آیا صرافی‌ها می‌توانند با خلق بیت کوین غیر واقعی، باعث کاهش قیمت‌ها شوند؟

یکی از اساسی‌ترین نقاط قوتی که برای بیت کوین می‌شناسیم، آن است که با این سیستم دیگر هیچ‌کس نخواهد توانست جدا از فرایند ثابتی که برای ایجاد این ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است، دست به خلق بیت کوین جدیدی بزند. با این حال به‌تازگی یکی از مدیران یک صرافی ارز دیجیتال اظهارات شوکه‌کننده‌ای دراین‌باره داشته است. بر اساس گفته او برخی از صرافی‌ها قادرند با هدف دست‌کاری بازار، بیت کوین‌هایی را نه در بلاک چین اصلی بلکه فقط در پلتفرم خود ایجاد کرده و به کاربرانشان بفروشند. در ادامه این اظهارات را بیشتر بررسی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کوین تلگراف، سرهی ژدانوف (Serhii Zhdanov)، مدیرعامل یک صرافی ارزهای دیجیتال، می‌گوید که باید مقررات گسترده‌تری به‌منظور کنترل صرافی‌های خارجی وضع شود و حسابرسی مالی صرف کافی نخواهد بود.

ژدانوف، مدیرعامل صرافی اکسمو (Exmo)، با بیان اینکه دست‌کاری بازار امری رایج در اکوسیستم ارزهای دیجیتال است، با ذکر مثالی نحوه انجام این کار را تشریح می‌کند.

به‌گفته این مدیر اجرایی در یک مثال ساده از نحوه دست‌کاری بازار، فردی که قصد دامپ بازار را داشته باشد، به یک صرافی خارجی که تحت حساب‌رسی مالی نیست، مراجعه کرده و با وثیقه‌گذاری ۱۰ میلیون دلار (تتر)،‌ به اندازه ۱۰۰ میلیون دلار بیت کوین دریافت می‌کند.

ژدانوف در ادامه توضیحاتش می‌افزاید:

صرافی موردنظر بدون اینکه به بلاک چین واقعی بیت کوین کاری داشته باشد، این بیت کوین‌ها را تنها در پلتفرم خود ایجاد می‌کند. در ادامه آن فرد یا آن تیمی که قصد بازارسازی [قلابی] دارند،‌ بیت کوین‌های دریافتی خود را با قیمت ۱۰۰ میلیون دلار می‌فروشند. [با این حجم فروش] قیمت بیت کوین در تمام صرافی‌ها دامپ می‌شود.

به‌گفته این مدیرعامل صرافی، در واقع این دست‌کاری‌کنندگان بازار می‌توانند اینگونه از آربیتراژ قیمت‌ها، سود خود را ببرند.

بعد از اینکه قیمت‌ها دامپ شد و کاهش یافت، آن‌ها همان مقدار بیت کوین [که بدهکار بودند] را با قیمت بسیار پایین‌تری می‌خرند و از این طریق سود می‌کنند.

ژدانوف می‌گوید مبارزه با این اقدامات و جلوگیری از این دست‌کاری‌های احتمالی نیازمند اتخاذ سیاست‌های نظارتی جامع‌ و قوی‌تری مانند سیاست‌های بازار سهام است. صرافی‌های خارجی نیز باید ملزم شوند همچون صرافی‌های سطح اول قانون‌گذاری شده یا اینکه معاملات بین صرافی‌های تحت‌نظارت و صرافی‌های خارجی محدود شود. در این صورت بازار به مکان بهتری برای همه نوع سرمایه‌گذار با هر اندازه دارایی تبدیل خواهد شد.

به نظر ژدانوف، علاوه بر این موارد یکی دیگر از موانعی که مانع پذیرش ارزهای دیجیتال اصلی می‌شود، نگرانی‌های مرتبط با موضوع پولشویی است. در صورت رعایت مقررات جامع‌تر، این نگرانی نیز مرتفع خواهد شد.

ژدانوف در همین رابطه می‌افزاید:

ارزهای دیجیتال که پدیده‌ای جدید هستند و به‌سرعت تکامل پیدا می‌کنند، شباهت زیادی به ابزارهای سرمایه‌گذاری سنتی دارند. بنابراین به نظرم چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم از بازار سهام یاد بگیریم. مقررات و قوانین در بازار سهام مدت زیادی زیر آزمایش و بررسی بوده‌اند.

ژدانوف بر این باور است در حالی که امنیت کلید پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال است، به‌دلیل وجود حفره‌های امنیتی گسترده، نهادهای مخربی چون هکرها بیشتر از اینکه سراغ بانک‌ها بروند، سراغ ارزهای دیجیتال می‌روند.

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 31931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha