خانه دار شدن به آرزویی محال تبدیل شده است/سیاستهای دولت در بازار اجاره پالس مثبت به افزایش قیمتهاست/دولت رئیسی از تجربه مثبت مسکن مهر استفاده کند

فاطمی عقدا گفت:بهترین شیوه ای که در شرایط فعلی می تواند یک راهکار قابل توجه باشد استفاده از مدل مسکن مهر با رفع نواقصی است که در این طرح وجود داشت. ضمن اینکه از زمین های فرسوده و زمین های شهری وزارتخانه ها که دارای زیر ساخت های لازم برای زندگی شهری هستند نیز دولت می تواند استفاده کند.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید محمود فاطمی عقدا کارشناس بازار و صنعت مسکن در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص دلایل افزایش نرخ مسکن و اجاره بها که از چند سال گذشته تا کنون روند پرشتابی داشته است، گفت: موضوع پر چالش نیاز به مسکن، رفع معضلات و نیازمندی های این بخش یکی از مهمترین بخش هایی است که هیچ دولتی نباید از آن غفلت کند چرا که غفلت های دولتهای گذشته در این موضوع امروز کشور را دروضعیت بحرانی قرار داده که خانه دار شدن آرزویی محال به نظر می رسد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: موضوع مهم در خرید خانه، افزایش توان و قدرت خرید مردم است. با تورم های بالایی که در چند سال گذشته به دلیل سوءمدیریت اقتصادی کشور و تحریمها و افزایش نرخ دلار که از این دو جهت بر اقتصاد عارض شده، نرخ مسکن حباب وار بیش از آنچه باید باشد، افزایش یافته است. در این مسیر، علی رغم بالا رفتن یک باره قیمت بسیاری از کالاها و خدمات از جمله کالای ضروری مثل مسکن، قدرت خرید مردم نه تنها افزایش نیافته، بلکه تورم، قدرت خرید مردم را زمین زده و زمین گیر کرده است.

این کارشناس مسکن افزود: در چنین شرایطی حتی اگر دولت وام مسکن بدهد، برفرض مثال بانکها نیز در این موضوع با دولت همکاری کنند، مردم توانی برای بازپرداخت اقساط سنگین وام و تسهیلات مسکن را ندارند. امروز یک منزل مسکونی در پایین ترین نقاط شهر تهران بیش از یک میلیارد تومان تمام می شود، لذا نمی توان انتظار داشت طبقه متوسط به پایین با حقوق های زیر خط فقر، توانی برای پرداخت اقساط وام و تسهیلات را داشته باشند، هر چند بانکها نیز  دراین موضوع با دولت و مردم همکاری نمی کنند.

سید محمود فاطمی عقدا کارشناس مسکن در این باره خاطر نشان کرد: اصولا بانکها تمایلی برای پرداخت وام و تسهیلات با سودهای پایین اما طولانی مدت ندارند، ضمن اینکه وام و تسهیلات مصوب کفاف خرید چند متر از یک خانه را می دهد.اگر مردم آورده مالی قابل توجهی بیش از دو سوم قیمت مسکن را نداشته باشند، هرگز قادر به خرید خانه نمی شوند.

کارشناس بازار و صنعت مسکن درباره چرایی افزایش اجاره بها گفت: افزایش قیمت ملک که به تبع بالا رفتن نرخ تورم و دلار اتفاق افتاده، اجاره بها را نیز افزایش داده است. به دلیل اینکه در ایران اجاره داری حرفه ای با رعایت قوانین و ضوابط لازم را نداریم، مالکین براساس نرخ تورم یا حتی بیشتر از آن از مستاجر اجاره طلب می کنند، ضمن اینکه امرار معاش برخی وابسته به اخذ اجاره و کرایه خانه است، لذا قیمت مسکن را با افزایش های روزانه تورم تطبیق می دهند و به همین دلیل اجاره بها را بالا برده اند.

سید محمود فاطمی عقدا در پاسخ به این سوال که آیا تعیین دستوری اجاره بها میتواند مانع افزایش کرایه توسط موجران شود، گفت: به هیچ وجه. هرگاه دولت در بازارهای مختلف دستوری عمل کرد بازار روند مخالف را درپیش گرفت. افزایش قیمت های دستوری مثل ۲۵ درصدی که امسال برای سقف افزایش اجاره بها در نظر گرفته شد پالس مثبتی برای افزایش قیمت اجاره است حتی اگر قیمت ملک تکان نخورده و بالا نرفته باشد یا نرخ تورم چندان بیشتر نشده باشد، پس قیمت گذاری دستوری غلط و غیر کاربردی است.

این کارشناس بازار مسکن  در خصوص اینکه آیا واگذاری زمین از سوی دولت به مردم، راهکار خوبی برای خانه دار کردن مردم است، گفت: باز هم به هیچ وجه، چرا که بحث قدرت مالی و توان ساخت وساز مردم به لحاظ ریالی وسط کشیده می شود. مردمی که توانایی تامین نیازهای معیشتی خود را ندارند و وسط ماه کم می آورند برفرض اینکه در اطراف شهرها دولت به آنها زمین های رایگان بدهد از چه طریقی هزینه ساخت وساز را تامین می کنند؟

وی در این باره افزود: دولت که نمی تواند به مردم زمین بدهد بدون خیابان کشی و فراهم سازی زیر ساخت های مورد نیاز برای زندگی شهری. قطعا زمین وقتی تبدیل به مسکن می شود که منطبق با سیاست های شهرسازی ساخته شود. به این دلیل بعید به نظر می رسد منظور رئیس جمهور دادن زمین به مردم و آزاد گذاشتن آنها برای ساخت وساز باشد چرا که بدون برعهده گرفتن بخش مهمی از این کار توسط دولت، کار نشدنی است و مشارکت مردم و دولت می تواند زمینه ساز توسعه ساخت و سازها باشد با تاکید بر درآمدزایی و افزایش قدرت مالی مردم.

 معاون اسبق وزارت راه وشهرسازی با ارائه یک راهکار برای حل بخشی از معضل مسکن گفت: بهترین شیوه ای که در شرایط فعلی می تواند یک راهکار قابل توجه باشد استفاده از مدل مسکن مهر با رفع نواقصی است که در این طرح وجود داشت. ضمن اینکه از زمین های فرسوده و زمین های شهری وزارتخانه ها که دارای زیر ساخت های لازم برای زندگی شهری هستند نیز دولت می تواند استفاده کند.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات مسکن مهر، زمین هایی بود که زیر ساخت های آن تهیه نشده، مثل آب و برق و گاز در آن ساختمان های بلااستفاده بالا رفت. اگر از تجربه مسکن مهراستفاده می شود این موانع مهم باید رفع شود، ضمن اینکه بافت های فرسوده در کلان شهرها فرصت خوبی برای تولید انبوه مسکن است و معتقد هستم برنامه تامین مسکن دولت آقای رئیسی محقق شدنی است مشروط به استفاده از  تجربیات گذشته و اینکه دولت برای جبران عقب ماندگی یک سال خود و هشت سال دولت آقای روحانی از فاز حرف وارد فاز عملیاتی شود.

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 31733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha