صادرات سالانه ۲۵۰ هزار تن رب گوجه از کشور/  رب گوجه ایرانی سر سفره ۴۳۶ میلیون نفر

ایران ششمین تولیدکننده بزرگ گوجه فرنگی و چهارمین صادرکننده این محصول در جهان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایران؛به واسطه تولید بالای این محصول، ایران یکی از کشورهای سرآمد در زمینه تولید رب گوجه فرنگی نیز محسوب می‌شود، به طوری که هر ساله علاوه بر تأمین بازار داخل نزدیک به نیمی از این محصول به دیگر کشورها صادر می‌شود. در سال گذشته نیز به واسطه قیمت پایین گوجه فرنگی در کشور و افزایش نرخ‌های جهانی رب گوجه فرنگی صادرکنندگان با سود سرشاری در این حوزه روبه‌رو شدند.


تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن رب گوجه در کشور
سیدمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایران» اظهار کرد: میزان تولید سالانه رب گوجه سالانه ۶۰۰ هزار تن است که این عدد با توجه به نزولات آسمانی و تولید گوجه در کشور هر ساله اندکی بالا و پایین می‌شود.
وی افزود: از این میزان سالانه چیزی حدود ۲۵۰ هزار تن (۳۵ درصد)  رب گوجه به دیگر کشورها صادر می‌شود. از این میزان در سال گذشته ۲هزار تن آن توسط سازمان تعاون روستایی صادر شده است.


 رب گوجه ایرانی سر سفره ۴۳۶ میلیون نفر
صادرکنندگان ایرانی طی ۱۰ سال اخیر ترجیح داده‌اند که محصول خود را به بازارهای بسیار نزدیک صادر کنند به طوری که مقاصد مهم صادراتی رب گوجه فرنگی ایران کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، پاکستان و کویت بوده است. یکی از بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده رب گوجه فرنگی دنیا عراق است که ۲۰ درصد بازار رب گوجه فرنگی این کشور توسط صادرکنندگان کشورمان تأمین می‌شود، اما در مجموع می‌توان گفت رب گوجه ایران در دنیا میهمان سفره بیش از ۴۳۶ میلیون نفر می‌شود. آمارهای سه ماهه نخست گمرک نشان می‌دهد که صادرکنندگان رب گوجه این محصول را به ۳۵ کشور دنیا  صادر کردند به طوری که طی این مدت ۲۰هزار و ۸۹۰ تن رب گوجه به ارزش ۱۲ میلیون و ۳۰۳ هزار دلار از کشورمان صادر شده است.
مهم‌ترین مقاصد صادراتی این محصول  کشورهای همسایه خصوصاً عراق، افغانستان و کویت و کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلستان، روسیه، ترکیه، بلژیک، سوئیس و سوئد بوده است، از طرف دیگر این آمارها حاکی از آن است که علاوه بر کشورهای همسایه این محصول ایرانی به کشورهای دوردست از جمله کانادا و هندوراس در قاره امریکا و نیجر، ساحل عاج، سومالی و کنیا در آفریقا نیز راه پیدا کرده است.


 قیمت تمام شده رب گوجه فرنگی ۳۸ هزار تومان است
محمد مختاریانی، عضو هیأت مدیره سندیکای کنسرو و دبیر کمیته رب گوجه فرنگی این سندیکا در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: در حال حاضر با احتساب میزان مصرف گوجه برای تولید رب و هزینه دیگر مواد اولیه این محصول به طوری که هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی ۳۸ هزار تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود و باید این محصول در خرده فروشی‌ها به قیمت ۴۵ هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد.
وی در ادامه درخصوص بازارهای صادراتی این محصول عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد بازار عراق را صادرکنندگان ایرانی از آن خود کرده‌اند که امیدواریم با گسترش تعاملات تجاری با این کشور زمینه توسعه صادرات این محصول فراهم شود.
دبیر کمیته رب گوجه فرنگی سندیکای کنسرو خاطرنشان کرد: بازار این محصول در عراق بسیار گسترده‌ است به طوری که آنها به ازای هر فرد نیم کیلو مجانی در اختیار مردم کشور خودشان قرار می‌دهند تا از مصرف کنندگان حمایت کنند.
 تولیدکنندگان رب گوجه‌فرنگی در کنار دولت هستند
مسعود بختیاری، نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو نیز با بیان اینکه مهم‌ترین آفت صنعت تولید رب گوجه فرنگی قیمت‌گذاری دستوری است، اظهار کرد: تولیدکنندگان در شرایط فعلی حاضرند با سود صفر درصد به روند تولید ادامه بدهند و از سود قانونی ۱۷ درصد بگذرند ولی به تولید و امنیت غذایی کشور مشکلی وارد نشود.
بختیاری با اشاره به رابطه بین افزایش قیمت رب گوجه فرنگی و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان نیز افزود: تولیدکنندگان به‌دنبال افزایش نرخ محصولات تولیدی نیستند، چرا که افزایش نرخ به معنی حذف تدریجی یک کالا از سبد مصرف خانوارها است؛ ما تلاش داریم قیمت‌ها واقعی شوند.
نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای کنسرو ایران در ادامه با بیان اینکه قیمت رب گوجه فرنگی باید ۴۵ هزار تومان اعلام شود، گفت: تولیدکنندگان در کنار دولت هستند و می‌دانند که در چه شرایط اقتصادی قرار داریم اما لازم است در این شرایط به تولیدکنندگان نیز توجه شود تا آنها حداقل محصولات خود را با ضرر و زیان به فروش نرسانند.
 

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 31507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha