نرخ تورم در منطقه یورو باز هم رکورد زد

اداره آمار اروپا (یورو استات) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تورم در منطقه یورو در ماه جولای شتاب بیشتری گرفته و به رکورد بالای ۸.۹ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ویرتشافتز ووخه آلمان، قیمت انرژی باعث تورم روزفزون در منطقه یورو می شود و هزینه های مواد غذایی و خدمات به سرعت در حال افزایش است. کشورهای بالتیک بیشترین آسیب را از این وضعیت دیده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: تورم در منطقه یورو در ماه جولای شتاب بیشتری گرفت و به بالاترین حد خود رسید. بر اساس برآورد دوم دفتر آمار اروپا، یورواستات در لوکزامبورگ که روز پنج شنبه منتشر شد، قیمت مصرف کننده در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۸.۹ درصد افزایش یافته است.

برآورد اول همانطور که توسط اقتصاددانان انتظار می رفت تایید شد. این بالاترین نرخ تورم از زمان معرفی یورو به عنوان واحد ارز مشترک اروپایی در سال ۱۹۹۹ است. در ماه قبل، قیمت مصرف کننده ۸.۶ درصد افزایش یافت.

بر این اساس تورم مجدداً ناشی از افزایش شدید قیمت انرژی بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۶ درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر، افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی سرعت گرفته است. قیمت سایر کالاها و خدمات نیز به شدت افزایش یافت. تورم اصلی که قیمت انرژی، غذا و کالاهای لوکس را که به ویژه در معرض نوسانات هستند در نظر نمی گیرد، از ۳.۷ به ۴.۰ درصد افزایش یافت.

بر اساس آمار یورو استات، سه کشور بالتیک دوباره بالاترین نرخ تورم را در منطقه ارزی با بیش از ۲۰ درصد داشتند. به عنوان مثال، نرخ تورم سالانه در استونی به ۲۳.۲ درصد افزایش یافت. در آلمان نرخ تورم محاسبه شده بر اساس استانداردهای اروپایی ۸.۵ درصد بوده است.

۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 31895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha