آشتی خریداران با بورس /رشد ناگهانی ارزش معاملات خرد

این هفته وضعیت شاخص کل بورس با سایر شاخص ها متفاوت بود. برخلاف شاخص کل بورس که افت کرد، شاخص هم وزن بورس و شاخص کل فرابورس رشد کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اقتصادنیوز، بورس تهران این هفته را با وضعیتی خوب به پایان رساند. گرچه در دو روز ابتدایی معاملات وضعیت شاخص ها خوب نبود اما در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه وضعیت رو به بهبود رفت.

در این هفته شاخص کل بورس حدود ۹ هزار واحد افت کرد که معادل منفی ۶۲ صدم درصد است. برخلاف شاخص کل بورس، شاخص هم وزن مثبت بود و با رشد حدود ۹ هزار واحدی، معادل ۲.۳ درصد بالا رفت.

شاخص فرابورس هم این هفته ۲۷۵ واحد رشد کرد که معادل ۱.۴۵ درصد است. با این حساب می توان گفت که در این هفته به جز نمادهای بزرگ و شاخص ساز بورس تهران، مابقی بازار وضعیت نسبتا خوبی داشته است.

رشد ناگهانی ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد در ابتدای این هفته با افتی چشمگیر نسبت به هفته گذشته بود. اما به مرور وضعیت بهتر شد. در روز شنبه ارزش معاملات خرد ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود، در روز یکشنبه ۲۵۰۰، روز دوشنبه ۲۸۰۰، سه شنبه ۳۰۰۰ میلیارد تومان و سرانجام در روز چهارشنبه ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود.

به عبارتی در روزهای ابتدایی هفته وضعیت ارزش معاملات خرد چندان تعریفی نداشت اما هرچه گذشت شرایط بهتر شد تا اینکه در روز چهارشنبه ارزش معاملات به ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید. آخرین باری که ارزش معاملات به ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید ۶ تیر ماه بود.

بازار سهام

تزریق پول جدید در دو روز متوالی

این هفته علاوه بر رشد ارزش معاملات خرد، یک اتفاق ویژه نیز در معاملات رقم خورد. طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته، سهامداران حقیقی پول جدید به بازار تزریق کردند. البته تزریق پول در هفته گذشته و هفته پیش از آن هم رخ داده بود، اما نکته مهم اینجاست که این هفته در دو روز متوالی پول جدید به بازار تزریق شد.

آخرین باری که پول خرد جدید در دو روز متوالی به بازار تزریق شد، اواخر اردیبهشت بود و از آن زمان تا به حال، هر زمان که پول جدید به بازار تزریق شده، پس از آن مجددا پول از بازار خارج شده است.

در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هم در هر روز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

قدرت خریداران حقیقی بهبود یافت

در بخش قدرت خریداران حقیقی نسبت به قدرت فروشندگان حقیقی، این هفته وضعیت بسیار بهتر از هفته های گذشته بود. طی این هفته در سه روز معاملاتی قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود.

طی ماه های خرداد، تیر و مرداد هیچ وقت چنین اتفاقی رخ نداده بود و نهایتا در یک هفته، تنها در دو روز قدرت خریداران حقیقی بیشتر از فروشندگان حقیقی بوده است.

بهترین رقمی که در این شاخص به ثبت رسیده، مربوط به روز چهارشنبه با عدد ۱.۲۵ است. عددهای ۰.۹۵ و ۰.۹۶ هم در روزهای یکشنبه و دوشنبه ثبت شده است.

۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 32163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha