برجام نمی‌تواند منجر به کاهش شدید نرخ ارز بشود/کسری بودجه و شرایط ایران به هیچ وجه اجازه کاهش جدی نرخ ارز را نمی‌دهد/رشد شاخص‌هم‌وزن ادامه‌دار خواهد بود

کارشناس بازار سرمایه گفت: مسئله کسری بودجه و شرایط ایران به هیچ وجه اجازه کاهش جدی نرخ ارز را نمی‌دهد و احتمالا حتی اگر فرضا نرخ‌های ۲۵ الی ۲۶ هزار تومانی ارز را هم ببینیم، این اتفاق زمان زیادی طول نمی‌شود و مجددا با بازگشت رو به بالای آن مواجه می‌شویم؛ چراکه ظرفیت‌های تولید و فروش نفت ما به نحوی نیست که به زودی از منافع برجام منتفع بشویم.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحدی رسید و افت کمتر ۰٫۶۲ درصدی را ثبت کرد. طی هفته‌ گذشته صنایع کوچک و متوسط بازار وضعیت بهتری داشتند. پول‌های پارک شده‌زیادی وجود دارد که همگی منتظر خبرهای برجام هستند و هنوز جرات ورود تمام قد به بازار را پیدا نکردند. 

احسان خاتونی کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر مشاوره سرمایه‌گذاری هدف حافظ در گفت و گو با زهرا فعله‌گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: پس از چند هفته رفتار ابهام آمیز بازار، سرانجام از دو الی سه روز گذشته شاهد استقبال سرمایه گذاران حقیقی بودیم و با افزایش حجم و ارزش معاملات روز چهارشنبه، این مسئله به اوج خودش رسید.

وی تشریح کرد: در بازار سهام مسئله برجام و ثمربخشی مذاکرت وین، ماهیت مهمی محسوب می شود. اکنون بازار در حالت انتظار بسر می‌برد اما با افزایش خوش بینی ها، شاهد رشد و عکس‌العمل‌های مثبت هستیم، البته اگر در روزهای آینده اخبار منفی مخابره بشود با افت مجدد آن رو به رو می شویم. 

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: طی چند روز گذشته خوش بینی هایی درمورد توافق شکل گرفته است و به‌نظر می‌رسد که طرفین ایرانی و غربی تمایلی به بیان شکست در مذاکرات ندارند و هر دو طرف مایل به شکل‌گیری این توافق هستند اما مشکلات مربوط به بحث پادمان و... باعث شده تا این مساله به تعویق بیفتد.

خاتونی مطرح کرد: فارغ از اختلاف‌های کنونی، نرخ ارز یکی از مهمترین معیارهایی بوده که بازار سهام نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. تحلیل‌ها و گمانه‌زنی های بسیاری در این خصوص وجود دارد و پیش‌بینی‌هایی برای کف‌های قیمتی ۲۶ هزار تومانی بیان می‌شود اما اقتصاددان‌ها اعتقادی به ماندگاری نرخ های پایین‌ ندارند و این بار برخلاف دفعات قبلی اقتصاددان ها، برجام را عاملی برای کاهش شدید ارز نمی‌دانند.  در حقیقت این بار نگرش و تصورهایی برخلاف این موضوع، کمتر دیده می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: مسئله کسری بودجه و شرایط ایران به هیچ وجه اجازه کاهش جدی نرخ ارز را نمی‌دهد و احتمالا حتی اگر فرضا نرخ‌های ۲۵ الی ۲۶ هزار تومانی ارز را هم ببینیم، این اتفاق زمان زیادی طول نمی‌شود و مجددا با بازگشت رو به بالای آن مواجه می‌شویم؛ چراکه ظرفیت‌های تولید و فروش نفت ما به نحوی نیست که به زودی از منافع برجام منتفع بشویم.

وی تاکید کرد: کشور ما یکبار تجربه برجام را داشته است و به نظر می‌رسد امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌هایی که به وجود می‌آید را ندارد و از لحاظ زیرساختی در ضعف شدیدی بسر می‌برد.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: از طرفی امکان دارد وقوع برجام به خودی خود سبب افزایش تقاضا برای ارز بشود چراکه صنایع ما بسیار فرسوده و مستهلک هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری شرکت‌ها خود منجر به افزایش تقاضا برای ارز می‌شود.

خاتونی گفت: به طور کلی انتظار کاهش زیاد و چشم‌گیر نرخ ارز، بیهوده و دور از واقعیت است. با وصول برجام امکان فروش شرکت‌ها افزایش می‌یابد و بازارهای جدید به دست می‌آید و نمادهای موسوم به برجامی که از جمله آن می‌توان به حمل‌ونقلی‌ها و تجهیزاتی‌ها، خودرویی‌ها، بانکی‌ها اشاره کرد، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند.بیشتر این‌ نمادها در شاخص هم‌وزن قرار دارند و به همین دلیل این روزها با روزهای مثبت بیشتری در شاخص هم‌وزن رو به رو هستیم؛ فکر می‌کنم روند نزولی این شاخص به پایان رسیده و به تدریج و با تثبیت نرخ ارز، رشد یکپارچه و ممتد بازار سهام رقم می‌خورد.

۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 32143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha