه زنی بسیاری در خصوص حصول توافق و یا عدم آن به گوش می رسد؛ در این بین گروه های برجامی با رشد خوبی در هفته های گذشته رو به رو شدند اما حجم معاملات هنوز به روزهای اوج خود بازنگشته که علت این موضوع ترس سهامداران و سرمایه گذاران از نحوه سیاست گذاری های آینده و مشخص نبودن سرنوشت مذاکرات وین بیان می کنند. این در حالی است که تنها تاثیر منفی که برجام بر بازار سرمایه دارد مربوط به کاهش نرخ دلار می شود اما برای آن فرصت‌هایی را هم خلق میکند؛ مشروط بر اینکه مثل سال‌های ۹۲ و ۹۳ تهدید دیگری بر بازار سوار نشود. سال‌های ۹۲ و ۹۳ قیمت نفت و کامودیتی‌ها به شدت افت کرد یعنی این مطلب با فرض ثبات قیمت‌های جهانی درست است. با توجه به رشد نقدینگی، روند تورم، بازدهی سایر بازارها و بحث نرخ بهره و برجام به نظر می‌آید که شاید جذاب‌ترین بازار برای سرمایه گذاری حداقل برای اختصاص بخشی از سبد سرمایه گذاری در این شرایط بازار سهام باشد.

محسن بهشتی نامدار کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد اظهار کرد: بازارسهام در ماه های اخیر بسیار هوشمندانه عمل کرده و اثرات مسائل سیاسی و پارامترهای اقتصادی را پیشخور کرده است، تنها نکته ای که برای بازار و فعالان اقتصادی هنوز شفاف نیست، ارزیابی روند نرخ تسعیر ارز پس از برجام است و پیش بینی های بسیار متفاوتی در این خصوص وجود دارد، بنابراین نوسان قیمتی در نرخ ارز دور از انتظار نیست.

وی تشریح کرد: با احیای برجام انتظار کاهش نرخ ارز را داریم اما اگر اخبار منفی از این موضوع برجسته بشود با واکنش فوری و رو به بالای دلار رو به رو می شویم اما از آنجایی که کم‌وکیف احیای برجام و یا عدم حصول توافق هنوز مشخص نشده است، نمی توان درخصوص نرخ ارز محدوده قیمتی مشخصی را فرض کرد لذا با توجه به فضای ابهام‌آلود در بازار سهام و دشواری دورنمای اقتصادی کشور، فعالان بازارهای مالی و سرمایه گذاران با احتیاط بسیار زیاد عمل می کنند

بهشتی نامدار بیان کرد: برخی از نمادها در هفته های اخیر با رشد مواجه بودند که علت این موضوع ناشی از فاکتورهای قابل اندازه گیری و ارزیابی تاثیرگذار داخلی بوده که با مشخص شدن نرخ‌ها حرکت رو به رشدی را پیش گرفتند اما به طور کلی علت اصلی فضای نوسانی فعلی در کلیت بازار و درجا زدن آن در ماه های اخیر مربوط به مشخص نبودن روند آتی و عوامل تاثیرگذار در کلان اقتصاد است؛ بدیهیست که این موضوع قابل برآورد نیست.

قیمت‌های جهانی چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر بازارهای جهانی بر بورس تهران، تشریح کرد: شرایط پیش روی زمستان امسال، وضعیت بازارهای کامودیتی را مشخص می کند چراکه به احتمال زیاد در زمستان پیش رو، اروپا از روسیه گاز خریداری نمی کند و به دنبال این موضوع قیمت انرژی دست خوش تغییرات زیادی می شود؛ علاوه بر این مسئله، قیمت دلار در برابر یورو و همچنین کشور جایگزینی که بتواند نیاز سوختی اروپا را پاسخ بدهد، در بازار کامودیتی ها بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار است. قطعا اینکه اروپا با قیمت مناسبی توانایی تامین سوخت را داشته باشد و یا بالعکس ناچار به هزینه بیشتری بشود در قیمت بازارهای جهانی تاثیر مستقیمی دارد و پارامتر تعیین کننده‌ای است.

بهشتی نامدار در تکمیل سخنان خود گفت: با توجه به تداوم جنگ روسیه و اوکراین احتمال افزایش بهای انرژی بسیار زیاد است، بنابراین قیمت های جهانی چشم انداز صعودی و مثبتی را دارد. البته فارغ از این موضوع بحث درگیری تایوان و چین نیز اکنون مطرح است که تنش های آن می تواند در آینده تاثیر زیادی بر بازارهای جهانی داشته باشد چراکه چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف کننده های جهان است و اگر درگیر جنگ بشود، به طور حتم با کاهش تقاضا و مصرف و از سوی دیگر خرید موادهای اولیه همچون سنگ آهن، ذغال سنگ و سایر کانی های فلزی و... با مشکل جدی رو به رو می شویم؛ در نتیجه این موضوع نیز به خودی خود می تواند باعث افت قیمت ها بشود اما در صورت عدم تنش مابین چین و تایوان و همچنین احیای برجام، می توان انتظار بازار صعودی در قیمت های جهانی داشته باشیم.

 

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 32185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha