مثبت های گروه خودرو و بانک موقت خواهد بود؟

با توجه به توافق قبلی، به نظر می رسد توافقی که احتمالا حاصل خواهد شد، توافق جامعی نخواهد بود. اما در مجموع معتقدم تاثیر منفی عدم توافق بر اقتصاد ما، زودتر از تاثیر مثبت توافق نمایان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ زمزمه های احتمال توافق سهم های گروه خودرویی و بانکی را مورد اقبال بازار قرار داده است. عده ای هم در فضای مجازی وعده شاخص ۳ میلیون واحدی تا پایان سال می دهند. باید دید توافق احتمالی چه تاثیری روی بازار سرمایه خواهد داشت و آیا گروه هایی که بطور سنتی با اخبار مثبت برجام رشد می کنند، واقعا از توافق احتمالی منتفع خواهند شد یا نه.

برجام در سال ۹۴ محرک بازار سرمایه نبود

حمید مرتضی کوشکی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: توافق احتمالی، بازارهای ما را وارد فاز رکودی خواهد کرد. کما اینکه بعد از خبر امضای برجام در سال ۱۳۹۴ نیز، روی سهم های گروه بانکی و خودرویی تحرک مثبتی ایجاد کرد؛ ولی این اثرگذاری بیشتر هیجانی بود و در صورت های مالی، محرک رشد سودآوری چندانی مشاهده نشد.

با امضای برجام ریسک دست اندازی دولت به بازار سرمایه از بین می رود

وی اضافه کرد: با توجه به توافق قبلی، به نظر می رسد توافقی که احتمالا حاصل خواهد شد، توافق جامعی نخواهد بود. اما در مجموع معتقدم تاثیر منفی عدم توافق بر اقتصاد ما، زودتر از تاثیر مثبت توافق نمایان خواهد شد. به هر حال قیمت سهم ها در بازار سرمایه، اصلاح سنگینی داشته و بخشی از تاثیر منفی احتمال عدم توافق در این بازار پیشخور شده است. بنابراین اگر توافقی صورت بگیرد، این بازار پتانسیل یک رشد هیجانی و بعد از آن ورود به فاز ثبات و رشد سهم ها بر اساس گزارشات شرکت ها را خواهد داشت. شاید دلیل خوشبینی مفرط برخی فعالان بازار سرمایه به رشد این بازار، از بین رفتن ریسک دست اندازی دولت در سود شرکت ها تحت تاثیر توافق باشد.

به هر حال تصمیمات دولت بزرگترین ریسک بازار سرمایه در یکی دو سال اخیر بوده و اگر فشار کسری بودجه دولت کاهش یابد، بازار سرمایه از برزخ تصمیمات دولت خارج شده و پتانسیل رشد خواهد داشت؛ ولی این اتفاق هم یک رشد شارپ و غیر طبیعی در این بازار را توجیه نمی کند و  به رغم ارزندگی اکثر سهم ها در قیمت های فعلی و جذابیت بازار سرمایه برای یک سرمایه گذاری بلندمدت، با مفروضات کنونی(دلار تقریبا ۳۰ هزار تومانی و قیمت های جهانی) نباید انتظار داشت توافق احتمالی، جهش عجیب سال ۹۹ را دوباره تکرار کند. بصورت خلاصه می توان گفت بازار سرمایه با فرض توافق، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری بلندمدت روی سهم های بنیادی خواهد بود.

بازار سرمایه همچنان مناسب ترین گزینه سرمایه گذاری است

وی ضمن تاکید بر ضرورت انتخاب سهم با تکیه بر تحلیل، گفت: با وجود ریزش سنگین بازار سرمایه در دو سال اخیر، اما سهم های زیادی هم در چند سال گذشته بازدهی خیره کننده ای برای سهامداران به ارمغان آورده اند. بعنوان مثال سهم یکی از اوره سازان در سال ۹۷ حدود ۸۲۰ تومان بوده؛ ولی این شرکت سال گذشته بالغ بر ۱۲۰۰ تومان سود نقدی تقسیم کرد و در مجموع در این ۴ سال سهم بازدهی تقریبا ۲۴۰۰ درصدی داشته است. خیلی از سهم های بازار سرمایه شرایط مشابهی داشته اند و با این تفاسیر، تردیدی وجود ندارد که بازار سرمایه گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری های بلندمدت خواهد بود.

نوسان مثبت گروه خودرو و بانک موقت خواهد بود

این کارشناس بازار سرمایه در تحلیل وضعیت خودرویی ها و بانکی ها با فرض توافق عنوان کرد: اگرچه اخبار مثبت مذاکرات همواره تاثیر مثبتی روی سهم های خودرویی و بانکی داشته؛ اما معتقدم این دو گروه تحت تاثیر اخبار مذاکرات فقط برای نوسان گیری کوتاه مدت جذاب است. واقعیت این است که مشکلات صنعت خودرو با توافق مرتفع نخواهد شد و مادامی که سایه قیمت گذاری دستوری و مداخله های بیرونی بر سر خودروسازان سنگینی کند، خودروسازان از بار فشار زیان انباشته خلاصی نخواهند داشت.

بانک ها هم بدون پذیرش FATF، گشایشی تجربه نخواهند کرد. فراموش نکنید بانک ها در چند سال اخیر از محل درآمد سرمایه گذاری ها و نیز تسعیر ارز، سود خوبی شناسایی کرده اند و اگر اقتصاد ما شرایط پایدارتر و با ثبات تری داشته باشد، شناسایی این سودها معنا ندارد. به نگاه تحلیلی، برای سرمایه گذاری بلندمدت سهم های مناسب تر از خودرویی و بانکی در بازار سرمایه ما وجود دارد.

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 31770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha