کشف ماده‌ای که می‌تواند گذشته خود را به یاد آورد!

محققان موسسه EPFL ماده ای کشف کرده اند که می تواند با کمک محرکی مانند جریان برق گذشته خود را به یاد بیاورد. این ترکیب برای ذخیره و پردازش بهتر اطلاعات کارآمد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نیواطلس، ماده مذکور دی اکسید وانادیوم(VO2) نام دارد و به دلیل برخی ویژگی های جالب مشهور است.

به طور معمول این ماده عایق است اما هنگامیکه دمای آن به ۶۸ درجه سانتیگراد برسد، ساختار شبکه مانند آن تغییر و مانند یک فلز عمل می کند. اکسید وانادیوم در این وضعیت برای به کارگیری به عنوان پوشش پنجره ها یا سقف ها به کار می رود و با توجه به وضعیت هوا اجازه گذر گرمای خورشید یا مسدود شدن آن را می دهد. تحقیقات پیشین نشان داده بود این ماده قادر به رسانایی جریان الکتریسیته بدون گرما است.

اکنون گروهی از پژوهشگران EPFL یک ویژگی عجیب دیگر برای اکسید وانادیوم تعریف کرده اند. محققان با به کارگیری جریان برق در نمونه این ماده، سرعت تغییر وضعیت بین عایق و رسانا بودن آن را بررسی کردند. همانطور که پیش بینی می شد، جریان الکتریسیته ماده را تا نقطه تغییر وضعیت داغ کرد و سبب تغییر آن شد. البته پس از گذر جریان برق وضعیت ماده به حالت اولیه برگشت.

اما رویدادهای پس از این آزمایش محققان را شگفت زده کرد. هنگامیکه برای دومین بار جریان برق در نمونه ماده به کار گرفته شد، سرعت تغییر وضعیت نسبت به بار نخست متفاوت بود و این امر نشان می دهد ماده نوعی حافظه مداوم از تاریخچه وضعیت خود دارد.

الیسون ماتیولی یکی از محققان این پروژه می گوید: به نظر می رسد دی اکسید وانادیوم نخستین مرحله تغییر وضعیت خود را به یاد می آورد و در انتظار مرحله بعدی است. ما تصور نمی کردیم چنین حافظه ای وجود داشته باشد و این امر با ساختار فیزیکی ماده مرتبط است. این کشفی نوین است چراکه تاکنون هیچ ماده دیگری به این شکل عمل نکرده است.

محققان با آزمایش های بیشتر متوجه شدند این ماده می تواند محرک های پیشین را تا ۴ ساعت قبل به خاطر بیاورد. آنها معتقدند حافظه دی اکسید وانادیوم حتی چند روز دوام می آورد اما ابزار مناسب برای اندازه گیری آن را نداشتند.

به گفته پژوهشگران ممکن است برخی مواد دیگر نیز توانایی مشابهی داشته باشند و یافتن آنها به ایجاد گروه جدیدی از دستگاه های پردازش داده و حافظه منجر می شود.

این تحقیق در ژورنال« نیچر الکترونیکس» منتشر شده است.

۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 32097
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha