تهدید خواندن برنامه موشکی ایران سیاستی فریبنده است

نماینده ایران در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موشک‌های ایران را برای اهداف دفاعی و وسیله‌ای موثر برای بازدارندگی در برابر تهدیدات خارجی دانست و گفت: تهدید خواندن برنامه موشکی ایران، سیاستی فریبنده و خصمانه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حیدرعلی بلوجی در نشست کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات نماینده آلمان و دولت مستعفی یمن این مطلب را مطرح کرد.

وی اظهارات طرف یمنی را پوچ دانست که ارزش پاسخ دادن ندارد و افزود: فقط می‌خواهم یادآوری کنم که هیچ چیز نمی‌تواند این درجه از نقض حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی را توجیه کند.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بسیار تاسف آور است که آنها تصدیق می‌کنند کشور دیگری را برای مداخله نظامی در کشورشان دعوت کرده‌اند و از آنها نمی‌خواهند بمباران و تحمیل فشار اقتصادی را که باعث شد شدیدترین بحران انسانی تاریخ در یمن اتفاق بیفتد، متوقف کنند.

بلوجی همچنین در پاسخ به اظهارات نماینده آلمان که از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و آن را با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار دانسته بود، گفت: وضعیت دفاعی ما ناشی از محاسبه ژئواستراتژی هوشیارانه و اعتقادات اخلاقی و مذهبی و همچنین مبتنی بر تجربه قابل توجه تاریخی است.

وی افزود: در زمان تهاجم‌های صدام حسین به ایران، وی شهرهای ما را موشک باران کرد ، برخی از آنها دارای اجزای شیمیایی بودند که توسط برخی از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و آلمان تهیه شده بودند.

نماینده ایران در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادامه داد: در نتیجه این حملات، غیر از صدها هزار انسان بی‌گناه ایرانی که مستقیم جان خود را از دست دادند ، ۱۰۰ هزار نفر قربانی شدند که هنوز هم رنج می برند.

بلوجی تاکید کرد: آلمان باید نسبت به نقش خود در کمک به صدام برای تجهیز سلاح‌های شیمیایی و ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: با این وجود، ایران حتی از خرید ابتدایی‌ترین ابزار دفاع شخصی برای جلوگیری از حداقل تهاجم، منع شد. اعمال چنین محدودیت‌هایی علیه ایران توسط همه کشورهای غربی هنوز ادامه دارد.

رایزن ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: علاوه بر تجاوزهای صدام که به طور موثر توسط آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن پشتیبانی می‌شد، طی ۴۰ سال گذشته، ایران در چند مورد تحت مداخلات نظامی آمریکا بوده است.

بلوجی افزود: در طول آن دهه‌ها، ما با تهدیدهای مداوم ایالات متحده نیز روبرو بودیم، به ویژه از طریق شعار منسوخ همه گزینه ها روی میز است.

وی با یادآوری درخواست "کشورهای خاص منطقه از ایالات متحده برای حمله به ایران"، ادامه داد: علاوه بر این، ما می‌خواهیم به دهه‌ها تهدید اسرائیل علیه ایران اشاره کنیم که آخرین مورد آن استفاده از سلاح اتمی و تهدید ایران به نابودی هسته‌ای بود.

نماینده ایران در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اضافه کرد: این قطعا آرزو است. بنابراین برای مقابله با محدودیت‌های مداوم در به دست آوردن سلاح‌های دفاعی ضروری، از یک سو و دفاع از ملت خود در برابر ادامه تهدیدات خارجی، از سوی دیگر آموخته‌ایم.

بلوجی تصریح کرد: ما فهمیدیم که هیچ مقام ایرانی نمی‌تواند مردم خود را در منطقه‌ای بی‌ثبات چون خلیج فارس، بی دفاع رها کند. مسئولیت اصلی ما حفاظت از شهروندان است. بنابراین ما سیستم دفاع موشکی بومی خود را توسعه داده‌ایم که یک برنامه قانونی، مشروع و حق ذاتی ما تحت ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است.

وی ادامه داد: شایان ذکر است که کل هزینه‌های دفاعی ما بخشی از هزینه مشتریان ایالات متحده در همسایگی ما است که برای خرید پیچیده‌ترین سلاح‌ها به ارزش صدها میلیارد دلار از جمله موشک‌های دوربرد مسابقه می‌دهند.

این دیپلمات ایران در سازمان ملل اضافه کرد: با توجه به نقش موشک‌ها در وضعیت دفاعی، برنامه موشکی ایران یک توانایی دفاعی معمولی است. موشک‌های آن فقط برای اهداف دفاعی است و وسیله‌ای موثر برای بازدارندگی در برابر تهدیدات خارجی است.

بلوجی با بیان اینکه تصمیم آگاهانه ایران در تمرکز بر دقت و نه بُرد، توانایی پاسخ دقیق را فراهم کرده است، گفت: سلاح‌های هسته‌ای نیازی به دقیق بودن ندارند اما کلاهک‌های معمولی لازم است. تنها کاربردی که ایران از آغاز جنگ هشت ساله تحمیلی از موشک انجام داده است، اقدام نظامی محدود و سنجیده در دفاع مشروع از خود است.

وی افزود: تلاش‌ها برای نشان دادن موشک‌های بالستیک ایران به عنوان یک تهدید منطقه‌ای، یک سیاست فریبنده و خصمانه است.

نماینده ایران در کمیته خلع سلاح در پاسخ به استدلال مطرح شده درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و پرتاب موشک بالستیک ایران هم گفت: قطعنامه فقط از ایران می‌خواهد که هیچ فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک "طراحی شده" برای توانایی حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد.

بلوجی افزود: ایران بارها اعلام کرده است که هیچ یک از موشک‌های بالستیک آن به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که چنین قابلیتی داشته باشند. ما به قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) و به تعهدات بین‌المللی خود احترام می‌گذاریم.

۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
کد خبر: 3181
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha