ادامه مرگ ماهیان در ماهشهر؛ ماجرا چیست؟‌

در تاریخ ۱۴ و ۲۳ مردادماه سال جاری هزاران قطعه ماهی در حوضچه استحصال نمک در ماهشهر تلف شدند که تصاویر منتشر شده از آن بسیار ناراحت کننده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر به دنبال این موضوع و به منظور شناسایی دقیق علت مرگ ماهیان، نمونه برداری توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، شیلات و دامپزشکی انجام شد. در نهایت مورخ ۲۴ مردادماه سال جاری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، افزایش دما و کاهش اکسیژن را از عوامل اصلی تلف شدند ماهیان در ماهشهر اعلام کرد.

محمدجواد اشرفی گفت: دلیل اصلی تلف شدن ماهیان در ماهشهر گرمای بیش از حد، کاهش اکسیژن محلول در آب، شکوفایی و تشکیل بلوم جلبکی، افزایش تبخیر، کاهش عمق آب و نبود تبادل آبی بین حوضچه‌ها بوده است. کارشناسان از محل تلف شدن آبزیان نمونه برداری کردند و نمونه‌های برداشت شده از آب و ماهیان برای بررسی دقیق‌تر به آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان منتقل شد. این دومین حادثه در یک ماه گذشته است که در محل اتفاق می‌افتد و در تاریخ ۱۴ مرداد ماه امسال نیز بیش از ۲۰۰ هزار قطعه و در تاریخ ۲۳ مردادماه سال جاری هم نزدیک پنج هزار قطعه ماهی‌های تلف شده که بیشتر از گونه شانک و گواف بودند. بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست خوزستان، علت کمبود اکسیژن در نتایج نمونه برداری اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان اثبات شده است.

وجود ماده نیترات علت مرگ بود

ولی نماینده مردم ماهشهر در مجلس با اعلام خبر علت مرگ ماهیان در ماهشهر، نظر اداره کل محیط زیست استان خوزستان را نقص کرد. حبیب آقاجری گفت: پیرو نمونه‌گیری و آزمایشاتی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داد، وجود بیش از حد و چند برابر حد مجاز ماده نیترات آمونیوم در آب دریاچه نمک تشخیص داده شد که این ماده باعث مرگ آبزیان شده است. سازمان حفاظت محیط زیست باید هرچه سریع‌تر منشأ این آلودگی را مشخص کند تا چنانچه فرد یا افرادی در ایجاد آلودگی نقش داشته‌اند، شناسایی و از طریق دستگاه قضائی به طور جدی با آن‌ها برخورد شود.

یکی از مسئولان اداره کل محیط زیست خوزستان در واکنش به صحبت‌های نماینده مردم ماهشهر در مجلس گفت: برای ما مشخص نیست که منبع سخنان نماینده ماهشهر چیست چرا که آزمایشگاه‌های رسمی در این زمینه کمبود اکسیژن در آب را علت مرگ ماهیان ماهشهر اعلام کرده‌اند. اتفاقاً اگر بررسی کنید متوجه می‌شوید که در این دو روز هوا به شدت در ماهشهر گرم بوده و تقریباً همه بررسی نشان می‌دهد کمبود اکسیژن باعث مرگ ماهیان ماهشهر شده است.

ادامه مرگ ماهیان در ماهشهر/ همه به دنبال مقصر

این در حالی است که روز گذشته حادثه مرگ‌ومیر ماهیان دریاچه نمک ماهشهر تکرار شده و هزاران ماهی در این دریاچه تلف شدند و بار دیگر آزمایشگاه‌های معتمد و مرجع، شیلات، محیط زیست انجام شده است. دیروز مجدداً حادثه مرگ و میر ماهیان دریاچه نمک ماهشهر تکرار شده و این بار دایره بررسی‌ها و اقدامات آزمایشگاهی وسیع‌تر گشته و با مشارکت کامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آزمایشگاه‌های معتمد و مرجع، شیلات، محیط زیست انجام شده است.

سخنگوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصریح کرد: این تلفات صورت گرفته در حوضچه‌های مصنوعی استحصال نمک رخ داده که از خوریات ماهشهر آبگیری می‌شود؛ لذا با توجه به اینکه این حوضچه‌ها ارتباطی با منابع آلاینده صنایع پتروشیمی ندارد، این موضوع در حال بررسی است که آیا عامل آلاینده خاصی وارد آب شده و یا کاهش اکسیژن آب عامل مرگ این ماهی‌ها شده است.

۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
کد خبر: 32101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha