پیکر ابتهاج به خانه بازگشت + فیلم و تصاویر

پیکر مرحوم هوشنگ ابتهاج چهارشنبه شب با حضور جمعی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای خانواده آن مرحوم از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به ایران منتقل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمود شالویی مدیرکل دفتر حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در سالن تشریفات فرودگاه امام، در خصوص آخرین جزئیات انتقال پیکر مرحوم ابتهاج به تهران گفت: پیکر مرحوم ابتهاج بزودی به بهشت زهرا منتقل می شود تا آئین وداع با پیکر استاد ابتهاج طبق برنامه در روز جمعه از مقابل تالار وحدت آغاز شود.

وی با اشاره به جزئیات انتقال پیکر زنده یاد استاد امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) از کشور آلمان به ایران، به اقدامات، هماهنگی‌ها، مساعدت و همراهی خانواده زنده یاد استاد ابتهاج اشاره کرد و اظهار داشت: پیکر این شاعر ارجمند صبح جمعه در مقابل تالار وحدت تهران در قالب آیین وداع با پیکر با حضور مسئولان فرهنگی و هنری، اهالی فرهنگ، هنر و ادب فارسی و دیگر اقشار مختلف جامعه برگزار خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی ادامه داد: پس از مراسم وداع، پیکر استاد ابتهاج با بدرقه علاقه‌مندان، اهالی فرهنگ و ادب برای تدفین و خاکسپاری رهسپار استان گیلان شده و در آنجا برای همیشه آرام خواهد گرفت.

شالویی همچنین ادامه داد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده است تا افزون بر برنامه ریزی برای انجام وداع باشکوه با پیکر استاد، ویژه برنامه های تکریم و تجلیل از  زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج(سایه) از طریق انجمن مفاخر و آثار ملی در روزهای آینده برگزار شود.

مدیرکل دفتر حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همراهی خوب مسئولان و مقامات محلی استان گیلان ابراز امیدواری کرد تا مراسم باشکوهی نیز در زادگاه ایشان به‌خوبی برگزار و انجام پذیرد.

یلدا ابتهاج سه هفته پیش در صفحه اینستاگرام خود با اعلام درگذشت پدرش نوشت: «سایه ما با هفت هزار سالگان سر به سر شد.»

این استاد برجسته اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان بود و ۱۹ مرداد در سن ۹۴ سالگی در همان شهر درگذشت.

امیرهوشنگ ابتهاج شاعر پژوهشگر ایرانی متخلص به «سایه» ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد.

از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل‌ها) کار می‌کرد و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

از مهمترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار سال ۱۳۷۲ توسط نشر کارنامه به چاپ رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد. سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرده که این کتاب حاصل همه آن زحمت‌هاست و در مقدمه حافظ به سعی سایه، آن را به همسرش تقدیم کرده ‌است.

دهم مهر ماه ۱۳۹۵ بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش جایزه این بنیاد به هوشنگ ابتهاج اهدا شد. ۱۲ مهر ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح به ابتهاج و سه هنرمند دیگر اهدا شد.

۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
کد خبر: 32139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha