بلاتکلیفی بورس در واکنش به روند مذاکرات

در حال حاضر مذاکرات برجام تأثیر زیادی روی بورس دارد و به نوعی بورس به مذاکرات بها می‌دهد. البته مدت طولانی که مذاکرات درحال برجام است و این موضوع بازار سرمایه را بلاتکلیف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایمنا؛ بورس تهران در هفته‌ای که فقط سه روز معاملاتی داشت، بالاخره توانست عملکرد مثبت و رو به بالا را ثبت کند.

بورس تهران این هفته رشد کرد. در سه روز معاملاتی و با ثبت رکوردهایی قابل توجه، بازار سهام توانست کمی رشد کند. شاخص کل بورس این هفته بیش از ۱۱ هزار واحد معادل ۷۷ صدم درصد رشد کرد.

شاخص هم وزن نیز بیش از ۵۵۰۰ واحد معادل ۱.۴۴ درصد رشد داشت و شاخص فرابورس ۲۸۹ واحد معادل ۱.۵۳ درصد افزایش یافت.

گرچه رشد شاخص‌ها در این هفته چندان زیاد نبود، اما پس از ثبت چند هفته نزولی، همین میزان رشد هم امیدوارکننده بود.

حقیقی‌ها چه کردند؟

این هفته خریداران حقیقی با توجه به اخباری که از مذاکرات هسته‌ای مخابره می‌شد، توجه زیادی به دو گروه خودرو و بانک داشتند. البته مثبت و منفی بودن خبرها درباره نتایج مذاکرات باعث می‌شد که حقیقی‌ها یا در سمت تقاضا یا در سمت عرضه‌ای دو گروه فعال باشند اما در کل این دو گروه را می‌توان از صنایع پرمعامله در هفته جاری دانست.

قدرت خریداران فقط یک روز افزایش یافت

در بخش شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز این هفته یک روز مثبت وجود داشت. در روز شنبه عدد شاخص قدرت خریداران حقیقی به ۱.۱۷ رسید که قدرت بیشتر خریداران حقیقی در مقابل فروشندگان حقیقی را نشان می‌داد.

البته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه دوباره این عدد به زیر یک برگشت و رقم‌های ۰.۸۴ و ۰.۸۶ ثبت شد. با این حساب قدرت گرفتن خریداران حقیقی بسیار کوتاه مدت بود و نتوانست ادامه دار باشد.

خودرو دوباره روی تابلوهای بورس کالا ویراژ داد

شرکت ایران خودرو در اطلاعیه‌ای عرضه خودروهای هایما در بورس کالا را اعلام کرده و گفته است که این اقدام در راستای شفافیت در فروش محصولات، ایجاد امکان خرید آسان برای مشتریان واقعی و حذف سودجویان از فرآیند فروش و در نهایت حذف قرعه کشی صورت خواهد گرفت.

ایران خودرو اعلام کرده که با بررسی و مطالعات کارشناسی صورت گرفته در حال حاضر عرضه در بورس کالا مناسب‌ترین روش برای فروش خودرو است و با این روش مشتری واقعی علاوه بر دسترسی سریع و آسان به خرید خودرو، از خرید با قیمت‌های کاذب در بازار بی‌نیاز خواهد شد.

عرضه خودروهای هایما در شرایطی صورت می‌گیرد که بارها در مسیر ورود خودرو به بورس کالا موانع مختلفی ایجاد شده است.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

به باور اغلب کارشناسان عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند زمینه‌ساز شفاف‌سازی در بازار پرهیاهو و حرف و حدیث خودرو باشد. به طور کلی بازار سرمایه به عنوان یکی از شفاف‌ترین حوزه‌ها در بین بازارها شناخته می‌شود.

قیمت محصولات مورد اشاره نیز کمی با بازاری که امروز از خودرو می‌شناسیم تفاوت دارد.  فیدلیتی هفت نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی هفت نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت‌های ۷۷۲ میلیون تومان عرضه خواهند شد.  فیدلیتی پنج نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شوند.  خودوری دیگنیتی پرایم نیز به قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

برای خرید خودرو از بورس کالا باید کد معاملاتی بورس کالا گرفت. افراد حقیقی (افراد عادی) باید فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزاری را تکمیل و تصویر شناسنامه و کارت ملی را که توسط کارگزار برابر با اصل را تحویل دهند.

مشتریان حقوقی نیز باید بعد از تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار، مدارک هویتی شرکت را شامل اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیئت مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت و همچنین شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت، ارائه کنند. در ادامه، همه این موارد باید توسط کارگزار برابر با اصل شود.

مشتریان حقوقی، همچنین باید مدارک مالی شرکت را ارائه کنند. این مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی و صورت‌های مالی آخرین دوره مالی شرکت می‌شود. ارائه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی و مجوزهای فعالیت شرکت از جمله پروانه بهره‌برداری نیز ضروری است.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای خرید خودرو، باید ۳۰ درصد قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد، این مبلغ تا زمان انجام فرایند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود.

تنها یک خودرو می‌توان خرید!

حمیدرضا رحمنی، رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس‌کالا درباره اینکه هر متقاضی چند درخواست می‌تواند ثبت کند، گفت: درحال حاضر هر کد ملی صرفاً مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و صرفاً هم امکان خرید یک دستگاه خودرو را دارد. همچنین صدور سند و شماره‌گذاری نیز فقط به اسم خریدار خواهد بود.

وی اظهار کرد: پس از انجام فرآیند حراج و نهایی‌شدن خریدار، یکسری هزینه‌های عوارض، شماره‌گذاری و هوشمندسازی کارت خودرو لحاظ می‌شود.

رحمنی گفت: پس از نهایی‌شدن ثبت سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرایند حراج صورت می‌گیرد. خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرایند حراج شرکت کرده و درصورتی‌که تقاضا از عرضه بیشتر باشد، در رقابت شرکت خواهند کرد. مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده است.

پیش‌بینی بورس در هفته آینده

در حال حاضر مذاکرات برجام تأثیر زیادی روی بورس دارد و به نوعی بورس به مذاکرات بها می‌دهد. البته مدت طولانی که مذاکرات درحال انجام است و این موضوع بازار سرمایه را بلاتکلیف کرده است دور اخیر مذاکرات چند روز گذشته در شرایطی به اتمام رسید که بسیاری از فعالان بازار همچنان امید خود به احیای برجام را از دست نداده‌اند. امیدی که بر اساس اظهارات طرف‌های مذاکره مبنی بر آماده بودن متن نهایی بیش از پیش تقویت شده است.

با توجه به تمرکز همیشگی بازار بر روند مذاکرات و اثرپذیری بازار سهام از تحولات سیاسی و به تبع آن اقتصادی، می‌توان گفت این رابطه کماکان ادامه دارد. البته سهامداران، تا حدودی نسبت به مذاکرات خوش‌بین هستند و با هر خبر مثبتی از مذاکرات معاملات تا حدود زیادی مثبت می‌شود.

در هفته اخیر شاهد سه روز معاملاتی نسبتاً نوسانی بودیم و انتظار می‌رود هفته آینده نیز به همین شکل باشد. یعنی روز شنبه شاهد معاملات نسبتاً نوسانی خواهیم بود، یعنی بخشی از روز مثبت و بخشی دیگر منفی خواهد بود.

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
کد خبر: 31607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha