مهمترین فشارهای بنیادی به شرکت های بورسی

احمد جانجان گفت: با توجه به اینکه تفاوت قیمت داخلی با قیمت جهانی وجود دارد و دولت گران‌ترین خوراک پتروشیمی و گاز را به شرکت های تولیدی می دهد، به همین دلیل بازار از نظر بنیادی همچنان زیر فشار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ هرچند نوسانات مثبت بورس بعد از افت شدید اخیر و آغاز دوباره مذاکرات برجام آغاز شده است، اما برخی سیاست گذاری ها از نظر بنیادی را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است که در اصلاح مثبت شاخص بورس اخلال ایجاد کند، زیرا در حال حاضر به صورت مشخص کسری بودجه، ناترازی بانک ها و قیمت گذاری نادرست ارز به عنوان سه منشا تورم شدید کنونی همچنان وجود دارند اما سیاست های کلان بانک مرکزی همچنان در تلاش است که با نرخ بهره، تمام تورم را کنترل کند، در حالی که هم اکنون کسری بودجه برقرار است و افزایش نرخ سود بانکی ناترازی بانک ها را افزایش داده و هم قیمت گذاری نادرست ارز همچنان با اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد ادامه دارد.

کارشناس بورس ضمن تاکید بر اینکه امروز مهمترین مشکل شرکت های بورسی تفاوت قیمت داخلی با قیمت جهانی است، اظهار کرد: در شرایط کنونی دولت گران‌ترین نرخ خوراک پتروشیمی و گاز را به شرکت های تولیدی پتروشیمی، فولادی و ... می دهد، به همین دلیل بازار دچار مشکلاتی هست و تا زمانی که ادعای دولت برای قیمت گذاری غیر منطقی وجود دارد، شرایط بازار بهتر نمی شود.

احمد جانجان با تاکید بر اینکه دولت سال گذشته ۲ میلیارد دلار یارانه انرژی به شرکت ها داده است، اظهار کرد: اما همین شرکت ها حدود ۳۰ میلیارد دلار صادرات داشته اند و دولت ارز صادراتی آن‌ها را با ۳۰ درصد زیر قیمت خریده و با در نظر گرفتن ۷ هزار تومان نرخ پایین تر ارز نیمایی حدود ۶ هزار میلیارد تومان سود اختلاف ارز به جیب دولت رفته است.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه خودرویی ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که نزدیک به ۴ میلیارد دلار است، گفت: اگر خودرویی با قیمت ۱۵ هزار دلار واردات شود و با در نظر گرفتن خدمات ۵ هزار دلاری هزینه واردات هر خودرو ۲۰ هزار دلار در نظر گرفته شود عملا واردات نسبت به تولید داخلی صرفه ندارد.

او افزود: اگر به اندازه همین تولیدات داخلی خودروهای ۲۰ هزار دلاری واردات شود ۲۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد. بنابراین در مقطع کنونی دولت باید به جای تلاش برای واردات به دنبال جبران زیان انباشته این شرکت های خودرویی باشد تا سهام این شرکت ها هم در بازار بهبود پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی قیمت های جهانی تحت تاثیر تداوم جنگ در اوکراین نوسان پیدا کرده است، گفت: با توجه به اینکه دولت های غربی تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده اند، به نظر می رسد که قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی بهم بخورد، به همین دلیل احتمال ادامه افت قیمت کامودیتی ها وجود ندارد مگر اینکه تقاضا از سوی چین به دلیل برخی مسائل در این کشور کاهش پیدا کند و روی قیمت ها تاثیر منفی بگذارد.

جانجان با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت انرژی به شدت روی قیمت سایر محصولات اثر خواهد گذاشت، تصریح کرد: در کوتاه مدت شاید اثر افزایش قیمت روی کالاها خیلی نمایان نباشد اما در صورت تداوم جنگ و ثبات قیمت سوخت در یک محدوده بالا باعث می شود تا هزینه نهایی کالاها بالا برود و این مولفه منجر می شود که قیمت تمام شده کالاها بالا برود، هرچند ممکن است حاشیه سود شرکت ها را هم تحت تاثیر قرار دهد.

در حال حاضر بسیاری از سهامداران خرد منتظر سیگنال ارزش معاملات هستند و در روزهای اخیر برخی کارشناسان معتقدند در این محدوده باید بازار برگردد، زیرا ارزش معاملات هم کم‌کم با شیبی کند در حال افزایش است، اما واقعیت این است که بعد از افت اخیری که بورس داشته نمادها به محدوده کم ریسک رسیده اند و باب میل نوسان گیرها شده و شاهد این هستیم که با وجود اینکه تعداد معاملات زیاد شده، اما رشدی در بازار اتفاق نمی افتد، زیرا در واقع ارزش واقعی معاملات بورس محدوده هزار میلیارد تومان است و بخش بزرگی از این ۳ هزار میلیاردی چرخش نقدینگی توسط نوسان گیرها و حقوقی هاست و متفاوت از ۳ هزار میلیارد تومان معاملاتی هست که قرار است در سهام باقی بمانند.

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 31807

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha