پلن B ایران در صورت پاسخ منفی آمریکا چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه: پلن B ایران در صورت پاسخ منفی آمریکا در مذاکرات احیای برجام، تقویت روابط با سایر کشورهاست ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع مذاکرات تنها یکی از مسائل سیاست خارجی ایران است و مسائل دیگر از جمله روابط خارجی و تجاری با کشورهای دیگر را نیز در دست پیگیری است که در این رابطه نیز پلن B ما استمرار سیاست لغو تحریم‌ها از طریق تقویت روابط با دیگر کشورهاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روایت‌های غیر رسمی از مذاکرات احیای برجام اظهار داشت: همچنان در مسیر مذاکره هستیم و بهتر است هنوز به استقبال جزئیات و روند بعدی که اتفاق نیفتاده نرویم؛ در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی پاسخ خودش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، تا اینجای کار ایران هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکرده است.

ناصر کنعانی با تاکید بر اینکه زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده، گفت: تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم، ولی مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق شود و تا زمانی که این امر انجام نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه ما معتقدیم مسئول شرایط کنونی برجام و عدم احیای آن تاکنون آمریکاست، گفت:، اما اگر آمریکا مسولانه عمل کند به سمت مرحله بعدی حرکت می‌کنیم چراکه ما به دنبال توافق با هدف تامین منافع قانونی ملت هستیم و در مسیر مذاکرات حرفه‌ای عمل کردیم.

ناصر کنعانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی معطل آمریکا باقی نخواهد ماند، اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نخواهد زد و در این مسیر، معطلی آمریکا، بی عملی اروپا، فشار لابی صهیونیستی و یا فرسایشی کردن مذاکرات، ایران را از پیگیری حقوق خود باز نخواهد داشت.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، موضوع مذاکرات تنها یکی از مسائل سیاست خارجی ایران است و مسائل دیگر از جمله روابط خارجی و تجاری با کشورهای دیگر را نیز در دست پیگیری است که در این رابطه نیز پلن "B"ما استمرار سیاست لغوتحریم‌ها از طریق تقویت روابط با دیگر کشورهاست.

ناصر کنعانی در ارتباط با موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا نیز بیان داشت: هیچگاه سرنوشت زندانیان را به مذاکرات گره نزدیم و موضوع تبادل زندانیان را خارج از چارچوب برجام پیگیری کردیم که در این مسیر امکان تبادل وجود داشت، اما با بی عملی طرف مقابل و شعار و اظهار نظر رسانه‌ای او مواجه شدیم.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، شهروندان ایرانی به دلیل دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا زندانی شده اند و بازداشت آن‌ها غیر انسانی و غیرقانونی است.

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
کد خبر: 32044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha