زرماکارون دنبال دیده شدن است/هر کودک دبستانی می داند تولید یک میلیون خودرو نشدنی است/شرکت "چری" چنین ادعایی ندارد "زرماکارون" چرا مدعی است؟

کارشناس بازار و صنعت خودرو گفت: در حال حاضر شرکتی مثل "چری" که در ایران با مدیران خودرو کار می کند تعداد کمی خودرو تولید می کند به طوری که این شرکت که موفقیت خوبی در کسب و کار خود دارد سالانه ۹٠٠ هزار خودرو بیشتر تولید نمی کند، در حالی که نزدیک به ۲۳ سال از راه اندازی این شرکت گذشته است. چین که دریای تولید قطعه است شرکت چری اش بعد از گذشت ۲۳ سال هنوز به تولید یک میلیون خودرو در سال نرسیده است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بابک صدرایی کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص طرح موضوع ورود شرکت زرماکارون به عرصه تولید و صادرات خودرو، گفت: در وهله اول این موضوع که شرکتی از بخش خصوصی مایل به استارت تولید و صادرات خودرو باشد عجیب نیست، بنابراین اگر زرماکارون بخواهد وارد این صنعت شود تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد چرا که در دنیا نمونه هایی از این دست پیدا می شود که تخصص شرکت کار دیگری بوده اما در عرصه خودروسازی موفق شده است مانند شرکت فولکس‌واگن که بیزینس اصلی این شرکت در تولید مواد غذایی و سوسیس است.

وی در این باره افزود: به نحوی که می توان گفت سود اصلی این شرکت بیشتر از درآمد تولید مواد غذایی مثل سوسیس است تا خودرو. اما درباره زرماکارون وقتی در ابتدای راه مسوولین این شرکت بعد از اخذ مجوز، دم از تولید یک میلیون خودرو و صادرات برند خود می زنند، نشان می دهد این شرکت بیشتر به دنبال دیده شدن و سر زبان افتادن نام شرکت زرماکارون است. با مطرح کردن چنین موضوعی شرکت زرماکارون به دنبال تقویت جنبه تبلیغاتی است که بحث تولید و صادرات یک میلیون خودرو را مطرح کرده تا سر زبان ها بیفتد، چرا که با مطرح شدن خبری غیر عادی، این شرکت خود به خود مطرح می شود و موضوع بیان شده، وایرال می شود.

بابک صدرایی در این باره خاطر نشان کرد: به این دلیل که هر کودک دبستانی وهر فرد ناآگاهی در صنعت خودورسازی به این موضوع  واقف است که باید ده سال از تاسیس شرکتی در ایران گذشته باشد تا خودرو ساز موفق به ساخت و تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو شود، تولید یک میلیون خودرو که جای خود دارد!

وی در ادامه افزود: مساله مطرح شده از سوی شرکت زرماکارون به این دلیل غیر عادی است چرا که بسیاری از خودروسازان بزرگ جهانی نیز به سختی یک میلیون خودرو در سال تولید می کنند، حال مسوولین ومدیران شرکت زرماکارون باید پاسخ دهند که چگونه به چنین عددی رسیده اند؟ سوال دوم این است که چه خودرویی با چه برندی و با چه  طیف قیمتی تولید می کنند و به کدام بازارها عرضه می کنند و کدام بازارها متقاضی خودروی ساخت آنها خواهد بود؟

وی در خصوص اینکه در ایران تقاضای بیش از یک میلیون و پانصد هزار خودرو درسال وجود ندارد، گفت: در بهترین شرایط با داشتن قدرت خرید مردم، سالانه یک و نیم میلیون تقاضا در کشور وجود دارد، آن هم در وضعیت غیر تورمی که بازار کشش لازم را داشته باشد. ضمن اینکه در شرایطی که ایران خودرو و سایپا مدام تبلیغ می کنند به دنبال افزایش تولید هستند و مدعی ساخت یک و نیم میلیون خودرو در سال هستند، زرماکارون سالی یک میلیون خودرو را برای چه کسی تولید می کند؟ بر فرض مثال اگر سالانه قصد صادرات  ۵۰۰ هزار خودرو داشته باشد، مقصد صادراتی کجاست؟ وقتی چین با آن همه عظمت در عرصه تولید؛ نزدیک دو میلیون خودرو در سال صادرات می کند با ۴۰ خودروساز نزدیک ۳۰ میلیون خودرو تولید می کند، آیا می توان به داستان های عوامفریبانه این شرکت ها اعتماد کرد؟

وی در این باره توضیح داد: شصت سال از تاسیس ایران خودرو می گذرد اما بعد از گذشت شش دهه کار و فعالیت، نزدیک به ۵۰۰ هزار خودرو  در سال تولید می کند. مساله آنقدر مهم است که درتاریخ وجود نداشته خودروسازی در بدو امر ادعای ساخت یک میلیون خودرو در سال را داشته باشد. اگر خودروسازی چنین ادعایی داشته باشد در دوره زمانی بیش از پانزده سال و دو دهه اگر قوی کار کند و محصول خوبی به بازار عرضه کند چنین چیزی مقدور خواهد بود البته در فضای غیر تحریمی وغیر تورمی.

بابک صدرایی خاطر نشان کرد: این موضوع زمانی محقق می شود که ایران تحت تحریمهای بین المللی نباشد. کشش بازار ایران بالا باشد و مردم قدرت خرید خوبی داشته باشند، ضمن اینکه دروازه های صادراتی کشور نیز باز باشد، در این زمان ساخت سالی یک میلیون خودرو آن هم بعد از گذشت دو دهه از تاسیس شرکت تا حدودی منطقی به نظر می رسد. بی شک برای ساخت یک میلیون خودرو در سال وجود فاکتورها و مولفه های بسیاری الزامی است، بنابراین در شرایط فعلی چنین موضوعی از شرکت ایران خودرو که شش دهه از ساخت آن می گذرد نیز بعید است چه برسد به شرکتی که به تازگی قصد تاسیس و کار کردن دارد. به هر حال باز تاکید می کنم، زرماکارون با بیان این ادعای غیر واقعی به دنبال مطرح کردن خود نز رسانه‌ها،خبره های صنعت خودروسازی و صنعتگران است تا باعث مطرح شدن اسم زرماکارون شود.

بابک صدرایی کارشناس بازار و صنعت خودروسازی در ادامه بحث توضیح داد: اگر ادعای زرماکارون برای تولید خودرو درست باشد باید مشخص کند قصد تولید چه خودروهایی دارد؟ چه زمانی ماشین آلات و ابزارهای مودر نیاز را وارد می کند. شریک خارجی این شرکت کدام شرکت است؟ کدام شبکه خارجی قول همکاری برای ساخت یک میلیون خودرو به زرماکارون داده است؟ فرض کنیم زرماکارون به دنبال شراکت با یک شریک چینی است. در حال حاضر شرکتی مثل "چری"  که در ایران با مدیران خودرو کار می کند تعداد کمی خودرو تولید می کند به طوری که این شرکت که موفقیت خوبی در کسب و کار خود دارد سالانه ۹٠٠ هزار خودرو بیشتر تولید نمی کند، در حالی که  نزدیک به ۲۳ سال از راه اندازی این شرکت گذشته است. چین که دریای تولید قطعه است و تحریم نیست، اقتصادش مثل ایران تهدید نشده شرکت چری بعد از گذشت ۲۳ سال هنوز به تولید یک میلیون خودرو در سال نرسیده است.

 وی در پایان گفت و گو تاکید کرد: زرماکارون که در فضای اقتصادی و سپهر سیاسی ایران نفس می کشد و می داند هر لحظه تحریمی یا تهدیدی می تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد و مسائل برجام و...همچنان لاینحل مانده برچه اساسی ادعا می کند که می تواند یک میلیون خودرو در سال بسازد؟ شرکت چینی درجه یک نیز در سال نمی تواند یک میلیون سی کی دی برای شما تامین کند، مشخص نیست بر چه اساسی چنین موضوعی را مطرح کرده اند.

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
کد خبر: 31556

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha