وقت دولت بجای امور راهبردی در امور روزمره تلف می شود/حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بی ثبات ترین شرایط اقتصادی ایران اجرا شد

تحلیلگر اقتصادی گفت: مشاوره های غلطی که به دولت داده شد که احتمال نفوذ را افزایش می دهد روی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تحمیل شوک ارزی به واردات کالای اساسی در بی ثبات ترین شرایط اقتصادی ایران تاکید کرد. دولت نیزتوصیه ها را به کار گرفت حال باید مشخص شود چه کسانی چنین مشاوره هایی به  دولت داده و می دهند؟ با اینکه دولتمردان انسان های سالمی هستند اما با اتخاذ چنین تصمیماتی شائبه قدرت داشتن نفوذی ها و ارائه مشاوره های غلط از سوی آنها به شدت قوت گرفته است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امین دلیری معاون سابق وزیر اقتصاد وکارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مساله نفوذ در اقتصاد و در بدنه مدیران دولتی گفت: همه دولتها به این موضوع معتقد هستند که مدیریت بعضی بخش های اقتصادی باید به دست دولت انجام شود، بلکه به این نتیجه دست یافته اند که دولت باید در مواقعی در اقتصاد دخالت و راهوری کند و برای توسعه اقتصاد در کنار بخش خصوصی قرار بگیرد و راه حل هایی برای سرعت دادن به رشد اقتصادی ارائه دهد، بنابراین نقش دولت در رشد و توسعه اقتصادی بسیار مهم ارزیابی می شود اما چرا دولتهای ما چنین دستاوردهایی نداشته اند مورد بحث است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بی تردید ما از دوناحیه ضربه خوردیم، اولین مورد فقدان برنامه های بلند مدت راهبردی اقتصادی یا عمل نکردن به برنامه ها، یعنی برنامه های مدونی که برای یک یا دو دهه خط و ربطی در اختیار دولت ها قرار دهد به طوری که مورد اتفاق همه دولت ها باشد و دولتها نتوانند با سلیقه خود آن را تغییر دهند، لذا باید به آن عمل کنند. متاسفانه این برنامه هیچگاه به دولتهای مختلف داده نشده لذا این موضوع مانع توسعه اقتصاد ایران شده است.

امین دلیری با اشاره به معضل دوم خاطر نشان کرد: معضل دومی که مانع رشد و شکوفایی اقتصاد ایران شده، مدیریت اقتصادی دولت است. مدیریت دولت از این باب زیر سوال می رود چرا که خود را با مسائلی درگیر و سرگرم می کند که اتفاقا خود به وجود آورنده آن بوده است، لذا وقت دولت در امور روزمره تلف می شود بدون اینکه هیچ برنامه راهبردی برای حل مهمترین مشکلات کشور اندیشیده شود.

وی دراین باره تصریح کرد: از آن جمله می توان به بحث دست کاری قیمت ها و ارز، دستوری برخورد کردن با امر تولید و قیمت گذاری ارز به طوری که نفوذیان با سودآور کردن دلالی، سرمایه های مردم را به سمت درآمدهای زود بازده سوق دادند؛ درامدهایی که به رشد اقتصادی منجر نمی شود. بی شک مشاورانی که چنین مشاوره هایی به دولتمردان در سال های گذشته داده اند، نفوذی به شمار می روند.

کارشناس وتحلیلگر اقتصادی درخصوص تغییر نرخ ارز وارداتی و هشدارهای داده شده از سوی کارشناسان به دولت فعلی گفت: با اینکه بسیاری از کارشناسان و اساتید اقتصادی به دولت فعلی بابت عدم دست زدن به نرخ ارز هشدار دادند اما دولت بنا به تجربه های گذشته نیز کار درست را انجام نداد و وقعی به سخنان اقتصاد دانان نگذاشت بنا به شوک های مختلف ارزی که در دهه های گذشته رخ داده دولت باید متوجه منظور اقتصاد دانان می شد که این مساله آتش تورم را به شدت شعله ور می کند.

کارشناس وتحلیلگر اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: شوک های ارزی در چهار دهه گذشته از مهمترین عوامل افزایش نرخ تورم بوده اند به طوری که می توان گفت حتی از کسری بودجه نیز شوک های شدیدتری ایجاد کرده اند. بنا به همین موضوع کارشناسان اقتصادی تاکید داشتند که دولت نرخ ارز وارداتی را تغییر ندهد تا زمانی که ثبات اقتصادی در کشور برقرار شود سپس برنامه های بلند مدت خود را تصویب کند و براساس آن رشد اقتصادی را دنبال کند؛ ضمن اینکه کاهش تورم و ایجاد اشتغال و رونق تولید نیز در دستور کار قرار داده شود.

دلیری در این باره توضیح داد: مشاوره های غلطی که به دولت داده شد که احتمال نفوذ را افزایش می دهد روی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تحمیل شوک ارزی به واردات کالای اساسی در بی ثبات ترین شرایط اقتصادی ایران تاکید کرد. دولت نیزتوصیه ها را به کار گرفت حال باید مشخص شود چه کسانی چنین مشاوره هایی به دولت داده و می دهند؟ با اینکه دولتمردان انسان های سالمی هستند اما با اتخاذ چنین تصمیماتی شائبه قدرت داشتن نفوذی ها و ارائه مشاوره های غلط از سوی آنها به شدت قوت گرفته است. مشاوره های غلطی که علاوه بر کاهش پول ملی منجر به آن شده که تمام وقت مهم دولت صرف این موضوع شود که کدام کالا را چگونه توزیع کند، لذا نفوذی ها تلاش می کنند تا دولت را مشغول مسائل روزمره کنند و از مسائل مهمی که به توسعه اقتصاد می انجامد دور کنند.

امین دلیری با بیان اینکه نفوذی ها موانع بسیار متعددی پیش روی ایجاد اشتغال و توسعه تولید گذاشته اند، گفت: در جغرافیای ایران چهار فصل که امکانات متعددی برای ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی وجود دارد و مردم در بخش های مختلف می توانند مولد باشند، شاهد هستیم دولت یارانه نقدی می دهد. بخش زیادی از جمعیت بیکار و جوانان تحصیلکرده جویای شغل هستند. در حالی که زمینه های بسیاری برای توسعه اشتغال و رفاه خانوارها وجود دارد مشاوره های غلط نه تنها مانع رونق و رشد در بخش های مختلف می شود بلکه شاهد هستیم بودجه انبساطی ریالی وارد بازار می شود که منجر به افزایش تورم می شود. در کنار تورم های بزرگ، شوک های ارزی نیز تورم های دیگری می آفریند که تولید را از صرفه اقتصادی می اندازد و مانع اشتغالزایی در سطح جامعه می شود.

امین دلیری با تایید اینکه در داخل کشور جریان نفوذ در حال ساماندهی به موضوعاتی است که دشمن برای اقتصاد و اجتماع ما برنامه ریزی کرده، گفت: متاسفانه جریان نفوذ وجود دارد چرا که برخی وقایع و اتفاقات نشان دهنده آن است که در داخل کشور همان سیگنال هایی که دشمنان انقلاب از خارج از کشور می دهند به درستی در اقتصاد ایران اجرا می شود! جالب است بدانید زمانی که سیاست های تعدیلی در دولت سازندگی در حال اجرا بود، آقای کارتر گفتند دلار را معادل هزار تومان خواهیم کرد، اینک دلار معادل ۳۰ هزارتومان است، روند رو به رشد نرخ دلار که قطعا وضعیت تولید ومعیشت مردم را بیش از پیش سخت تر خواهد کردو به تضعیف هر چه بیشتر پول ملی می انجامد.

امین دلیری خاطر نشان کرد: بی تردید تورم بدترین معضل اقتصادی است چرا که هم تولید را تحت تاثیر قرار می دهد و هم مصرف کننده را. با افزایش نرخ تورم که ناشی از سیاست گذاری های غلط و مشاوره های نفوذی هاست دارایی عده معدودی از مردم جامعه بدون پرداخت مالیات به شدت زیاد می شود، یعنی نفوذی ها تورم را فرصتی برای برخورداری عده انگشت شماری از مردم جامعه قرار داده اند، در حالی که به خوبی می دانند عده زیادی فقیر ترمی شوند. این موضوع نشان می دهد دولتهای ما در مسیر مطلوبی حرکت نکردند، این مسیر باید از نفوذی ها پاکسازی شود تا در مسیر اصلاحی قرار بگیریم و به روش های درست بازگردیم.

۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
کد خبر: 31962

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha