دولت در حوزه اقتصادی برنامه مدون قابل پیاده شدن ندارد/مردم از قیمت گذاری دستوری دولت دل خوشی ندارند/ تا زمانی که پول وارد بازار سرمایه نشود،جریان منفی ادامه دارد

کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: دولت باید ساختارهای ذهنی و اجرایی و رویکردهای خود را تغییر دهد در غیر این صورت بی اعتمادی که در عرصه اقتصاد و دربورس موج می زند منجر به فرار بیشتر سرمایه ها از بورس و از کشور می شود.وضعیت به قدری بد است که خروج سرمایه بدون توجه به منفی یا مثبت بودن شاخص ها صورت می گیرد.

گروه بورس و بازار های مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد علی احمد زاد اصل کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص این موضوع که چرا علی رغم تلاش های دولت برای رونق بخشی در بورس، چنین نتیجه ای حاصل نمی شود، گفت: از روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون علی رغم وعده ها و قول های داده شده به مردم، هیچ اتفاق مثبت اقتصادی درزندگی و معیشت مردم رخ نداده که مردم به دولت اعتماد ؛کنند به همین خاطر در حالت کلی مردم در بازارها و بخش های مختلف اقتصادی به دولت اعتمادی ندارند.

وی دلیل بی اعتمادی مردم به دولت را توضیح داد و گفت: به این خاطر مردم به سمت دولت نمی روند و به دولت مطمئن نیستند چرا که دولت به جای رفع مشکلات مردم و مطالبات اصلی مردم به دنبال فعالیت هایی است که به زعم خود گمان می کند موجب اقتدارش می شود و می تواند حکمرانی تحکم آمیزی داشته باشد در حالی که این مدل حاکمیت تحکم و حکمرانی مطلوب ملت نیست.

احمد زاد اصل در ادامه توضیح داد: دولت به جای ریشه یابی مسائل و حل آنها از عمق، دائما دستوری عمل می کند و رویکردهایی را دنبال کرده که عملیاتی نبوده اند، بلکه حرفی زده می شود و از کنار آن عبور می کنند. این موضوع را نه تنها در بورس، بلکه در سایر حوزه ها اعم از سیاسی تا اقتصادی، فرهنگی واجتماعی می بینیم. در حوزه سیاسی برجام که با مسائل اقتصادی و اجتماعی آمیخته شده ماه هاست جواب روشنی به مردم داده نمی شود و دولت در این موضوع با مردم رو راست و صادقانه برخورد نمی کند که وضعیت برای فعالیت های اقتصادی روشن شود.

این کارشناس بورس و اقتصاد بیان داشت: در حوزه اجتماعی علی رغم اینکه انتظار می رفت تنگی های معیشتی مردم دیده شود ودر کشور فضای آرامی ایجاد شود با مسائلی که درخصوص وضعیت حقوق بگیران تامین اجتماعی و رویکردهای وزیر سابق دولت دیدیم، نارضایتی های اجتماعی بازنشستگان، حقوق بگیران بالا گرفته است.مردم از معلمان تا اصناف مختلف حق خود را از دولت مطالبه می کنند و بین آنها با دولت همچنان کشمکش وجود دارد. دولت نه تنها مطالبات مردم را برآورده نمی کند، بلکه رویکردهایی را انتخاب و سیاست هایی را اعمال می کند که منجر به افزایش   مطالبه گری مردم می شود.  

محمد علی احمد زاد اصل در ادامه توضیح داد: به هر حال وضعیت بد است چه در عرصه کلان اقتصاد، چه در بورس. به این خاطر که دولت در حوزه اقتصادی کماکان برنامه مدون اقتصادی قابل پیاده شدن ندارد. با اینکه دولت اعلام کرده بود اقتصاد ایران را به برجام گره نمی زند اما به این قول نیز نتوانست عمل کند، چون عملیاتی نمی شد. این مورد و سایر مواردی که دولت نتوانسته آنها را که بخش مهمی از مطالبات مردمی است حل کند منجر به افزایش بی اعتمادی عمومی نسبت به عملکرد دولت شده است.

وی مشخصا در خصوص بورس توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه بورس دما سنج اقتصاد ایران است و عکس العمل های اقتصادی خود را در بوس نشان می دهد در چنین شرایطی بدیهی است شاهد بی تفاوتی مردم یا گریز مردم از بورس هستیم به این دلیل که رفتارهای دولت منجر به افزایش نگرانی آنها در بخش های مختلف اقتصاد از جمله در بورس شده است.

وی در این باره تصریح کرد: دولت، مردم را بابت نرخ خوراک ها نگران کرده است. مردم از قیمت گذاری دستوری دولت دل خوشی ندارند. علی رغم شعار حرکت به سمت خصوصی سازی در یک سال گذشته کمترین کاری در این موضوع صورت نگرفته است. متاسفانه دولت مشغول مسائل نمادینی است که سر و تهی ندارد. در حالی که باید مشغول اقداماتی باشد که موجب دلگرمی مردم شود نه بی اعتماد کردن و فراری دادن آنها و سرمایه هایشان.

محمد علی احمد زاد اصل کارشناس بورس گفـت: وظیفه دولت اعتماد سازی و بیان حقایق با مردم است. از اول هم می دانستند نمی شود و نمی توان مسائل سیاسی مثل برجام را در اقتصاد کشور بی تاثیر دانست اما به مردم وعده نشدنی دادند و مردم نیز به دولت اعتماد کردند، اینک مردم توجیهات دولت را نمی پذیرند که به برجام و تحریم ها نسبت داده شود یعنی هیچ بهانه ای در این موضوع قابل قبول نیست. در واقع یک بی اعتمادی نهادینه شده در جامعه ترویج شده و گریزی از آن نیست.

کارشناس بورس با ارائه راهکاری برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و بازار سرمایه گفت: دولت باید ساختارهای ذهنی و اجرایی  و رویکردهای خود را تغییر دهد در غیر این صورت بی اعتمادی که در عرصه اقتصاد و دربورس موج می زند منجر به فرار بیشتر سرمایه ها از بورس و از کشور می شود.وضعیت به قدری بد است که خروج سرمایه بدون توجه به منفی یا مثبت بودن شاخص ها صورت می گیرد. فرقی نمی کند شاخص سبز باشد یا قرمز، تا زمانی که پول وارد بازار سرمایه نشود، جریان منفی ادامه می یابد لذا دولت فقط با اعتماد سازی می تواند در وضعیت بد کنونی اقدامی مثبت صورت دهد.

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 31653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha