بانک مرکزی باید پاسخگوی عدم پرداخت وام های خرد به مردم باشد/باید با تحقیق و تفحص از بانک مرکزی این نهاد را پاسخگوی اقداماتش کرد

لطف اله سیاهکلی گفت: برخی از سیاست گذاری های بانک مرکزی در موضوع پرداخت وام خرد به مردم اشکال دارد و بانک مرکزی مایل به پذیرفتن مسوولیت های خود در قبال مردم نیست و در این حوزه وارد عمل نمی شود به همین خاطر باید از بانک مرکزی تحقیق و تفحص صورت بگیرد.در بحران های اقتصادی و معیشتی که مردم درگیر بسیاری از مسائل ناخواسته می شوند بانک مرکزی باید به کمک مردم و بانکها بیاید تا وام دادن برای نظام بانکی به صرفه باشد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، لطف اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص محدودیت های شدید ایجاد شده بر سر راه اخذ وام های خرد توسط بانک مرکزی و فشار بر مردم در این موضوع گفت: در این فقره بنده بر این باورم نباید بانکهای کشور را چندان مقصر اعلام کرد، چرا که این مساله را باید به سیاست گذاری و نظارت و عملکرد بانک مرکزی نسبت داد. به بیان بهتر در این موضوع بانک مرکزی باید به چالش کشیده شود و پاسخگوی مردمی باشد که رفع بخشی از نیازهای مبرم زندگی آنها به واسطه درآمدهای کم فقط و فقط از طریق دریافت وام های خرد صورت می گیرد.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: به عنوان مثال دولت به مردم وعده ساخت و ساز مسکن می دهد بدون اینکه منابع مالی برای این منظور در نظر داشته باشد. دولت این موضوع را به بانکهای کشور تحمیل می کند و بانک مرکزی کناری می نشیند و نظاره گر ماجراست، حال این سوال مطرح می شود که آیا بانک های کشور باید جور وعده های دولت را بکشند؟

سیاهکلی منظور خود دراین موضوع را بیشتر توضیح داد و گفت: قطعا دولت نمی تواند برای پول مردم که نزد نظام بانکی در امانت است تصمیم بگیرد. دولت نمی تواند سیاست گذاری کند و هزینه تامین مالی آن را بانکها متحمل شوند بلکه اینجا انتظار می رود بانک  مرکزی وارد عمل شود و از بودجه های دراختیار خود و سهمی از بانکها که در اختیار دارد را در اختیار دولت بگذارد، ضمن اینکه دولت نیز در چنین طرح هایی مشارکت کند یا اینکه بخشی از سودی که باید به نظام بانکی برگردد را دولت تقبل کند، بنابراین در این داستان بانک مرکزی نقش اصلی را باید عهده دار شود.

لطف اله سیاهکلی در ادامه با انتقاد از رویه بانک مرکزی و عدم حمایت از مردم با در نظر گرفتن منابعی برای وام های خرد و راه انداختن کار مردم گفت: برای این منظور که چرا بانک مرکزی در این موارد به کمک مردم نمی آید و چرا در چنین مواردی کمترین عکس العملی به نفع مردم با برداشت از منابع خود انجام نمی دهد مجلس باید وارد عمل شود، ضمن اینکه بنده بر تحقیق و تفحص از بانک مرکزی تاکید می کنم و امیدوارم این خواسته که همچنان در کمیسیون اقتصادی مورد تاکید است باید دنبال شود، چرا که معتقدم برخی از سیاست گذاری های بانک مرکزی در این موضوع اشکال دارد و بانک مرکزی مایل به پذیرفتن مسوولیت های خود در قبال مردم نیست و وارد عمل نمی شود به همین خاطر باید از بانک مرکزی تحقیق و تفحص صورت بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بحث خاطر نشان کرد: قطعا رئیس بانک مرکزی و مسوولین اقتصادی کشور می دانند مردم با حقوق های زیر ده میلیون که زیر خط فقر به سر می برند قادر به پرداخت سود وام ها که ۱۸ درصد به بالاست نیستند. اینجا بانک مرکزی برای کمک و حمایت از مردم وارد عمل شود و بخشی از سود وام ها را تقبل کند چرا که مردم توان پرداخت ندارند.

وی در پایان گفت و گو تصریح کرد: در بحران های اقتصادی و معیشتی که مردم درگیر بسیاری از مسائل ناخواسته می شوند بانک مرکزی باید به کمک مردم و بانکها بیاید تا وام دادن برای نظام بانکی به صرفه باشد و بانکها دچار زیان نشوند، ضمن اینکه بخشی از نیازها و مشکلات مردم با دریافت وام های خرد حل شود. وقتی بانک مرکزی از نظام بانکی حمایتی نمی کند بانکها نیز با صد بهانه ارباب رجوع را پس می زنند تا وامی پرداخت نکنند، چرا که بانک معتقد است پرداخت وام با این سود به صرفه نیست، لذا برای حمایت از مردم یا دولت یا بانک مرکزی باید جبران کند.

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 31920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha