بازار سهام بجز برجام با دو ریسک دیگر مواجه است/مهمترین دغدغه بازار قیمت تثبیت نشده دلار است/دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان توجیه ندارد!

کارشناس بازار سرمایه گفت: رویکرد بازار تغییر کرده و به سناریوی احیای برجام وزن بیشتری می دهد و انتظار می رود که مداخلات دولت نیز به حداقل برسد. اکنون بازار تخمین (sense) از اما و اگرهای پساتحریم ندارد و در این میان زمزمه هایی از نرخ دلار از ۲۵ هزار تومان نیز به گوش می رسد، با اینکه دولت دلار را در این نرخ تحویل گرفته و قیمت کمتر از آن توجیهی ندارد اما بازار نسبت به این موضوع ترس دارد و واکنش نشان می دهد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ مدت‌هاست که بورس تهران در محدوده ثابتی نوسان می‌کند و اخبار متفاوتی که به این بازار مخابره می‌شود، تأثیری چندانی بر روند آن نمی‌گذارد. هفته پیش بود که هیات مذاکره کننده ایران دور جدید مذاکرات را آغاز کرد و نتایج مثبتی نیز حاصل شد.

پس از مذاکرات، رسانه‌های خارجی نوشتند که اتحادیه اروپا «متن نهایی» مذاکرات هسته‌ای با ایران را به طرف‌های مذاکرات ارائه داده است. همچنین پیشنهاد اروپا، آخرین و بهترین متن برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است. اتحادیه اروپا متن نهایی توافق هسته‌ای با ایران را ارائه کرد. پس از اخبار مثبتی که از وین مخابره شد، بورس در پایان هفته واکنش مثبت نشان داد و با بازاری سراسر سبز مواجه شدیم اما این واکنش مثبت عمر چندانی نداشت و شاخص سرخ پوش شد.  

بسیاری از صاحب نظران معتقدند تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود و قیمت‌های جهانی نیز در شرایط فعلی باشد و عملکرد خوبی نیز از حقوقی‌ها به ویژه صندوق توسعه و تثبیت در بازار نبینیم، باید شرایط موجود را تحمل کنیم و بازار با شرایط نوسانی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

احمد اشتیاقی تحلیلگر ارشد و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام تاکنون با ریسک‌های کسری بودجه و به دنبال آن معضلاتی همچون کمبود نقدینگی، سیاست قیمت گذاری دستوری و عدم اجازه رشد دلار نیمایی مواجه بوده اما تمامی این موارد با حاصل شدن توافق های برجامی برطرف می‌شوند. در حقیقت با برطرف شدن تحریم‌ها بازار دیگر با ریسک‌های یاد شده رو به رو نمی شود اما در عوض دو ریسک دیگر که مربوط به کاهش قیمت نفت و نرخ دلار در کوتاه مدت است، دست و پنجه نرم می کند.

اشتیاقی تشریح کرد: نبود نقدینگی اصلی‌ترین معضل این روزهای بازار سهام است و سهامداران به همین خاطر دچار ناامیدی و پیش بینی‌های بدبینانه می‌شوند اما باید توجه داشت که به نتیجه رسیدن مذاکرات وین منجر به تامین کسری بودجه دولت شده و با دلارهای صادراتی مشکلات بازار سهام نیز برطرف می‌شود. همچنین باید گفت که این موضوع سبب می شود که انتشار اوراق نیز به حداقل برسد و نرخ بهره روند کاهشی بیشتری را پیش بگیرد؛ بنابراین با احیای برجام بازارسهام به صورت تدریجی (نه در کوتاه مدت) روند صعودی را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر احتمال احیای برجام بیشتر شده و به همین واسطه ترس از بروز دو ریسک مذکور نیز بیشتر می شود؛ از این رو سرمایه گذاران تمایل دارند تا مشخص شدن این موضوع و کشف شدن قیمت واقعی دلار، دست نگه دارند. فکر می کنم با تثبیت شدن نرخ دلار، بازار سهام دیگر ریسک جدی و تهدید کننده ای را نداشته باشد و پس از آن بازار به ثبات برسد.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: با رفع تحریم‌ها سیاست‌های کلان مشخص شده و اقتصاد کشور پیش بینی پذیر می شود؛ از این رو سرمایه گذاران می توانند به طور قطعی و با اطمینان خاطر تصمیم گیری کنند. اکنون مهمترین دغدغه بازار قیمت تثبیت نشده دلار است، فکر می کنم هیجان کاهش نرخ در کوتاه مدت رخ می دهد و بعد از احیای برجام بازار را دچار سردرگمی کند اما بعد از حدود یک ماه بازار به ثبات نسبی و جهت گیری صحیح می‌رسد.

اشتیاقی بیان کرد: با قوی شدن احتمال توافق‌ در مذاکرات وین، صندوق تثبیت بازار باید از گروه‌های ریالی همچون بانکی‌ها، حمل و نقلی‌ها، خودرویی‌ها و ... که اصلاح زیادی داشتند و با احیای برجام نیز از شرایط ایده‌آلی برخوردار می‌شوند، حمایت کند چراکه اگر در این گروه‌ها معاملات خوب و رو به بالایی به ثبت برسد، کلیت بازار در برابر ریسک کاهش نرخ نفت و دلار حفظ می شود؛ علاوه بر این موضوع این اقدام می تواند پوششی جهت جلوگیری از بروز رفتار هیجانی سهامداران خرد نیز ایجاد می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با توجه به اینکه قیمت سهام ارزنده است و نرخ برخی از نمادها به کمتر از ارزش ذاتی خود رسیده‌اند با ورود نقدینگی، موج جدید و روند افزایشی رقم می خورد و به دنبال این موضوع بازار سهام پویا می‌شود.

وی ابراز کرد: رویکرد بازار تغییر کرده و به سناریوی احیای برجام وزن بیشتری می دهد و انتظار می رود که مداخلات دولت نیز به حداقل برسد. اکنون بازار تخمین (sense) از اما و اگرهای پساتحریم ندارد و در این میان زمزمه هایی از نرخ دلار از ۲۵ هزار تومان نیز به گوش می رسد، با اینکه دولت دلار را در این نرخ تحویل گرفته و قیمت کمتر از آن توجیهی ندارد اما بازار نسبت به این موضوع ترس دارد و واکنش نشان می دهد.

اشتیاقی مطرح کرد: بانک مرکزی باید نرخ تعادلی را صراحتا اعلام کند؛ زمانی که برجام احیا بشود می تواند چنین جسارتی را داشته باشد چراکه  در چنین شرایطی انتظارات تورمی فروکش می کند و نقدینگی به سوی بازار ارزی نمی‌رود، بنابراین بانک مرکزی می تواند جسارت به خرج داده و با اعلام نرخ تعادلی بازارهای مالی را از سردرگمی خارج کند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بسیای از صاحب نظران با توجه به حجم نقدینگی، بازارکالایی و سایر عوامل تاثیرگذار معقدند که دلار باید در محدوده  ۲۷ هزار تومان تک نرخی بشود اما اینکه چنین نرخی به صراحت اعلام نشده، سرمایه گذاران به احتمال‌های منفی و حتی بعید واکنش نشان می دهند.

اشتیاقی در تکمیل سخنان خود گفت: اگر دولت در اعلام نرخ تعادلی پیش قدم بشود، بازار سهام حداقل یک واحد پی بر ای گرفته و رشد می‌کند؛ در این صورت پس از احیای برجام بازار دچار سردرگمی و ریسک عدم تثبیت قیمت رو به رو نخواهد شد.

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 31681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha