میزان تخلفات در موضوع عمل‌ زیبایی و تزریق ژل، وحشتناک است

افراد غیرمتخصص حتی پرستاران در دوره‌های کوتاه‌مدت و گران‌قیمت شرکت می‌کنند و در کمتر از یک هفته متخصص زیباسازی می‌شوند، گواهی شرکت در دوره می‌گیرند و با آن به جرات اقدام به عمل زیبایی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها شاهد گسترش دامنه فعالیت آرایشگران در زمینه زیبایی پوست، مو و صورت هستیم؛ به‌طوری‌که بعضی از بانوان برای دریافت خدمات پوست و مو به‌جای پزشک متخصص به آرایشگاه‌های زنانه مراجعه می‌کنند. تبلیغات سالن‌های زیبایی و انتشار عکس‌هایی از تاثیر خدمات روی پوست مراجعه‌کنندگان در صفحه اینستاگرام و فضای مجازی موجب گرایش بیشتر بانوان و دختران جوان به استفاده از خدمات درمانی پوست و مو سالن آرایشی شده است.

در برخی سالن‌های زیبایی اقداماتی مانند تزریق ژل، کاشت ابرو، کاشت مژه، بن مژه، تتوی بدن و مداخلات پوستی انجام می‌شود که ارتباطی به حوزه آرایشگری ندارد و باید از سوی پزشک انجام شود. در آرایشگاه و بسیاری از سالن‌های مشابه خدمات مربوط به زیبایی پوست با قیمت‌هایی حتی بالاتر از نرخ پزشکان ارائه می‌شود و بانوان به‌ویژه دختران جوان استقبال می‌کنند بدون اینکه این پرسش را از خود بپرسند که آیا یک آرایشگر تخصصی در شناخت آناتومی صورت و پوست آن دارد که اقدام به روش درمانی به‌ویژه تزریق ژل برای اعضای صورت کند؟

متاسفانه در فضای مجازی تبلیغات وسیع و هجمه عظیمی برای ثبت‌نام پزشکان غیرمتخصص و حتی افراد عادی جهت آموزش‌های سطحی غیرمجاز و کوتاه‌مدت زیبایی و جوان‌سازی پوست و مو ازسوی شرکت‌های فروش تجهیزات پزشکی و افراد کم‌تجربه و غیرمجاز تحت عنوان مربی و استاد، با هدف کسب درآمد و سود در حال برگزاری است.

برخی پزشکان و افراد غیرمتخصص، حتی آرایشگران که دوره‌های جدید را گذرانده‌اند، مستقیم و غیرمستقیم هموطنان را برای استفاده از شگردهای زیباسازی چهره تشویق می‌کنند. در این زمینه باورهای غلط در اجتماع رواج یافته و برخی مطب‌ها و مراکز مانند آرایشگاه‌ها که مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند محل ارائه این خدمات شده‌اند.

ترویج و القای فرهنگ زیباسازی چهره و جوان‌سازی با روش‌هایی مانند رفع دائمی موهای زائد با لیزر، تزریق بوتاکس برای رفع خطوط اخم و چروک‌ها، نخ برای کشیدن صورت، تزریق ژل و چربی برای رفع چین و چروک یا چاق کردن چهره، لیپوساکشن برای پیکرتراشی، کاشت مو و ابرو و... با وجود اینکه در اغلب موارد افراد جوان هستند و نیازی ندارند، مهم‌ترین هدف است.

گروه هدف: افراد ۲۰ تا ۵۰سال هستند که در سودای جوان‌سازی و زیبایی بیشتر بوده و مورد هدف قرار دارند. افراد غیرمتخصص حتی پرستاران در این دوره‌های کوتاه‌مدت و گران‌قیمت شرکت می‌کنند و در کمتر از یک هفته متخصص زیباسازی می‌شوند، گواهی شرکت در دوره می‌گیرند و با آن به جرات اقدام و عمل می‌کنند.

برخی به‌صورت زیرزمینی و در آرایشگاه‌ها مشغول هستند و برخی حضوری و در منزل به هموطنان رسیدگی می‌کنند با کسب درآمدهای کلان.

بی‌شک عوارض این مداخلات غیرحرفه‌ای هر روز، بهانه شکایات مختلف در دادگاه جرائم پزشکی و کلانتری است. تشخیص اینکه چه روشی برای چه فردی مناسب است براساس درس‌نامه‌ها آموزش داده‌شده و به‌عهده متخصصان مربوطه است. متاسفانه و افسوس که تبعات اقدامات زیباسازی در این فرایند در اغلب موارد قابل‌جبران نیست و چهره دستکاری‌شده در هر مرتبه از مداخله و دستکاری بیشتر، بدتر شده و طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد. دختران جوانی که در دهه‌های دوم و سوم زندگی با این روش‌ها و تکنیک‌ها اغفال می‌شوند، در دهه‌های بعدی زندگی خود چه بهانه‌ای برای حفظ جوانی و طراوت خواهند داشت.

به همین خاطر است که این روزها با چهره‌های عجیب و غریب مواجه می‌شویم؛ برخی گونه‌های برجسته دارند و بعضی ابروهای درحال پرواز، برخی انگار ماسک به چهره دارند و بعضی انگار زنبور لب‌های‌شان را گزیده باشد.

خطای بی‌بازگشت
دکتر علی بیژنی در مورد جراحی پلاستیک اظهار کرد: برخی پزشکان بدون داشتن تخصص و آموزش‌های لازم اقدام به جراحی پلاستیک می‌کنند در صورتی‌که جراحی پلاستیک عملی دقیق و ظریف بوده که علاوه‌بر داشتن پیش‌زمینه آموزش‌های آکادمیک در خصوص جراحی پلاستیک و زیبایی، به آموزش مداوم و به‌روزرسانی معلومات در این خصوص نیاز دارد.

وی با بیان اینکه برخی افراد در آرایشگاه‌ها اقدام به تزریق ژل و بوتاکس می‌کنند و این کار سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، افزود: مردم باید آگاه باشند و به‌هیچ‌عنوان به مراکز غیرمجاز و آرایشگاه‌ها مراجعه نکنند. در فضاهای مجازی جراحی‌های زیبایی به‌صورت بسیار اغراق‌آمیز تبلیغ می‌شود، درصورتی‌که انجام جراحی‌های زیبایی بدون عارضه نیست و اگر این کار ازسوی افراد غیرمتخصص انجام شود، عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

بیژنی با بیان اینکه تعرفه‌های مشخصی برای انجام جراحی‌های زیبایی و پلاستیک ازسوی وزارت بهداشت تعیین شده است، گفت: تمامی هزینه‌ها ازسوی وزارت بهداشت و براساس کدهایی که مشخص شده است، انجام می‌شود. جراحی بینی یکی از شایع‌ترین عمل‌های زیبایی است که باید ازسوی متخصصان متبحر انجام شود.

رییس انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان یک پزشک متخصص جراحی پلاستیک اقدام به جراحی زیبایی غیرمتعارف مثلا برای گوش‌الاغی یا چشم‌گربه‌ای نمی‌کند، چراکه این کارها اخلاقی نبوده و پس از مدتی ممکن است موجب پشیمانی بیمار شود و اصول کاری پزشک را نیز به خطر می‌اندازد. جراحان پلاستیک باید در زمینه وسایل مصرفی برای بیمار نیز وسواس داشته باشند و از بهترین وسایل موجود در بازار استفاده کند.

رییس انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی یادآور شد: تحریم‌های به‌وجودآمده هیچ‌گونه تاثیری در کاهش آمار افراد مراجعه‌کننده به کلینیک‌های جراحی زیبایی نداشته است. برخی از بیماران به‌دلیل اختلالات روانپزشکی تمایل به جراحی‌های زیبایی غیرضروری دارند که این امر سلامت آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر پزشکی به وجود اینگونه اختلالات روانی شک کند، باید فرد را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهد.

برخی افراد در آرایشگاه‌ها اقدام به تزریق ژل و بوتاکس می‌کنند و این کار سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

گزارش‌ تخلف
تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها تخلف است. براساس قانون نظام‌ پزشکی، تزریق ژل و بوتاکس و کار با دستگاه‌های لیزر ازسوی افراد غیرپزشک ممنوع است. متاسفانه برخی آرایشگاه‌های زنانه در سطح شهر که انجام عمل‌های زیبایی، تزریق ژل و بوتاکس را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، مشاهده شده و این در حالی است که فعالیت‌های آن‌ها غیرقانونی بوده و با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد. شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی درمانی می‌توانند موضوع را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

هشدار
اطلاعیه سازمان نظام‌پزشکی: باتوجه‌به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در زمینه پوست و مو و زیبایی، IPL، انواع لیزر، الکترولیز، کراپو، میکرودرم، کاشت مو، تزریق ژل و چربی، PRP، انواع فیلرها، مزوتراپی، برگزاری دوره‌های تغذیه و رژیم‌درمانی، چاقی و لاغری، طب مکمل شامل طب سوزنی، طب سنتی، هومیوپاتی، طب چینی و سایر دوره‌های آموزشی درزمینه پزشکی ازسوی موسسات، شرکت‌های توزیع‌کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی و افراد اعلام می‌دارد چنین دوره‌هایی از نظر عملکردی فاقد هرگونه اعتبار و گواهی‌های صادره فاقد وجاهت قانونی هستند.

بدیهی است تمامی دوره‌های یادشده در هنگام نظارت و بازرسی ازسوی دستگاه‌های نظارتی و بروز مشکلات در دادسراها، به‌عنوان مدرک و مجوز فعالیت و مبنای حیطه شرح وظایف برای امضاء قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین فقط دوره‌های آموزشی که ازسوی مراکز ذی‌صلاح برگزار شده و گواهینامه برای آن‌ها صادر می‌شود معتبر است. درعین‌حال، در این اطلاعیه تاکید شده است که تنها دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، انجمن‌های علمی و تخصصی با توجه‌ به رشته مربوطه براساس مجوزهای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، مجاز به برگزاری دوره‌های آموزشی هستند.

منبع: روزنامه صبح نو

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 31926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • bahador DE ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 0
      فاجعه شده روزانه ده ها نفر بر اثر لیزر توسط پزشک عمومی میسوزن دها نفر تو آرایشگاه ها هر روز آسیب میبینن . همه پزشکای غیرمتخصص و غیر مرتبط دارن ژل و بوتاکس و لیزر میکنن با دوره های مهارتی مسخره و رو مردم تمرین میکنن . مملکت پزشک کمبود داره همه در حال دخالت تو زیبایی هستن
    • سعید IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 0
      تا کی باید تاوان این کارهای این پزشکای غیر متخصص و ارایشگر رو مردم بدن