بهترین استراتژی در روزهای ابهام بورسی چیست؟ /  دو سوم بازار سهام ما کامودیتی محور است/نفت زیر ۹۰ دلار زنگ خطر سرمایه گذاران است

کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین استراتژی برای سهامداران خرد این است که با توجه به قوی شدن احتمال برجام، سهم شرکت های ریالی در پرتفوی خود را افزایش بدهند و با رصد تحولات جهانی نسبت به اصلاح سبد دارایی خود اقدام کنند. سهامداران خرد باید توجه داشته باشند که نفت برنت کمتر از ۹۰ دلار می‌تواند زنگ خطر جدی محسوب بشود. اگر قیمت‌های کامودیتی در همین سطح باقی بماند، بازار سهام و نمادهای مربوطه همچنان ارزشمند باقی می‌ماند. اگر روند اصلاحی آنها ادامه‌دار باشد و ما شاهد سقوط قیمتی در کلیه محصولات پایه بازارهای جهانی باشیم، بالتبع بازار سهام ما نیز گریزی جز اصلاح قیمتی ندارد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ روز شنبه به واسطه سیگنال برجام و مذاکرات هسته‌ای بورس سبز پررنگ بود و ورود ۱۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی داشت. پس از دو روز تعطیلی وسط هفته روز سه‌شنبه شاخص کل مثبت شد اما ۲۴۵ میلیارد نقدینگی خارج و روز چهارشنبه با سرخ‌پوشی شاخص ۲۰۱ میلیارد تومان پول خروج پول از بازار ثبت شد.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: اکنون بازار سهام در وضعیت تقریبا رکودی و در حالت انتظار به سر می برد اما با این حال احتمال ریزش بیشتر بازار اندک بوده و با توجه به محرک‌های موجود امکان صعود برای آن فراهم است. هرچند که امکان رشد بیشتر بازار از مقطع فعلی وجود دارد اما به طور حتم نمی توان قضاوتی داشت و باید منتظر پالس های قوی‌تری در روند معاملات باشیم.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: یکی از اصلی‌ترین‌ محرک‌های بازار که در حال حاضر می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را بر بازار داشته باشد، مربوط به بحث مذاکرات وین و نتایج آن است. اگر برجام به ثمر برسد و یا بالعکس نتیجه خوبی حاصل‌ نشود، بازار سهام از آن تأثیر می‌پذیرد و در این بین اخبار مربوط تنها نوع مثبت و یا منفی بودن جهت‌گیری را مشخص می‌کند.

وی مطرح کرد: در حقیقت فارغ از اینکه رفع یا تداوم تحریم می‌تواند بر هر یک از صنایع تاثیر متفاوتی بگذارد، تعیین و تکلیف شدن کلیت آن می‌تواند بازار سهام را از ابهام خارج کند و به همین واسطه ترسیم مشخصی از سیاست‌های کلان و استراتژی‌های آینده به وجود بیاید. با تعیین و تکلیف شدن برجام، بازار سهام از حالت ابهام و سردگمی خارج شده و روند مشخصی را به خود می گیرد.

میرزایی در تشریح دیگر محرک‌های تاثیرگذار بر بازار سهام، مطرح کرد: علاوه بر موضوعات مربوط به برجام، بحث نرخ بهره بین بانکی نیز تأثیر مستقیمی بر رویکرد و عملکرد بازار سهام می‌گذارد که خوشبختانه در هفته گذشته بعد از  مدت ها روند این نرخ کاهشی شد و اگر این مقدار به کمتر از ۲۰ درصد برسد، به طور حتم موج قوی تقاضا در بازار به وجود می‌آید و به دنبال آن شاخص کل مجددا خود را در بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تثبیت می کند.

وی معتقد است؛ نرخ دلار نیمایی نیز یکی دیگر از محرک‌های مهم بازار سهام به حساب می‌آید که خوشبختانه روند صعودی آرامی را پیش گرفته و فکر می کنم صعود آن در آینده نیز ادامه دار باشد. این موضوع تاثیر بسیاری بر عملکرد مثبت نمادها و خوشبینی سرمایه گذاران از تحقق سودآوری شرکت های بورسی دارد. 

بازی کامودیتی‌ها با بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عوامل خارجی تاثیرگذار بر وضعیت بازار سهام، گفت: اگر وضعیت کلی کامودیتی ها را نگاه کنیم خواهیم دریافت با اینکه اصلاح قیمتی قابل توجهی داشتند اما نسبت به نرخ‌های سال گذشته همچنان اعداد مطلوبی را دارند. اگر قیمت‌های کامودیتی در همین سطح باقی بماند، بازار سهام و نمادهای مربوطه همچنان ارزشمند باقی می‌ماند. اگر روند اصلاحی آنها ادامه‌دار باشد و ما شاهد سقوط قیمتی در کلیه محصولات پایه بازارهای جهانی باشیم، بالتبع بازار سهام ما نیز گریزی جز اصلاح قیمتی ندارد.

میرزایی اضافه کرد: حدود دو سوم بازار سهام ما کامودیتی محور است، بنابراین تغیرات بازارهای جهانی می تواند تاثیرگذاری مستقیم و بسیاری زیادی بر بازارسهام داشته اما به طور کلی با فرض حفظ شدن نرخ‌های فعلی می توان انتظار داشت که نمادهای مربوطه محدوده های فعلی را حفظ خواهد کرد اما این موضوع به این معنا نیست که احتمال اصلاح بیشتر منتفی می‌شود.

وی مطرح کرد: فکر می کنم تا دو الی سه ماه آینده همچنان احتمال اصلاح وجود داشته باشد و پس از آن نیز با توجه به زمزمه‌هایی که از بحران انرژی در اروپا به گوشد می رسد و همچنین زمستان سختی که درپیش دارند، احتمال اصلاح تضعیف می‌شود. به بیان دیگر این امیدواری به وجود می آید که حتی اگر با افت قیمت مواجه بشیم، مجددا قیمت های جهانی به سطوح بالاتر و به طور مشخص، قیمت نفت به محدوده ۱۰۰ دلار باز می‌گردد.

میرزایی گفت: بهترین استراتژی برای سهامداران خرد این است که با توجه به قوی شدن احتمال برجام، سهم شرکت های ریالی در پرتفوی خود را افزایش بدهند و با رصد تحولات جهانی نسبت به اصلاح سبد دارایی خود اقدام کنند. سهامداران خرد باید توجه داشته باشند که نفت برنت کمتر از ۹۰ دلار می‌تواند زنگ خطر جدی محسوب بشود. 

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
کد خبر: 31584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha