۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 32119
"استقلال" قابل معامله شد!

سرانجام و بعد از حدود ۶ ماه از پایان پذیره‌نویسی باشگاه استقلال تهران، نماد این باشگاه امروز در بازار پایه فرابورس قابل معامله شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، سال ۱۴۰۰ یک سال متفاوت برای دو تیم محبوب پایتخت بود، چرا که این تیم ها پس از حدود ۸ سال فراز و نشیب توانستند به بازار سرمایه راه پیدا کنند. بر این اساس ارزش‌گذاری کارشناسی سرخابی‌ها در ۲۳ بهمن ماه سال گذشته در هیات واگذاری مصوب شد. در این راستا پرسپولیس ۳۲۰۰ میلیارد تومان و ‌استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شدند که البته نحوه ارزشگذاری و اینکه چرا پرسپولیس ۱۴ درصد از استقلال گران تر بود، انتقادات زیادی را در پی داشت. سرخابی‌ها ۳۰ بهمن ماه نزد سازمان بورس ثبت شدند و اعلام شد که ۲۰ درصد سهام این دو باشگاه به مردم، هواداران، بازیکنان و پیشکسوتان واگذار شود. در واقع سهم مردم ۱۰ درصد، سهم هواداران پنج درصد و سهم بازیکنان و پیشکسوتان نیز پنج درصد در نظر گرفته شده بود. همچنین این واگذاری در بازار پایه فرابورس صورت گرفت.

نکته بسیار مهم برای مشارکت در این پذیره نویسی این بود که شیوه واگذاری این دو باشگاه از طریق «افزایش سرمایه از محل صرف سهام» بود. بنابراین عنوان "خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال" اشتباه است و صرفا به اندازه ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش این دو باشگاه از طریق افزایش سرمایه از محل صرف سهام واگذار شد و در نهایت پس از انجام این فرآیند هم مدیریت و هم مالکیت سرخآبی‌ها در اختیار دولت خواهد ماند.

بر این اساس پذیره‌نویسی تعداد یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۵۶  سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی (استقلالح ۱) و تعداد یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۷ سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیسح ۱) ناشی از سلب حق‌تقدم به روش ثبت سفارش در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران، از ۱۵ اسفندماه آغاز شده بود سرانجام در ۲۸ اسفند به پایان رسید.

طبق آمار در پذیره نویسی پرسپولیس ۳۲۰ هزار نفر مشارکت کردند. ۲۶۱ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی ها و بیش از ۸۸ میلیارد تومان نیز توسط حقیقی ها خریداری شد. همچنین ۲۸۶ هزار نفر در پذیره نویسی استقلال شرکت کردند که ۲۸۰ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی ها و ۷۹ میلیارد تومان توسط حقیقی ها خریداری شد.

بازگشایی نماد این دو باشگاه مدت‌ها در گروی افشای قراردادهای آنها بود این اتفاق در نهایت هفته قبل رخ داد و طبق پیام ناظر بازار شروع سفارشگیری نماد معاملاتی شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (استقلال۱) امروز چهارشنبه مورخ  از ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه از طریق انجام حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت صورت می‌گیرد.

۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 32119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha