سلام روسیه به روبل دیجیتال!

بانک روسیه در جدیدترین گزارش خود اظهار داشت که یک نسخه از روبل دیجیتال را به عنوان ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در آغاز سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بانک روسیه در تازه‌ترین به‌روزرسانی سیاست‌های پولی خود یادآور شد که ارز دیجیتال بانک مرکزی یا همان CBDC با رویکرد هدفمندی صادر خواهد شد. به عبارت دیگر این روبل‌های دیجیتال تنها برای مصرف در محصولات یا خدمات مشخصی طراحی و قابل استفاده خواهند بود.

این نهاد خاطرنشان کرد که هدفمندی موجب بهبود هزینه‌های بخش عمومی خواهد شد. در بیانیۀ رسمی منتشر شده از دو بخش هزینه‌های تامین خدمات رفاهی و قراردادهای دولتی به‌ عنوان مهم‌ترین ذی‌نفعان این فناوری یاد شده است.

در گزارش مذکور همچنین یک جدول زمانی برای اجرای این CBDC ارائه شده است که براساس آن آزمایشات مربوط به تراکنش‌های ارز فیات و تسویه‌حساب‌های قراردادهای هوشمند با روبل دیجیتال همزمان با آغاز سال ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود که شرکت‌های اعتباری نیز در سال آینده به این سیستم ملحق شده تا دولت بتواند حق‌الزحمه‌های مربوطه را با روبل دیجیتال دریافت و پرداخت کند. روسیه برای این محصول بانکی جدید خود یک حالت آفلاین نیز طراحی کرده است که از سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۳) اجرایی شده و به ادغام موسسات مالی خارج از سیستم بانکی یاری خواهد رساند.

این خبر درحالی منتشر شده است که آقای پوتین تصمیم به ممنوعیت استفاده از رمز ارزها در خاک این کشور گرفته است. در پایان باید یادآور شد که روبل دیجیتال برای تسویه حساب‌های برون مرزی و به دنبال تحریم روسیه از سیستم بانکی سوییفت (SWIFT) استفاده نخواهد شد.

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 31685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha